• Anonym (Arg)

Böter för att inte ha släppt in en hyresvärden skickat?

Får de verkligen det? Känns helt sinnessjukt när hen redan var i andra lägenheter i samma hus, så hen var ju inte här för ingenting.

• Svar på tråden Böter för att inte ha släppt in en hyresvärden skickat?
  • Anonym (Lise)
    Anonym (m) skrev 2026-01-14 10:05:45 följande:
    Och här står ingenting om att hyresvärden har rätt att få någon "böter"
    Spelar du dum? Att bryta mot en lag ger nån form av konsekvens om du inte begriper det, som ovan skriver kan det även leda till uppsägning.
  • Anonym (Jordabalken)
    Anonym (m) skrev 2026-01-14 13:37:22 följande:
    Ja, fast det var ju inte TS fråga.
    Grundprincipen är väl att om man orsakar ekonomisk skada pga att man inte hörsammar sina skyldigheter så får man vara med och betala för det. 

Jag tycker inte det är orimligt på något sätt. 

Frågan är väl varför man inte vill släppa in någon som ska fixa något i lägenheten? Vill man hellre sinka arbetet eller fortsätta ha det fel som ska fixas? Tror många känner att de "äger" sin lägenhet, men det är ju faktiskt hyresvärden som äger huset. Man måste få sköta om sin egendom. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Lise) skrev 2026-01-15 08:41:28 följande:
    Spelar du dum? Att bryta mot en lag ger nån form av konsekvens om du inte begriper det, som ovan skriver kan det även leda till uppsägning.
    Jag har väl inte påstått att det inte kan ge några konsekvenser. Men nu handlar tråden specifikt om ifall hyresvärden har rätt att få ut "böter" för att TS inte släppte in dem och det är vad jag har försökt diskutera, ingenting annat.
  • Anonym (m)
    Anonym (Jordabalken) skrev 2026-01-15 09:47:40 följande:
    Grundprincipen är väl att om man orsakar ekonomisk skada pga att man inte hörsammar sina skyldigheter så får man vara med och betala för det. 

Jag tycker inte det är orimligt på något sätt. 

Frågan är väl varför man inte vill släppa in någon som ska fixa något i lägenheten? Vill man hellre sinka arbetet eller fortsätta ha det fel som ska fixas? Tror många känner att de "äger" sin lägenhet, men det är ju faktiskt hyresvärden som äger huset. Man måste få sköta om sin egendom. 
    Ja tycker man det är rimligt så är man såklart fri att betala om man vill, det har jag skrivit förut. Men det betyder ju inte att han kan tvinga henne betala. Då måste han först driva det vidare och lyckas få rätt i domstol för ett betalningsföreläggande.

Som jag förstått det så visste inte TS vilka som ringde på dörren så du kan inte säga att hon inte ville släppa in hantverkarna när hon inte visste de var hantverkare.
  • Anonym (Trött i mössan)
    Anonym (m) skrev 2026-01-15 10:12:35 följande:
    Som jag förstått det så visste inte TS vilka som ringde på dörren så du kan inte säga att hon inte ville släppa in hantverkarna när hon inte visste de var hantverkare.
    Då får man väl om man vågar kalla sig vuxen öppna näbben och fråga vem det är som står där?

Brukar folk i jobbarkläder ofta ringa på hos dig helt utan anledning?

Såna som TS är delvis anledningen till att inte en käft vill sitta i styrelsen för en stor BRF. För alltid är det strul när hantverkarna ska gå runt och göra saker och spånen till boende fattar inte att de vid vägran/ingen hemma måste bokas igen en annan dag eller flera andra dagar, med ny framkörningsavgift och alla olika tillägg som det medför.

Och sen surar man gärna på stämman också för att det gått mycket pengar till åtgärder, så att avgiften måste höjas. *facepalm*

När jag läser tråden tycker jag även synd om fastighetsägare som har hyreshus och måste handskas med alla paranoida och sociala fobiker där.
  • Anonym (m)
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2026-01-15 18:31:06 följande:
    Då får man väl om man vågar kalla sig vuxen öppna näbben och fråga vem det är som står där?

Såna som TS är delvis anledningen till att inte en käft vill sitta i styrelsen för en stor BRF. För alltid är det strul när hantverkarna ska gå runt och göra saker och spånen till boende fattar inte att de vid vägran/ingen hemma måste bokas igen en annan dag eller flera andra dagar, med ny framkörningsavgift och alla olika tillägg som det medför.

