• Anonym (basso)

Barnens släktingar postar bilder på Facebook utan lov, kan vi göra något?

Några i min sambos släkt, som han har halvdan kontakt med, har tydligen postat bilder på vår son utan vår vetskap eller ens frågat oss om lov. Han har skickat bilder till sina föräldrar som av någon anledning skickat dem vidare i god tro till nån annan släkting.

De går uppenbarligen inte att diskutera med då de inte svarar på varför de lagt upp och hör när vi ber dem ta bort dem.

Kan man kräva via Facebooks support att de tar bort sådana bilder?

Vi publicerar inga bilder alls på våra barn på sociala medier, det vet både hans och mina föräldrar om. Men de där typerna skiter i det.

• Svar på tråden Barnens släktingar postar bilder på Facebook utan lov, kan vi göra något?
  • Anonym (Ulle)

Kräva det kan du säkert göra men det brukar vara jättesvårt att komma igenom lagret av robotsvar och faktiskt få ett beslut av en människa på Meta, undantaget är väl om det är nakenbilder på barn vilket jag inte hoppas.

Vad säger föräldrarna som lämnat vidare bilderna då- har inte dom någon pli på sina andra släktingar?

• Spucks

Vad jag vet kan du rapportera bilderna till Facebook.

I framtiden får ni se till att de inte får bilder av era barn eller tar några själva, om de inte inser att det är ni som bestämmer.

• Anonym (basso)
    Anonym (Ulle) skrev 2026-01-08 19:25:18 följande:

Kräva det kan du säkert göra men det brukar vara jättesvårt att komma igenom lagret av robotsvar och faktiskt få ett beslut av en människa på Meta, undantaget är väl om det är nakenbilder på barn vilket jag inte hoppas.

Vad säger föräldrarna som lämnat vidare bilderna då- har inte dom någon pli på sina andra släktingar?

De är lite för.... vad ska man säga.... "fega"? Vill väl inte gå in i nån klinsh med dem. 
  • Anonym (basso)
    Spucks skrev 2026-01-08 19:27:04 följande:

Vad jag vet kan du rapportera bilderna till Facebook.

I framtiden får ni se till att de inte får bilder av era barn eller tar några själva, om de inte inser att det är ni som bestämmer.

Du vet inte vad för typ av anmälan det är man bör göra? GDPR? Är ju inte nakenbilder det rör sig om.
Svar på tråden Barnens släktingar postar bilder på Facebook utan lov, kan vi göra något?