• anonymamumriken

Löpning - nybörjare

Just nu kör jag 2-3 pass i veckan, ökar med 10% i veckan och ligger på 4 km nu. Börjat slänga in så pass 2 är intervaller. Men när kan man köra tröskelpass och långdistans? Har löptränat i 2 månader och finner verkligen glädje i det. Kan springa milen och har skrivit upp mig för ett lopp på milen i maj. Har ett större mål som är en halvmaraton, dock utan ett datum. Så det tar jag då det känns bra helt enkelt.

• Svar på tråden Löpning - nybörjare
  • jontebula

Varför inte bara ta det lugnt ? Ser inte vitsen hetsa med att springa massa intervaller hit o dit. Man ska ha roligt främst inte må dåligt.

• anonymamumriken
    jontebula skrev 2026-01-06 17:20:04 följande:

Varför inte bara ta det lugnt ? Ser inte vitsen hetsa med att springa massa intervaller hit o dit. Man ska ha roligt främst inte må dåligt.

Vem har sagt något med att hetsa? Intervaller är en rolig träning i min mening. När det kommer till träning tycker jag om att kunna följa min egen process. Du svarade inte heller alls på min fråga😅
  • Anonym (Oj)
    anonymamumriken skrev 2026-01-06 18:36:19 följande:
    Vem har sagt något med att hetsa? Intervaller är en rolig träning i min mening. När det kommer till träning tycker jag om att kunna följa min egen process. Du svarade inte heller alls på min fråga😅
    Det finns speciella löparforum, varför inte fråga där?
  • Nattugglan37
    anonymamumriken skrev 2026-01-05 23:58:55 följande:
    Löpning - nybörjare

Just nu kör jag 2-3 pass i veckan, ökar med 10% i veckan och ligger på 4 km nu. Börjat slänga in så pass 2 är intervaller. Men när kan man köra tröskelpass och långdistans? Har löptränat i 2 månader och finner verkligen glädje i det. Kan springa milen och har skrivit upp mig för ett lopp på milen i maj. Har ett större mål som är en halvmaraton, dock utan ett datum. Så det tar jag då det känns bra helt enkelt.

Kul att du hittat glädjen i löpningen! 10%-regeln är ju klassisk för att hålla sig skadefri, så du verkar ha bra koll. Angående långpass brukar man väl säga att man kan börja smyga in ett lugnt pass i veckan som är lite längre än de andra (kanske 5-6 km för dig nu) och öka det succesivt. Tröskelpass kräver ju ofta lite mer koll på flåset, men i maj har du gott om tid att bygga upp basen först. Heja dig, milen i maj kommer gå galant!
  • Anonym (Hr Knärot)
    Anonym (Runboy) skrev 2026-01-06 23:23:55 följande:

Det var en krönika i DN nyligen om såna som dig som inte kan träna för sin egen skull. Den var sjukt rolig.

www.dn.se/sverige/farshid-jalalvand-jag-tranar-som-en-kvinna/

Aaa, för folk som hånar och klankar ner på den som vill förbättra sig är så oerhört charmiga?

Såna som dig ska man göra rollmops av.
  • Anonym (Runboy)
    Anonym (Hr Knärot) skrev 2026-01-07 19:49:40 följande:
    Aaa, för folk som hånar och klankar ner på den som vill förbättra sig är så oerhört charmiga?

Såna som dig ska man göra rollmops av.
    Vem har sagt att jag är charmig? Jag vill ha namn!
  • anonymamumriken
    Nattugglan37 skrev 2026-01-06 19:21:33 följande:
    Kul att du hittat glädjen i löpningen! 10%-regeln är ju klassisk för att hålla sig skadefri, så du verkar ha bra koll. Angående långpass brukar man väl säga att man kan börja smyga in ett lugnt pass i veckan som är lite längre än de andra (kanske 5-6 km för dig nu) och öka det succesivt. Tröskelpass kräver ju ofta lite mer koll på flåset, men i maj har du gott om tid att bygga upp basen först. Heja dig, milen i maj kommer gå galant!
    Supertack för en respons som jag efterfrågade. Väldigt tacksamt😊 sprang milen här för några veckor sen, men märkte direkt efteråt att kroppen inte alls var i form då benhinnorna sprängde efter. Men konditionen är iallafall med. Ska ta med mig det du skriver och lägga in ett långpass som är väldigt lungt nu i veckan😄
Svar på tråden Löpning - nybörjare