• Anonym (Tyr)

Besatt av att leva länge?

Läst flera personer på sociala medier som verkar fullständigt besatta av att leva länge sådär 200 år och väldigt mycket av livet verkar ägnas åt att att maximera sitt liv. 

Jag kan inte förstå den här grejen.

Plötsligt får man en istapp i huvudet och då har man ägnat oerhört mycket tid på att leva länge. Är det värt detta? 

• Svar på tråden Besatt av att leva länge?
  • Anonym (Rosen)

Nej det ligger nog något patologiskt i botten om man tar in på den vägen i livet.

så himla mycket man måste avstå

sen kan man ju röra på sig och äta bra men på en vettig nivå, utan att njuta av livet

• Anonym (Granbarr)

Min mormor blev 100 år och hon levde ett hårt liv när hon växte upp . 9 syskon och fattiga bönder ...  och livet  kantades av sjukdomar... hon överlevde två hjärtinfarkter i 75-års åldern  och slapp undan covid ... men en simpel förkylning tog hennes liv ..  

Så man kan leva länge ändå liksom fast man har dåliga odds.. 

Känner en viss ironi i att fanatiska renlevnadsmänniskor faller ihop och dör pang bom  av överansträngt hjärta och näringsbrist när dom är typ 47.     Medan Hjördis firar 103-års dagen med cigarr, whisky och fet gräddsås 

• Aniiee

Jag är en sån som har tänkt mycket på det där. Framför allt sedan jag läste Sagan om Ringen för femtielfte gången och var gammal nog at tänka lite djupare. 

Människorna är avundsjuka på alverna, som lever i princip för evigt. Drömmen om ett långt liv kan kännas lockande när man ser på en livstid om kanske 70 år. Alverna i sin tur är avundsjuka på människorna och deras korta liv. Att leva för evigt är inte så där superkul efter några årtusenden, när allt och alla sakta förändras, försvinner, dör. Och med det, kanske vi själva dör lite grann. Vem är du, vad finns kvar av dig, när inget du bryr dig om finns kvar? När du är medveten om att du kommer överleva allt du rör vid?  Hur många gånger kommer du orka återuppfinna dig?

Och som du säger, att jaga eget liv är att inte se nuet. Life is what happens when you're busy making other plans, för väldigt många. Jag hatar Tjuren Färdinand a, men en del skulle verkligen behöva stanna upp och lukta på blommorna. En film jag däremot älskar är Click, en av Adam Sandlers bättre alster. Hård läxa i ämnet.

Så, personligen väljer jag här och nu, istället för att jaga århundraden, och tänker istället "Nytt personligt rekord! Så länge jag levt nu har jag aldrig levt förut!"

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (O)

Ville hålla med dig ända fram till du skrev 70 år"? V fan , vardena kärring bli ju äldre än så idag? Menar ud p ritigt att alverlna inte kunde leva längre ä nså?ÅJAg skulle narare säga 700 år och därefter knde de åka till en ny galaxy och aldrig återkomma men blir en ännu högre "Being"..  Men du skrev 70 år.. Lägg AAVVV!

• Tecum
    Aniiee skrev 2026-01-10 00:37:09 följande:

Jag är en sån som har tänkt mycket på det där. Framför allt sedan jag läste Sagan om Ringen för femtielfte gången och var gammal nog at tänka lite djupare. 

Människorna är avundsjuka på alverna, som lever i princip för evigt. Drömmen om ett långt liv kan kännas lockande när man ser på en livstid om kanske 70 år. Alverna i sin tur är avundsjuka på människorna och deras korta liv. Att leva för evigt är inte så där superkul efter några årtusenden, när allt och alla sakta förändras, försvinner, dör. Och med det, kanske vi själva dör lite grann. Vem är du, vad finns kvar av dig, när inget du bryr dig om finns kvar? När du är medveten om att du kommer överleva allt du rör vid?  Hur många gånger kommer du orka återuppfinna dig?

Och som du säger, att jaga eget liv är att inte se nuet. Life is what happens when you're busy making other plans, för väldigt många. Jag hatar Tjuren Färdinand a, men en del skulle verkligen behöva stanna upp och lukta på blommorna. En film jag däremot älskar är Click, en av Adam Sandlers bättre alster. Hård läxa i ämnet.

Så, personligen väljer jag här och nu, istället för att jaga århundraden, och tänker istället "Nytt personligt rekord! Så länge jag levt nu har jag aldrig levt förut!"

Så fint och klokt skrivet!
  • Anonym (We)

Ja, vi är tänkta för att leva ett liv på högst 115 år  (och då är genetiken den bästa hos den personen och allt annat har också fungerat optimalt + plus att de supergamla kvinnorna ofta är barnlösa).

Nej, lev hyggligt hälsosamt och gå igenom åldrarna som det är tänkt, istället för att jaga evigt liv.

Med upptäckande och lärande genom hela livet, men mest intensivt i yngre år, skapande av en egen  bas i livet på olika sätt, finna människor att tycka om och kunna lita på, ta ansvar, ta hand om den yngre generationen i någon form, ge vidare till samhället och sedan fundera mer andligt och uppnå en livsvisdom som kan vara till hjälp för andra. Förstå sin livsresa när man blir äldre. 

Och försöka ta vara på det bra här och nu, även om livet är långt ifrån perfekt! Var tacksamt för bra saker i livet. 

Utveckla sig som person, utan att det blir det enda livsmålet. 

Det blir det bästa möjliga! 

• Anonym (m)
    Anonym (We) skrev 2026-01-10 10:40:02 följande:

Ja, vi är tänkta för att leva ett liv på högst 115 år  (och då är genetiken den bästa hos den personen och allt annat har också fungerat optimalt + plus att de supergamla kvinnorna ofta är barnlösa).

Nej, lev hyggligt hälsosamt och gå igenom åldrarna som det är tänkt, istället för att jaga evigt liv.

Med upptäckande och lärande genom hela livet, men mest intensivt i yngre år, skapande av en egen  bas i livet på olika sätt, finna människor att tycka om och kunna lita på, ta ansvar, ta hand om den yngre generationen i någon form, ge vidare till samhället och sedan fundera mer andligt och uppnå en livsvisdom som kan vara till hjälp för andra. Förstå sin livsresa när man blir äldre. 

Och försöka ta vara på det bra här och nu, även om livet är långt ifrån perfekt! Var tacksamt för bra saker i livet. 

Utveckla sig som person, utan att det blir det enda livsmålet. 

Det blir det bästa möjliga! 

Vem har tänkt ut det?
  • Fjäril kär

Den här tråden fick mig att minnas en man i Holland som ville korrigera sin biologiska ålder då olika tester visade  att han egentligen är yngre .. han fick avslag men tänkte överklaga.. jag undrar hur det gick? 
      Han var 70 och ville bli yngre då han träffat en kvinna på typ 35 , men det höll han tyst om  om han hade visst ljugit för henne också om åldern..   

Undrar om han ens lever längre?

• Anonym (Nästanbarapositivt)

Egentligen mest positivt. Jag är så evinnerligt trött på alla tråkiga typer som så "gärna vill bli gamla" och ser ålderdom som något att sträva efter. Då blir det en frisk fläkt med unga som vill maximera och förlänga sina liv. Och vi lever ju allt längre, även om folk idag gärna vill bli gamla tidigare än tidigare generationer. 

Att inte ta vara på ett ungt och vitalt jag är att slänga bort sin tid på jorden. 

Svar på tråden Besatt av att leva länge?