• Mimmi2038

Urinretention efter förlossning

Hej!
    Någon som har varit med om urinretention efter förlossning? Jag födde med sugklocka efter långdragen förlossning. Hade 1,5 L urin i blåsan efter som jag inte kunde kissa ut. fick kateter i 3 dagar och sedan 1 v till har sedan dess fått RIK:a mig var 3:e h. Kan nu kissa med ansträngning men är jag trött är det svårt och måste då RIK. Har någon varit med om liknande och blivit återställ? 
    3 månader sen förlossningen? så mycket ångest?

• Svar på tråden Urinretention efter förlossning
  • Anonym (Återställd)

Jag har haft liknande upplevelser av urinretention efter båda mina förlossningar. Som tur är har det blivit bättre båda gångerna även om det har tagit flera månader. För mig har det gått ca ett halvår sedan min senaste förlossning och så länge jag inte väntar för länge mellan toalettbesöken fungerar allt som det ska. Jag förstår att det kan kännas jobbigt och det blir ytterligare en aspekt att hantera som nybliven förälder. Hoppas att det blir bättre för dig också snart! 

• Cox Orange

Jag har varit med om det, lider med dig. I mitt fall så blev det bra först efter en framfallsoperation tre år efteråt. Då blev även känseln mycket bättre. Nerven i underlivet hade blivit uttöjd och ?låg fel?.  Varnar för att du kan ha fler förlossningsskador än bara urinretention.

Svar på tråden Urinretention efter förlossning