• Anonym (Assistenten)

Att inte hamna i fällan att bete sig som en förälder när ens partner har NPF diagnos

Ni som är i relation med en partner som har NPF diagnos hur bär ni er åt för att inte slita ihjäl er i hemmet? Min partner har ADD/ADHD och får aldrig något gjort. Det är alltid jag som behöver städa, diska, tvätta, handla, skotta, påminna om tider osv. Dessutom är jag den ända som jobbar av oss och behöver dra ett tungt lass rent ekonomiskt. Visst det kan också vara roligt att var i en sådan relation eftersom mycket oväntat och oplanerat sker. Men jag vet inte hur jag ska orka längre eftersom jag bara måste ge och passa upp en massa av min tid som jag annars hade kunnat göra något mer utvecklande av. Sorry för ett negativt inlägg. Men om det är någon som får det att funka skriv gärna en rad.

• Svar på tråden Att inte hamna i fällan att bete sig som en förälder när ens partner har NPF diagnos
  • Anonym (g)

Fast vad har din partner testat för strategier till att göra dessa saker? Det kan inte helt ligga på en person i ett förhållande. Finns mängder av saker att testa med scheman, appar etc. tt vara dennes bodydouble och göra sånt ihop eller så får denne lösa med boendestöd.. Varför bidrar inte personen med pengar till hushållet? Allt går inte över en natt men det kräver kommunikation och en vilja. En vilja som måste finnas av personen.

• Anonym (annorlunda)

Min sambo har autism, är kvinna. Hon gör det hpn är bra på, jag gör det jag är bra på eller hon absolut inte klarar, resten gör vi tillsammans. Jag ser det inte som att jag är hennes förälder för att hon inte klarar vissa saker, eller att vi gör saker tillsammans. Vi är ett par, vi hjälps åt.

• Anonym (annorlunda)

Min sambo har autism, är kvinna. Hon gör det hpn är bra på, jag gör det jag är bra på eller hon absolut inte klarar, resten gör vi tillsammans. Jag ser det inte som att jag är hennes förälder för att hon inte klarar vissa saker, eller att vi gör saker tillsammans. Vi är ett par, vi hjälps åt.

Svar på tråden Att inte hamna i fällan att bete sig som en förälder när ens partner har NPF diagnos