Ikaros12 skrev 2026-01-08 11:25:00 följande:
Jag gillar verkligen hur du tar ansvar för dina känslor TS. De som skriver här, jag och många andra är inte ensamma om att situationer som du beskriver här uppstår. Tyvärr är det så mycket skam bakom känslorna. Samtidigt som det faktiskt är fint att vi har dem tycker jag. För min del så funkar det också bäst att förstöra för mig själv. Jag vet inte hur du är. men när jag är i en relation med någon och träffar någon jag verkligen gillar, så märker jag att jag kan ha spärrar för att t ex prata om den kärleksrelationen som jag är i, med den personen som jag börjar gilla. Med åren har jag börjat reagera på det. I stället för att undvika att prata om min flickvän, så pratar jag mer kärleksfullt om henne med den personen. För mig dödar det i alla fall mycket av mina känslor. Så ett tips är att fundera på om du undviker ämnen eller att du agerar på ett sätt för att du är rädd att det eventuella intresset från din kollega skulle kunna svalna då och istället agera så att det kan svalna.
Synd egentligen att det är så tabubelagt att få känslor för andra. På så sätt har vi ju svårare att lära oss hantera det tänker jag.
Imponerande med så många otroligt intressanta och genomtänkta svar, tack så mycket för samtliga! Jag tycker det är så bra att du pratar väl om din flickvän, och jag är helt enig med dig. Jag pratar alltid beundrande om min hustru och familj i alla sammanhang och så även i detta fall. Visst har jag och min hustru olikheter och meningsskiljaktigheter, och ibland kan även vi ha våra intensiva orddueller, vilket förvisso kan vara obekvämt för stunden men samtidigt berikande på sikt.
Speciellt i en sådan här situation är det ju extra viktigt att man är tydlig med att man trivs bra med sin partner och inte har den minsta avsikt att ändra på sitt förhållande. Jag vill ju verkligen inte att min kollega skulle bli förälskad i mig, eller få för sig att det skulle kunna bli vi två. Då skulle hon ju bli oerhört sårad. Att jag inte lyckas hålla tankarna i styr är ju mitt problem, som ingen annan skall behöva lida av. // J.D. (Jon Dahl är en pseudonym)