• Anonym (oklar)

Vågar man skaffa barn med en student?

1. Jag har träffat nån och det är bara på dejtingstadiet ännu, så jag vet att jag är en typiskt tjej och ligger på kapitel 17 fast vi just öppnat boken. Men, vi är inte purunga, så istället för att göra mitt vanliga misstag och bara fokusera på potential vill jag nu vara lite realistisk. 

2. Killen är alltså någon som senare i livet bestämt sig för att studera (39 år) och har 3-4 år kvar på utbildningen. Dvs ingen som har särskilt mkt pengar en tid framåt. Han studerar dock till ett "bra" jobb, men det ligger inte runt knuten. 

3. Jag har ett barn sen tidigare (något han tycker känns lite scary, men han är ju inte 29 år direkt, så han vill träffas och se vart det leder) och en bostadsrätt.

Ponera att vi är en match och blir ihop och skaffar barn efter ett år eller liknande. Går det att vara föräldraledig och betala sin bostad själv? Är det realistiskt? Jag har eget bolag med förmåner och föräldralön och sparade pengar, så skulle kunna betala lån för dem pengarna. Eller bedrar jag mig? Är det för många hinder?

Den red flag jag kan se med honom är att han verkar inte ha så mkt sparat, så är lite orolig att han är strulig med pengar, men där har jag inte alla fakta ännu.

• Svar på tråden Vågar man skaffa barn med en student?
  • Anonym (lycka till)

Du gjorde rätt som avslutade. Jag fick ett råd att man ska gå mer efter någons handlingar än någons ord. T.ex. han säger att han vill ha en "EGEN" familj men dejtar dig som är 42 år och har ett barn men är skraj för ditt barn. Om det var väldigt viktigt borde han nog välja bort dig och satsa på att hitta någon som är yngre, eller så borde han bli glad över att få bli bonus pappa.... '

• Anonym (oklar)
    Anonym (XXX) skrev 2026-01-19 21:33:03 följande:
    Tråkigt att du inte känner att du och ditt barn är en familj. 
    Ja det var exakt det jag sade. Har lite svårt för alla dessa ordvridningar folk gör i detta forum. 
  • Anonym (oklar)
    Anonym (lycka till) skrev 2026-01-20 02:05:37 följande:

Du gjorde rätt som avslutade. Jag fick ett råd att man ska gå mer efter någons handlingar än någons ord. T.ex. han säger att han vill ha en "EGEN" familj men dejtar dig som är 42 år och har ett barn men är skraj för ditt barn. Om det var väldigt viktigt borde han nog välja bort dig och satsa på att hitta någon som är yngre, eller så borde han bli glad över att få bli bonus pappa.... '

Tack så mycket. Hjärta Uppskattar detta.
  • Anonym (oklar)
    Anonym (lycka till) skrev 2026-01-20 02:05:37 följande:

Klippte ut det och lade det bland mina anteckningar.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (oklar) skrev 2026-01-19 19:00:29 följande:
    Det är för jag är 42.
    Men ni vinner Familjeliv, jag ska inte bryta tabut om att skaffa barn efter 35 eller var nu gränsen går här på forumet eller i Sverige. Jag har gett upp nu. 

Man kan ju göra det på egen hand också. Tycker det låter som en bättre lösning isåfall om du framför allt vill ha ett till barn. Bättre än att stressa fram något med en man och så kanske du ändå blir ensamstående eller behöver ha delad vårdnad med någon som du knappt har lärt känna.. Det blir nog inte så bra för barnet du redan har heller att stressa fram att ta in en ny man i ert liv. 

Min dotter har en kompis som blev till när hennes mamma var 44 eller 45 (hon var 45 när hon föddes) genom insemination i Danmark. Man betalar det själv då såklart men det är inga jättesummor vad jag har förstått, om du har ordnad ekonomi borde det inte vara något problem. 

Det kan ju hända att du hinner träffa någon att skaffa barn med också såklart och det skadar inte att leta.. men tror inte du ska ha allt för bråttom trots din ålder. Jag blev gravid när jag bara hade varit tillsammans med min sambo i 4 månader ungefär (jag har barn sen innan också). Jag var lite yngre än du (runt 35) men jag trodde att jag inte kunde få barn längre efter komplikationer när mitt äldre barn föddes med akutsnitt så vi slarvade lite med skydd. Jag önskar ärligt talat att jag hade hunnit lära känna honom bättre innan, vi är fortfarande ett par men det är lite skakigt kan man säga och oklart om det kommer hålla. Att få barn med allt vad det innebär (sömnbrist osv) tär ju ofta på förhållandet som du säkert redan vet. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (XXX) skrev 2026-01-19 21:33:03 följande:
    Tråkigt att du inte känner att du och ditt barn är en familj. 
    Det klart man är en familj men jag förstår vad TS menar , när man är ensamstående är man ju inte en familj på samma sätt. Jag har också varit ensamstående med barn innan jag träffade min sambo som jag också har barn med. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-20 01:18:01 följande:
    Får man fråga varför du inte tog itu med barnfrågan tidigare? Jag tycker inte att det handlar om ett "tabu", utan mer om att folk känner till fakta. Mellan 35 och 40 viker kurvorna av för en massa otrevligt: ofruksamhet, missfall, dödfödslar, graviditetsdiabetes, långa och utdragna förlossningar, stora blödningar, mödradödlighet, CP-skador, Downs syndrom och andra kromosomrubbningar hos barnet... 

