• Anonym (Undrar)

Inkompatibla par - konsekvenser?

Hej!
    Som för säkert de flesta andra ofrivilligt barnlösa har jag tusen frågor och tankar i huvudet. En är ju förstås om det är ett "tecken" på att vi egentligen inte borde vara ett par (att vi är inkompatibla). Såg en person på instagram som delade ett klipp där ett par efter dna-analys sett att hon i princip var "allergisk" mot hans dna och därför så hade hon inte blivit gravid. Den som delade klippet skrev att det säkert gäller många som "gör allt rätt" och undrade om dessa par lyckas med ICSI samt vilka konsekvenserna är att tvinga två genetiskt inkompatibla könsceller att förenas. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Inkompatibla par - konsekvenser?
  • Anonym (Selma)

Det finns miljontals barn som har föddes genom IVF. Om det hade varit ett problem, jag tror att vi hade fått veta det redan. många problem relaterad till ?oförklarlig barnlöshet? är baserat på avsaknad av information - och inte en genetisk inkompatibiltet. T ex min sambo har förhöjd DNA fragmentering- men det är ett test som görs med vanliga utredningar bara i Skåne. Om vi hade varit i ett annat region, hade vi diagnosticerats med ?oförklarligt? 

• Anonym (J)

Jag tänker att vara kompatibla eller inte handlar om många olika saker. Finns ju par som har fruktansvärda förhållanden (våld osv) som blir med barn hur lätt som helst. I valet av någon att bli förälder med är det viktigaste för mig att det är någon jag vill dela mitt liv med, som jag litar på och som kommer få både mig och våra eventuella barn att känna sig trygga och älskade. Att det sen är svårt för vissa par att få barn på egen hand kan bero på så många olika faktorer. Om icsi skulle ge stora problem/genetiska fel skulle man inte använda metoden. Vad jag förstår har de stora studier som gjort på icsi inte visat ökad risk för missbildningar eller genetiska fel hos barn födda efter icsi jämfört med ?vanlig? ivf. Men jag förstår dina känslor. Vi behöver också icsi och har också ställts inför dessa frågeställningar. 

Svar på tråden Inkompatibla par - konsekvenser?