• Anonym (orolig tonårsmor)

Min son äter endast kött, helst rått

Hej!
    Min son är 15 år och äter sedan en tid endast kött och helst i så rå form som möjligt. Till frukost äter han 5-6 råa ägg och ost och till middag vill han helst ha råa ostron eller mycket lätt stekt kött med helt röd insida alternativt råbiff. 

Lunchen i skolan brukar han oftast hoppa över. Inga grönsaker whatsoever. 

Vad ska jag göra? Jag känner att detta är inte normalt. Han citerar olika influencers (tror jag) och upprepar nonsens eller fejk vetenskap som t ex att det är bra för njurarna att äta njure, bra för hjärnan att äta hjärna osv. Vad i helskotta får de allt detta ifrån?!

Jag är rädd att han får näringsbrist och att han håller på att bli psykiskt sjuk eller något. Vad är första steget? Skolhälsan? Vårdcentralen? 

• Svar på tråden Min son äter endast kött, helst rått
  • Anonym (Abc)

Nu är jag verkligen inte någon expert men det låter som en väldigt näringsrik kosthållning. Sen tycker jag väl han tar onödiga risker när han äter allt rått.

Ni kan ju göra en hälsokoll på honom.

• Lynx123

Det där är en idiotisk trend som till viss del har med amerikanska högerelement/trumpsupporters att göra. Bäst om han får lära sig källkritik och kostlära.

• Anonym (Kr)

Fortsätt med den maten ni brukar äta. Vill han inte ha får han köpa och fixa själv.

Räcker nog med ett besök i ostronaffären.

• Anonym (G)
    Anonym (Abc) skrev 2026-01-08 16:44:13 följande:

Nu är jag verkligen inte någon expert men det låter som en väldigt näringsrik kosthållning. Sen tycker jag väl han tar onödiga risker när han äter allt rått.

Ni kan ju göra en hälsokoll på honom.

Nej den kosten ger inte alla nödvändiga näringsämnen, men den ger bra med mineraler och proteiner. Men långsiktigt för ensidigt.
  • Anonym (G)

Det var mycket mättat fett också. De här influencerna tänker att vissa grupper på stenåldern åt mycket kött.

Men det köttet var från vilda och helt gräsätande djur. Därför hade det köttet mycket lägre fetthalt och dessutom mer omega 3 fettsyror, som är mer enkelomättat och inte lika farligt för blodkärlen. 
    Dessutom var de människorna inte dummare än att det tog vara på annaan mat i naturen också. Det var en ständig brist på mat i rena jägar- och samlarsamhället. 

Tyvärr kommer vi inte se resultatet av de här konstiga dieterna förrän de här personerna kommer upp i 50-årsåldern. Levnadslängden kommer att gå ner på grund av ökande sjukdomar av flera slag, som hjärtinfarkt och cancer t.ex.

Visst är det bra med ägg, men inte i de mängderna! Om sonen vill bli manlig ska han träna självbehärskning och någon traditionell kampsport.

• Anonym (m)

Vill du inte att han ska äta det så ge honom inte det då. Han får väl följa influensers kostråd när han har sin egen ekonomi och ansvarar för sin egen hälsa.

• Xenia
    Anonym (Kr) skrev 2026-01-08 16:52:30 följande:

Fortsätt med den maten ni brukar äta. Vill han inte ha får han köpa och fixa själv.

Räcker nog med ett besök i ostronaffären.

Ja, aldrig att jag skulle köpt hem rått kött och ostron om mitt barn skulle fått så idiotiska idéer. Ostron har jag aldrig köpt eller ätit.

Det finns en del manliga amerikanska influensers som påstår "att riktiga män" bara ska äta kött. Grönsaker är för kvinnor och bögar.

Din son behöver lära sig om allsidig kost. Men det lär knappast hjälpa av du säger; du  är ju bara en kvinna. Kan inte hans far prata med honom?

Prata också med skolan, de har väl lektioner om kost liksom om källkritik.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (G) skrev 2026-01-08 16:54:37 följande:
    Nej den kosten ger inte alla nödvändiga näringsämnen, men den ger bra med mineraler och proteiner. Men långsiktigt för ensidigt.
    Vad saknas menar du?
  • Ascendere

Kroppen tar upp råa ägg sämre än kokta, så även om det ser bra ut på Insta så blir det sämre näringsupptag, hälsa honom det 

• Anonym (G)
    Anonym (Abc) skrev 2026-01-08 17:35:20 följande:
    Vad saknas menar du?
    Jag är inte dietist men: Det är bara njure och lever om har c-vitamin i rött kött. Det var därför ungefär 10 % av sjömämmem dog i skörbjugg på de riktigt långa sjöresorna innan man kom på det.

K- vitamin är det dåligt med i en typen av mat och de nyttiga enkelomättade och omättade fettsyrorna finns i liten utsträckning i konventionellt uppfödd boskap. 