Och sedan är det inte bra heller, att det blir så här bråttom att skaffa barn på en gång med en ny man. Du har dessutom ett barn sedan tidigare, som du har ansvar för. Du tänker sätta fast henne eller honom i en bostad med en man som du knappt känner, för att du ska få ett barn till? Tänk om han är farlig, blir våldsam, har pedofila intressen..? Men det verkade du inte ens tänka på, du oroade dig bara för hans PENGAFÖRHÅLLANDEN..?

Och ytterligare en sak som är tråkig och rentav otrevlig när äldre (i sammanhanget äldre) kvinnor gör sådant här, är att de mest verkar se mannen som en spermadonator och familjeförsörjare. Den som ska möjliggöra hennes dröm om ett visst antal barn. Vare sig han vill eller inte, eller har tänkt klart på om han vill eller inte... och riskerna som jag nämnde ovan drabbar ju även honom: han får också ta hand om ett eventuellt handikappat barn, om du dör vid förlossningen får han ta hand om barnet helt ensam.... och var ska ditt tidigare barn hamna då, han har inget ansvar för det. Inte ens moraliskt, om ni inte är gifta. O.s.v..

De flesta barn föds friska även med äldre mödrar. Och det finns mycket man kan kolla upp under graviditeten. Jag fick min yngsta och antagligen sista när jag var 37 men jag känner många som har fått helt friska barn efter 40. Jag tycker det blir fel om man ska avråda kvinnor över 40 (eller till och med 35 som du verkar tycka) att skaffa barn överhuvudtaget. Vi kan bli gravida upp till 45-årsåldern, de flesta av oss iallafall. Så kvinnor över 40 kommer att fortsätta skaffa barn, oavsett vad du tycker om det. 

Vad som är ett större problem isåfall är väl att stressa fram något på grund av åldern och skaffa barn med en man hon knappt känner.

• Anonym (Li)
    Anonym (oklar) skrev 2026-01-19 19:00:29 följande:
    Det är för jag är 42.
    Men ni vinner Familjeliv, jag ska inte bryta tabut om att skaffa barn efter 35 eller var nu gränsen går här på forumet eller i Sverige. Jag har gett upp nu. 
    Det är ingen som vrider ord eller manipulerar. Och INGEN påstår att det är för sent för dig att få barn. Och ingen har pratat om nåt jävla tabu, det där är härskarteknik, nu får du fan lägga av! Jag och flera andra har föreslagit att du kan skaffa barn på egen hand så varför påstår du att vi satt gränsen vid 35??!! INTE okej som du håller på. Det är du som missförstår alla som svarar och klär dig i offerkofta. Den slutsats du kom fram till - att just den här mannen inte var rätt - är det vi försökt säga hela tiden. Du misstolkar alla som skriver här, alltså ligger problemet hos dig. 

• Anonym (Li)
    Anonym (oklar) skrev 2026-01-20 07:38:02 följande:
    Tack så mycket. Hjärta Uppskattar detta.
    Det är exakt det där vi försökt säga hela tiden men du missförstår och hittar på sånt som vi aldrig skrivit. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (oklar) skrev 2026-01-20 07:36:47 följande:
    Ja det var exakt det jag sade. Har lite svårt för alla dessa ordvridningar folk gör i detta forum. 
    Den som gör ordvridningar är du: "jag skulle aldrig försumma mitt barn", "jag ska inte bryta mot ett tabu genom att skaffa barn efter 35", "Familjeliv vinner - jag ger upp om familj". Ingen har påstått nåt sånt. Det enda vi sagt är att just den här mannen nog inte är rätt att bilda familj med. Ändra ditt eget beteende istället för att att anklaga andra. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (oklar) skrev 2026-01-19 19:04:21 följande:
    Jag förstår och kan förstå att jag verkar helt knasig. Det hände några grejer som gjorde att jag hamnade i att jag behövde göra det valet. Jag tror inte det var överilat, men allt känns verkligen skit nu, oavsett. 