Och sen surar man gärna på stämman också för att det gått mycket pengar till åtgärder, så att avgiften måste höjas. *facepalm*

När jag läser tråden tycker jag även synd om fastighetsägare som har hyreshus och måste handskas med alla paranoida och sociala fobiker där.
    Den frågan får du rikta till TS om vad hon kallar sig. Men det förändrar ingenting i den här frågan vad jag kan se. Och din utläggning om BRF är också helt irrelevant då TS har hyres. Så TS såg att de hade jobbkläder på sig fast hon inte öppnade dörren?
  • molly50
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2026-01-15 18:31:06 följande:

Hantverkarna kan ju också visa upp varifrån de kommer så att TS vet att de är seriösa och kommer från hyresvärden. T ex genom legitimation,om sådan finns.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2026-01-16 13:54:00 följande:
    Hantverkarna kan ju också visa upp varifrån de kommer så att TS vet att de är seriösa och kommer från hyresvärden. T ex genom legitimation,om sådan finns.
    Lite svårt när TS inte ens öppnade dörren
  • Anonym (m)

En legitimation eller id06 och allt vad som nämnts i tråden är väl inte säkert att det hjälper. Det kan ju vara fejk och inte alla vet hur sådana ska se ut. Och ska man stå där och diskutera sådana här saker, när man inte ens väntade sig något besök eller var förberedd på vad man behöver fråga efter eller kolla upp. Sen vet man ju inte om personen kommer tränga sig in i lägenheten man vet aldrig vem som står på andra sidan dörren så det är inte konstigt om vissa personer är försiktiga. Nej det verkar inte rimligt vad vissa i tråden förväntar sig att alla ska göra. Ge er på alla kriminella och bedragare istället för TS. Det är deras fel om folk är försiktiga. Har själv blivit angripen i mitt hem av en främling jag öppnar aldrig dörren längre om jag inte vet vem det är.

• Anonym (m)

Och jobbkläder, vem som helst kan skaffa hantverkarkläder och klä ut sig

• molly50
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 14:29:45 följande:
    Lite svårt när TS inte ens öppnade dörren
    Ja,i och för sig.
  • Anonym (Lise)
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 16:28:17 följande:

En legitimation eller id06 och allt vad som nämnts i tråden är väl inte säkert att det hjälper. Det kan ju vara fejk och inte alla vet hur sådana ska se ut. Och ska man stå där och diskutera sådana här saker, när man inte ens väntade sig något besök eller var förberedd på vad man behöver fråga efter eller kolla upp. Sen vet man ju inte om personen kommer tränga sig in i lägenheten man vet aldrig vem som står på andra sidan dörren så det är inte konstigt om vissa personer är försiktiga. Nej det verkar inte rimligt vad vissa i tråden förväntar sig att alla ska göra. Ge er på alla kriminella och bedragare istället för TS. Det är deras fel om folk är försiktiga. Har själv blivit angripen i mitt hem av en främling jag öppnar aldrig dörren längre om jag inte vet vem det är.

Är man så paranoid får man nog hitta ett boende utan förpliktelserna man åtar sig genom hyreskontrakt.

Med ditt resonemang lär ju ingen få tillträdet som behövs även om du mottagit informationen, för det kan ju stå en buse utanför?
  • Anonym (XXX)
    molly50 skrev 2026-01-16 13:54:00 följande:
    Svårt för dom att göra det när TS inte ens öppnar dörren eller pratar med dom. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Lise) skrev 2026-01-17 08:44:04 följande:
    Är man så paranoid får man nog hitta ett boende utan förpliktelserna man åtar sig genom hyreskontrakt.

Med ditt resonemang lär ju ingen få tillträdet som behövs även om du mottagit informationen, för det kan ju stå en buse utanför?
    Om jag inte vem det är, som sagt. Nej har inte hyres visserligen. Men haft hantverkare ibland men då vet jag ju att de ska komma en viss tid och jag är inte så "paranoid" att jag inte törs chansa på att det är de och inte en buse som råkar stå utanför just det klockslaget. Så är "mitt resonemang". Hur andra resonerar vet jag inte men man kan ju ha förståelse för om någon är försiktig, att det finns anledningar till att inte öppna dörren om man inte vet vem det är och en hyresvärd får såklart säga upp någon som inte sköter sina förpliktelser. Menade bara att vissa i tråden varit så otrevliga mot TS bara för hon inte öppnade dörren. De borde ge sig på kriminella istället med sin vrede eller vad det nu handlar om att de måste ge sig på TS på det sättet.
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2026-01-17 09:36:45 följande:
    Svårt för dom att göra det när TS inte ens öppnar dörren eller pratar med dom. 
    Ja,det är i och för sig sant.
  • Anonym (n)
    Anonym (m) skrev 2026-01-15 18:56:21 följande:
    Den frågan får du rikta till TS om vad hon kallar sig. Men det förändrar ingenting i den här frågan vad jag kan se. Och din utläggning om BRF är också helt irrelevant då TS har hyres. Så TS såg att de hade jobbkläder på sig fast hon inte öppnade dörren?
    Har man titthål så ser man ju det.
  • Anonym (d)
    Anonym (n) skrev 2026-01-17 16:25:16 följande:
    Har man titthål så ser man ju det.
    Har TS det? Vem vet tråden är övergiven men jag som har kan säga att beroende på hur folk står ser man mycket eller knappt något alls. Jobbkläder varierar från varseljacka till tshirts med små loggor.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (d) skrev 2026-01-17 16:27:44 följande:
    Har TS det? Vem vet tråden är övergiven men jag som har kan säga att beroende på hur folk står ser man mycket eller knappt något alls. Jobbkläder varierar från varseljacka till tshirts med små loggor.

De flesta har väl säkerhetskedja idag. Då kan man öppna en liten bit och prata med dom. 

Och om TS inte har det så skaffa det. Det underlättar när man är så rädd. 

Svar på tråden Böter för att inte ha släppt in en hyresvärden skickat?