Det är inte den sortens fibrer som tarmbakterierna behöver som förekommer i kött. Det är en annan typ av muskelfibrer. Det finns inga sådana fibrer i ägg. 

Hälsovården är oroad för utvecklingen.

Finland hade hög förekomst av hjärtinfarkter men lyckades få ner det med kampanjer för att minska det mättade fettet och öka det omättade.
  • Anonym (G)

Det mest komiska är att i de så kallade blå  zonerna, där folk levde längre än på andra ställen på jorden, åt de inte jättemycket animaliska proteiner. Särskilt inte rött kött. Kosthållen var olika men gemensamt var rätt låga andelar animaliska proteiner.

Men nu har de ofta anammat västerländsk kost och de börjar få samma sjukdomar som alla andra.

• Anonym (qwerty)

Boka tid hos vårdcentralen ASAP och ta ifrån honom mobilen.

Han behöver en läkare som förklarar att man ska inte äta råa saker för u kan bli rejält sjuk, och han ska inte ha tillgång till "influncers" för det är uppenbart att han inte är mogen nog för det.

• Anonym (Hunden)

Du borde skaffa koll på vad han tittar på i mobilen. Som andra har nämnt hänger de här ideerna ibland ihop med andra helt knäppa ideer om manlighet, patriotism mm. 

• Core

Se dokumentären Liver King på Netflix med honom. Riktigt bra, det kan säkert han också tycka. 

• Deacon

Med en konsekvent karnivordialekt så kommer du få massor av protein och förmodligen också fett. Du får lite kolhydrater.

När det gäller mikronutrienterna är det värre.. Du får inga fibrer vilket kommer att sabotera tarmfloran. Dessutom är det stor risk att du får underskott på flera vitaminer, antioxidanter som skyddar mot fria radikaler och inflammation i kroppen. Dessutom får du förmodligen underskott av kalium pch magnesium... 

Kort sagt.. din son blir undernärd i längden av att bara äta kött. Tjejmaten (frukt, grönsaker, nötter och bär) innehåller allt du behöver förutom de bra Omega 3 fetterna (som finns i fet fisk som lax och makrill). Protein går att få från vegetabiliska källor men där föredrar jag magert animaliskt protein då det lättare tas upp av kroppen och i många fall är mer kompletta en vegetabiliska proteinkällor.

Verkar som att sonen försöker äta en testosteronstinn kost men testonivån är endast möjlig att påverka på marginalen med dieten.

• Tow2Mater
    Deacon skrev 2026-01-08 21:29:12 följande:

Med en konsekvent karnivordialekt så kommer du få massor av protein och förmodligen också fett. Du får lite kolhydrater.

När det gäller mikronutrienterna är det värre.. Du får inga fibrer vilket kommer att sabotera tarmfloran. Dessutom är det stor risk att du får underskott på flera vitaminer, antioxidanter som skyddar mot fria radikaler och inflammation i kroppen. Dessutom får du förmodligen underskott av kalium pch magnesium... 

Kort sagt.. din son blir undernärd i längden av att bara äta kött. Tjejmaten (frukt, grönsaker, nötter och bär) innehåller allt du behöver förutom de bra Omega 3 fetterna (som finns i fet fisk som lax och makrill). Protein går att få från vegetabiliska källor men där föredrar jag magert animaliskt protein då det lättare tas upp av kroppen och i många fall är mer kompletta en vegetabiliska proteinkällor.

Verkar som att sonen försöker äta en testosteronstinn kost men testonivån är endast möjlig att påverka på marginalen med dieten.

Ostron har ganska mycket Omega 3 också.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-08 18:49:23 följande:

Boka tid hos vårdcentralen ASAP och ta ifrån honom mobilen.

Han behöver en läkare som förklarar att man ska inte äta råa saker för u kan bli rejält sjuk, och han ska inte ha tillgång till "influncers" för det är uppenbart att han inte är mogen nog för det.

Råa ägg, nötkött och ostron kan man äta utan problem i Sverige om de hanterats rätt. Men för övrigt håller jag med om att det inte är en diet som är hållbar! Och att föräldern bör ha koll på vad han tittar på på mobilen.
    Att inte köpa hem saker just för sonen är en bra start. Köp hem kyckling, grönsaker, potatis osv, och laga vanlig mat till hela familjen. Ägg behöver man inte alltid ha hemma heller... Låt honom i så fall köpa egna ostron osv för sin månadspeng...
  • Deacon
    Tow2Mater skrev 2026-01-08 21:39:33 följande:
    Ostron har ganska mycket Omega 3 också.
    Det är förvisso sant. Det är dock en ganska dyr omega 3 källa jämfört med laxen som oftast är billigare och mer rik på omega 3.

Tänkte annars att sonen mest knaprade ostron för att få i sig en massa zink i ett försök att boosta testonivåerna tillsammans med allt kolesterol från morgonäggen.
Svar på tråden Min son äter endast kött, helst rått