• Anonym (Wtf)

Omöjligt att bygga muskler m energiunderskott???

Jag vill bygga muskler o gå ned i vikt också, samtidigt, men nu sa en kompis att man ej kan bygga muskler om man ligger på ett energiunderskott??? Wtf, hur gör man då??? 

• Svar på tråden Omöjligt att bygga muskler m energiunderskott???
  • Anonym (Hmm)

Hur tänkte ni nu?

Jo du kan minska ner på kolhydrater och ändå bygga muskler. 

Om din kompis menade kalorier.. så Jo, du kan fortfarande bygga muskler men måste se till att få i dig protein.

Du vill gå ner samtidigt som du vill bygga muskler? Det går emot lite då muskler väger med än fett. Men visst, jag vet ju inte hur mycket du väger. 

Varför inte stanna på samma vikt nivå och istället träna styrka och explosivitet så kommer du automatiskt bygga muskler och gå ner i fett massa. Du byter då bara ut fett mot muskler. 

Lyssna inte på alla andra.. Börja bara träna så finner du din rutin som passar dig bäst. Ett tips bara som Magnus Samuelsson sa; " På gymmet bygger man inga muskler, utan där säger man åt kroppen att bygga muskler till nästa gång du är på gymmet / tränar samma muskelgrupp". Det är viktigt att vila emellan också.

Kör intensivt.. de som hänger på gymmet i 2-3 timmar varje dag.. är lata. 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-06 23:55:24 följande:

Hur tänkte ni nu?

Jo du kan minska ner på kolhydrater och ändå bygga muskler. 

Om din kompis menade kalorier.. så Jo, du kan fortfarande bygga muskler men måste se till att få i dig protein.

Du vill gå ner samtidigt som du vill bygga muskler? Det går emot lite då muskler väger med än fett. Men visst, jag vet ju inte hur mycket du väger. 

Varför inte stanna på samma vikt nivå och istället träna styrka och explosivitet så kommer du automatiskt bygga muskler och gå ner i fett massa. Du byter då bara ut fett mot muskler. 

Lyssna inte på alla andra.. Börja bara träna så finner du din rutin som passar dig bäst. Ett tips bara som Magnus Samuelsson sa; " På gymmet bygger man inga muskler, utan där säger man åt kroppen att bygga muskler till nästa gång du är på gymmet / tränar samma muskelgrupp". Det är viktigt att vila emellan också.

Ja jag tänkte alltså att gå ned i vikt med att ligga på underskott i kalorier så att om jag behöver 2300 kcal för att hålla vikten så tar jag bort så där en 500 kcal för att gå ned typ ett halvt kilo i veckan, men han sa att om jag äter färre kalorier än vad jag behöver för energibalans så kan jag inte bygga muskler även om jag äter 2g protein/kg kroppsvikt!?

Jag fattar att muskler väger mer men så extremt mycket mer väger de ju ändå inte, så säg att jag skulle gå ner lite mindre än planen men ändå gå ned så är det fine eftersom man då kan tänka att det ligger innan marginalen för att musklerna väger mer men jag vill helt enkelt komma till en normalvikt fast med muskler? Kanske bmi 22 eller så. Jag vill inte stanna på samma viktnivå eftersom jag är överviktig för närvarande.

Haha va??? Jag tänkte att 3-4 timmar i veckan var lagom??? Då är jag ju sjukt lat?
  • Anonym (Bullshit)
    Anonym (Wtf) skrev 2026-01-07 03:49:45 följande:
    Men wooooooowwww!!! Så jävla bra!!! Tack!!!! Känns ju tusen bättre nu 😁😎
    UR welcome :)
  • Ascendere
    Anonym (Wtf) skrev 2026-01-07 01:35:14 följande:
    Ja jag tänkte alltså att gå ned i vikt med att ligga på underskott i kalorier så att om jag behöver 2300 kcal för att hålla vikten så tar jag bort så där en 500 kcal för att gå ned typ ett halvt kilo i veckan, men han sa att om jag äter färre kalorier än vad jag behöver för energibalans så kan jag inte bygga muskler även om jag äter 2g protein/kg kroppsvikt!?

