• Anonym (Skor)

Rimlig ersättning vid reklamation?

Jag köpte ett par vinterskor till mitt barn som hann användas i en dryg vecka innan de gick sönder. Det har gått hål i tyget på flera ställen och håller på att gå hål på ytterligare ställen på båda skorna. I efterhand har jag sett att skorna fått usla betyg hos tillverkaren, då de gått sönder på precis samma sätt för andra.

Jag reklamerade hos återförsäljare, som svarade med att erbjuda tillgodokvitto på hela summan. Jag godtog inte detta, utan begärde ny vara eller pengarna tillbaka. Att laga skorna var inget alternativ för företaget heller. Nu svarar de inte längre.

Är det verkligen skäligt att få tillgodokvitto hos butiken jag handlade från? 

• Svar på tråden Rimlig ersättning vid reklamation?
  • Anonym (?)

Ny vara eller tillgodokvitto blir ju exakt samma sak? Du kan ju använda tillgodokvittot att köpa nya skor så där förstår jag inte skillnaden, jag hade dock velat ha pengarna tillbaka så jag kan köpa nya skor någon annanstans, jag har någon gång fått något erbjudande om ersättningsvara när jag reklamerat men har det varit samma sorts vara så har jag sagt att det går nog sönder igen så jag vill hellre ha en återbetalning 

• Anonym (Skor)
    Anonym (?) skrev 2026-01-09 13:40:46 följande:

Ny vara eller tillgodokvitto blir ju exakt samma sak? Du kan ju använda tillgodokvittot att köpa nya skor så där förstår jag inte skillnaden, jag hade dock velat ha pengarna tillbaka så jag kan köpa nya skor någon annanstans, jag har någon gång fått något erbjudande om ersättningsvara när jag reklamerat men har det varit samma sorts vara så har jag sagt att det går nog sönder igen så jag vill hellre ha en återbetalning 

Skorna finns inte kvar i lager hos dem, varför jag inte kan köpa dem därifrån. Det är ett par skor från känt barnskomärke inköpta hos en annan återförsäljare. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 13:47:11 följande:
    Skorna finns inte kvar i lager hos dem, varför jag inte kan köpa dem därifrån. Det är ett par skor från känt barnskomärke inköpta hos en annan återförsäljare. 
    Ett tillgodokvitto är inte samma sak som att  du måste köpa "samma skor igen", utan du kan köpa andra skor för de pengarna, även rent av att du har tillgodokvittot som "mellanskillnad" om du köper ett litet dyrare par i stället. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Skor)
    EnAnonumius skrev 2026-01-09 15:31:00 följande:
    Ett tillgodokvitto är inte samma sak som att  du måste köpa "samma skor igen", utan du kan köpa andra skor för de pengarna, även rent av att du har tillgodokvittot som "mellanskillnad" om du köper ett litet dyrare par i stället. 
    De har inga andra skor jag är intresserad av. Det var enbart dessa jag ville ha som butiken har till försäljning. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 15:34:03 följande:
    De har inga andra skor jag är intresserad av. Det var enbart dessa jag ville ha som butiken har till försäljning. 
    Det var ju tråkigt men eftersom de är återförsäljare så måste ju de i sin tur reklamera hos själva skoföretaget och det är förmodligen därför du endast blir erbjuden ett tillgodokvitto, laga dem har jag aldrig hört om ett företag som gör om det inte är större summor det rör sig om (tusenlappar) men du kan ju testa att höra av dig till tillverkaren av skorna och se vad dem säger, du skrev ju att det var ett problem även för andra och det kan ju inte återförsäljaren hjälpa utan det ligger då på tillverkaren
  • Anonym (Skor)
    Anonym (?) skrev 2026-01-09 15:43:47 följande:
    Det var ju tråkigt men eftersom de är återförsäljare så måste ju de i sin tur reklamera hos själva skoföretaget och det är förmodligen därför du endast blir erbjuden ett tillgodokvitto, laga dem har jag aldrig hört om ett företag som gör om det inte är större summor det rör sig om (tusenlappar) men du kan ju testa att höra av dig till tillverkaren av skorna och se vad dem säger, du skrev ju att det var ett problem även för andra och det kan ju inte återförsäljaren hjälpa utan det ligger då på tillverkaren
    Men är det verkligen lagligt att erbjuda enbart tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka? 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 15:44:46 följande:
    Men är det verkligen lagligt att erbjuda enbart tillgodokvitto och inte pengarna tillbaka? 
    Självklart är det olagligt. Polisanmäl dom, de får säkert fängelse. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 15:44:46 följande:
    Ja det är lagligt.
  • Anonym (Skor)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-09 15:46:47 följande:
    Självklart är det olagligt. Polisanmäl dom, de får säkert fängelse. 
    Ska du bara vara dum eller har du något relevant att tillföra?
  • Anonym (Skor)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-09 15:53:15 följande:
    Ja det är lagligt.
    Nu har ja hunnit googla en massa. Det är inte lagligt. Jag har till och med rätt att bli ersatt för täckningsköp.  
  • Anonym (?)
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 15:54:58 följande:
    Nu har ja hunnit googla en massa. Det är inte lagligt. Jag har till och med rätt att bli ersatt för täckningsköp.  
    Hör av dig till konsomentköpverket då, lycka till men räkna med att det tar något halvår
  • EnAnonumius
    Anonym (Skor) skrev 2026-01-09 15:34:03 följande:
    Ja det var ju tråkigt..
    Dock så framkom det ju inte i din TS att de inte fanns några andra skor som du var intresserad av från dem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Rimlig ersättning vid reklamation?