• Anonym (x)

Varför är unga så utseendefixerade?

Det går lite till överdrift när dom ska ha håret på exakt rätt sätt två ton hårgelé? Varför
    Varför så fixerade vid hår?
    Jag har också varit där när jag var ung hade jag vax och sånt skit och frisyren skulle vara rätt men varför vet jag inte. Nu har jag skitit i allt sånt och är nöjd.

Ni vet ju inte vad ni har för skit i håret? Dom parfymer och sådant skit skapar allergi och är cell dödade.   

• Svar på tråden Varför är unga så utseendefixerade?
  • Anonym (Juni)

Så har det väl egentligen varit i "alla tider". Jag brydde mig inte det minsta om att man kunde få cancer när man blev gammal om man rökte när jag var 16, och ännu mindre brydde jag mig om vilken effekt parfymer och hårspray hade på kroppen, det viftade jag bort som skitsnack från gamla töntar som inte fattade ett dugg, de var ju tonåringar "för tusen år sedan" 😉

Tyvärr blir det väl värre nuförtiden när barn växer upp med sociala medier och influencers som normaliserar sjuka skönhetsideal. Visst fanns det när jag var ung också, men det var inte ett outtömligt flöde ständigt närvarande mitt framför ansiktet på en på det sätt som t ex youtube, tiktok och instagram är.

• Anonym (Meranu)

Utseendefixeringen har verkligen gått för långt och det är mycket sociala mediers fel, där unga jämför sig hela tiden. Man märker också detta på hur unga bemöter äldre, som inte ser lika "fina" ut som de.

• Anonym (Daniel)

Hela Sverige är utseendetsfixerade , besatta av pengar och yta.

Till och med Finland tycker Sverige blivit väldigt ytligt som land. Finns paralleller med USA, tyvärr. Folk är besatta av att köpa dyra bostadsrätter och kåkar. Alla ska belåna sig, det är vägen att gå enligt denna regering. Intressant att till och med bankchefer varnar för detta fenomen. Men sedan är också Sverige ett av det mest belånade länderna i världen. Och skulder ökae hos kronofogden. 

Man mår illa faktiskt.

• Anonym (Välja bort snabbt)

Tror det har med social media-kulturen som börjat påverka även annat i livet. 

Man ratar och sållar bort inlägg och personer väldigt snabbt. Irriterar någon en de allra minsta, block/report/ignore. Så man behöver vara perfekt direkt och ytan som alltid varit viktig har blivit ännu viktigare då minsta fel= bortvald.

• Anonym (Anna)

Jag känner någon som är 13år och hon vet redan hur man sminkar sig helt perfekt. Har lärt sig via tiktok. När jag själv var 13år sminkade jag mig knappt och viste inte alla namn på alla produkter och vilka som var bra osv. Särskillt bland unga tjejer har det gått för långt. Många är överdrivet vackra och är sina egna makeupartister.

• Tukt

Vi lever i en konservativ tid, där det blir svårt att vara annorlunda, helt enkelt.

• Anonym (x)
    Anonym (Anna) skrev 2026-01-09 17:23:09 följande:

Jag känner någon som är 13år och hon vet redan hur man sminkar sig helt perfekt. Har lärt sig via tiktok. När jag själv var 13år sminkade jag mig knappt och viste inte alla namn på alla produkter och vilka som var bra osv. Särskillt bland unga tjejer har det gått för långt. Många är överdrivet vackra och är sina egna makeupartister.

Fint att hon kan men dessa smink och parfymer är inte bra för människan eller djur och natur.
Svar på tråden Varför är unga så utseendefixerade?