Kändes lite som detta var mitt sista hopp om att uppnå familj. 
    Skaffa barn på egen hand och/eller dejta nån som redan har barn och hinner du få ett till barn med honom så se det som en bonus? Inga fler kommentarer om tabu och 35-årsgräns och att ge upp om familj, tack, för det har jag fått fullständigt nog av! Starta inte en tråd om du inte vill ha ärliga åsikter. Vi vinner ingenting på att försöka manipulera dig och vi är inte ansvariga för hur du gör. Och snälla inte ett ord till om "ordvridningar" (orkar inte ens kommentera detta mer). 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Li) skrev 2026-01-20 15:16:42 följande:
    Det är ingen som vrider ord eller manipulerar. Och INGEN påstår att det är för sent för dig att få barn. Och ingen har pratat om nåt jävla tabu, det där är härskarteknik, nu får du fan lägga av! Jag och flera andra har föreslagit att du kan skaffa barn på egen hand så varför påstår du att vi satt gränsen vid 35??!! INTE okej som du håller på. Det är du som missförstår alla som svarar och klär dig i offerkofta. Den slutsats du kom fram till - att just den här mannen inte var rätt - är det vi försökt säga hela tiden. Du misstolkar alla som skriver här, alltså ligger problemet hos dig. 

Det stämmer , jag tycker absolut inte det är för sent att skaffa barn vid 42. Jag känner två kvinnor i den åldern som väntar barn nu och många andra som har fått barn i den åldern. Alla jag känner har fått friska barn. Jag tror att jag är klar nu vid 38 (yngsta är 1) men om jag skulle känna när jag är 40+ att jag vill ha ett barn till och fortfarande är tillsammans med min sambo skulle inte åldern hindra mig från att försöka. Skulle såklart göra vad jag kan för att kolla upp att barnet är friskt isåfall. 

Det som blir fel är väl isåfall att stressa fram något och skaffa barn med någon man knappt känner för att man är stressad på grund av åldern. Isåfall tycker jag att det är bättre att göra det på egen hand. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Li)
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-20 15:46:53 följande:

Det stämmer , jag tycker absolut inte det är för sent att skaffa barn vid 42. Jag känner två kvinnor i den åldern som väntar barn nu och många andra som har fått barn i den åldern. Alla jag känner har fått friska barn. Jag tror att jag är klar nu vid 38 (yngsta är 1) men om jag skulle känna när jag är 40+ att jag vill ha ett barn till och fortfarande är tillsammans med min sambo skulle inte åldern hindra mig från att försöka. Skulle såklart göra vad jag kan för att kolla upp att barnet är friskt isåfall. 

Det som blir fel är väl isåfall att stressa fram något och skaffa barn med någon man knappt känner för att man är stressad på grund av åldern. Isåfall tycker jag att det är bättre att göra det på egen hand. 

Exakt så! 
  • Anonym (oklar)
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-20 08:10:53 följande:

Man kan ju göra det på egen hand också. Tycker det låter som en bättre lösning isåfall om du framför allt vill ha ett till barn. Bättre än att stressa fram något med en man och så kanske du ändå blir ensamstående eller behöver ha delad vårdnad med någon som du knappt har lärt känna.. Det blir nog inte så bra för barnet du redan har heller att stressa fram att ta in en ny man i ert liv. 

Min dotter har en kompis som blev till när hennes mamma var 44 eller 45 (hon var 45 när hon föddes) genom insemination i Danmark. Man betalar det själv då såklart men det är inga jättesummor vad jag har förstått, om du har ordnad ekonomi borde det inte vara något problem. 

Det kan ju hända att du hinner träffa någon att skaffa barn med också såklart och det skadar inte att leta.. men tror inte du ska ha allt för bråttom trots din ålder. Jag blev gravid när jag bara hade varit tillsammans med min sambo i 4 månader ungefär (jag har barn sen innan också). Jag var lite yngre än du (runt 35) men jag trodde att jag inte kunde få barn längre efter komplikationer när mitt äldre barn föddes med akutsnitt så vi slarvade lite med skydd. Jag önskar ärligt talat att jag hade hunnit lära känna honom bättre innan, vi är fortfarande ett par men det är lite skakigt kan man säga och oklart om det kommer hålla. Att få barn med allt vad det innebär (sömnbrist osv) tär ju ofta på förhållandet som du säkert redan vet. 

Tack för fint inlägg.
  • Anonym (oklar)
    Anonym (Johanna) skrev 2026-01-20 08:13:58 följande:
    Det klart man är en familj men jag förstår vad TS menar , när man är ensamstående är man ju inte en familj på samma sätt. Jag har också varit ensamstående med barn innan jag träffade min sambo som jag också har barn med. 
    Hjärta
Svar på tråden Vågar man skaffa barn med en student?