Jag fattar att muskler väger mer men så extremt mycket mer väger de ju ändå inte, så säg att jag skulle gå ner lite mindre än planen men ändå gå ned så är det fine eftersom man då kan tänka att det ligger innan marginalen för att musklerna väger mer men jag vill helt enkelt komma till en normalvikt fast med muskler? Kanske bmi 22 eller så. Jag vill inte stanna på samma viktnivå eftersom jag är överviktig för närvarande.

Haha va??? Jag tänkte att 3-4 timmar i veckan var lagom??? Då är jag ju sjukt lat?

Nä han menar tvärtom, att de som är där 3-4 timmar per dag mest hänger runt och snackar och inte tränar effektivt.

Kör man på lite så är 3-4 timmar i veckan fullt tillräckligt, inga problem! 😊

• Anonym (?)
    Anonym (Wtf) skrev 2026-01-06 22:37:32 följande:
    Omöjligt att bygga muskler m energiunderskott???

Jag vill bygga muskler o gå ned i vikt också, samtidigt, men nu sa en kompis att man ej kan bygga muskler om man ligger på ett energiunderskott??? Wtf, hur gör man då??? 

Är du otränad och nybörjare häng inte upp dig på detaljer.  Ät vettigt och träna regelbundet kommer du långt med. 

Kör inte stenhårt från dag ett så minskar du risken för skador. Stegra intensitet och tid under fyra veckor.

Försök hålla dig fysikt aktiv även på dagar du inte är på gymmet. 
  • Anonym (Wtf)
    Ascendere skrev 2026-01-07 08:26:16 följande:

Nä han menar tvärtom, att de som är där 3-4 timmar per dag mest hänger runt och snackar och inte tränar effektivt.

Kör man på lite så är 3-4 timmar i veckan fullt tillräckligt, inga problem! 😊

Aha! Haha that makes more sense! Tack!
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (?) skrev 2026-01-07 08:33:34 följande:
    Är du otränad och nybörjare häng inte upp dig på detaljer.  Ät vettigt och träna regelbundet kommer du långt med. 

Kör inte stenhårt från dag ett så minskar du risken för skador. Stegra intensitet och tid under fyra veckor.

Försök hålla dig fysikt aktiv även på dagar du inte är på gymmet. 
    👍🙏
  • Anonym (Hmm)

Du tackar den som berättar för dig hur du tänkte fel men du tackar inte den som faktiskt gav dig det grundläggande poängen samt svaret? Inte för att vara sådan, men du verkar ha autism ts? 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-07 16:42:23 följande:

Du tackar den som berättar för dig hur du tänkte fel men du tackar inte den som faktiskt gav dig det grundläggande poängen samt svaret? Inte för att vara sådan, men du verkar ha autism ts? 

Va? Vem gav mig en grundläggande poäng? och svaret på vad? Som jag inte tackat för? hm, ok, nu ser jag att du är samma person som skrev inlägget som jag feltolkade! Så klart hade jag tackat dig om det hade varit du som svarade på vad du menade, men du har ju intr skrivit nåt sen ditt första inlägg? Eller menar du att jag borde ha tackat tydligare redan för ditt första inlägg? Typ börja varje inlägg jag svarar på med ett allmänt "Tack för ditt svar!" Bara att det känns naturligare att spara tacken till när det finns nåt konkret att tacka för. Såna där allmänna "tack för ditt svar" där man tackar enbart för att nån har svarat, inte för vad svaret innehöll, och som liksom bara läggs in som en standardfras, känns i mina ögon inte så äkta. Men så klart är jag tacksam för att du öht tog dig tid att svara!
Svar på tråden Omöjligt att bygga muskler m energiunderskott???