• Anonym (A)

Måste man umgås hela tiden i en relation?

Det har varit ett problem för mig i mina senaste relationer. Jag orkar inte umgås hela tiden utan behöver egentid för att kunna vara 100 procent närvarande då vi väl ses. 

Jag har varit tydlig med det från början för att det inte ska uppstå några missförstånd men det slutar ändå med att mannen blir besviken eftersom jag inte vill umgås konstant. 

Det är alltid jag som gör slut för männen har varit nöjda med relationen i övrigt.

Jag är lätt att umgås med, har inget kontrollbehov eller andra destruktiva beteenden. Jag är självständig på alla plan och får ofta höra att jag är rolig, snäll och en bra lyssnare.

Mitt grundläge är glad, nyfiken och kreativ. (Det här inte en kontaktannons utan jag vill bara ge en bild av hur jag är i övrigt.)

Jag känner djupt och starkt för mina närmaste och är en mycket lojal person som står stadigt när det blåser. 

Jag tänker att ovanstående borde överväga mitt behov av egentid men det verkar som om många har svårt att acceptera det. 

Jag skulle aldrig tjata på någon att umgås med mig om personen har sagt att den behöver egentid. Jag ger självklart samma utrymme för den som behöver det. 

Jag förstår inte varför man inte kan respektera det någon säger om sig själv utan försöka förändra personen i stället. 

Jag fungerar inte så. Jag tänker att ok, så här är du och sedan får vi hitta ett sätt att vara tillsammans som fungerar för båda. 

Självklart ska man kompromissa i en relation, jag träffar oftast manen mer än jag egentligen orkar, men inte så pass att man mår dåligt. 

Det måste väl finnas män som är som jag eller är jag inte skapt för att ha relationer?

• Svar på tråden Måste man umgås hela tiden i en relation?
  • Anonym (Sär)
    Anonym (A) skrev 2026-01-10 16:43:06 följande:

De har haft egna intressen och socialt liv och jag har tänkt att det är toppen men sedan vill de ha med mig på det också. Det kan jag förstås göra till en viss gräns men ibland blir det för mycket. 

Jag behöver egentid för att inte bli utmattad. Det är väl så jag är skapt och formad av livet. Jag behöver tid att reflektera och vandra i skogen ensam. Annars är risken att jag däckar och inte orkar göra någonting. 

Dessutom har jag ju min familj och vänner som betyder otroligt mycket för mig så jag vill fördela min tid ibland också. 

Jag tror att jag skulle kunna vara sambo om jag hittar en man som är mer som jag. Det är klart att en man med stort socialt behov inte matchar med mig och bara blir besviken men det är därför jag har varit helt rak och ärlig om hur jag är från början. 

Jag tror inte att en relation behöver vara flytande för att man inte bor ihop och umgås hela tiden. Jag är en supermonogam person, jag fixar inte ens KKs och ONS, och jag tycker om att tillhöra en man eller hur jag ska uttrycka det. 

Det är ju kul att de vill ha med dig på olika saker. Men man måste ju få välja själv om man vill följa med och på vad. Givetvis så ska ju då ens partner förstå det och inte bli sur eller besviken om man inte vill med på allt.

Sen finns det de som blir sura och besvikna ifall de inte blir medbjudna på något som man själv och några vänner ska på. Ingen förståelse för att man kanske vill åka iväg själv med sina vänner. Verkligen är sådan som anser att i ett förhållande gör man allt ihop annars är det inte seriöst. 
  • Anonym (inte ett dugg)
    Postman skrev 2026-01-10 16:32:01 följande:

Nej man måste inte umgås hela tiden men är egentiden ett absolut måste för att relationen ska fungera så blir det problem tänker jag, om inte annat när man får barn. 

Det kan jag meddela dig om att det är inte något som helst problem, ens när man har barn. Är man två och drar åt samma håll kan alla få egentld.
  • Anonym (Kontrollbehov)

De män jag har känt som i förhållanden har haft behpv av att umgås hela tiden har ofta haft kontrollbehov över partnern. Självklart måste bägge få ha egentid och den ena partnern kan inte kräva av den andre att man ska umgås hela tiden. Det gör till slut att den med behov av egentid känner det som att leva i ett fängelse där hen aldrig får utrymme att leva sitt eget liv. Såna förhållanden brukar inte vara länge, som du själv erfarit.

• Anonym (Särbo)

Hur ofta träffas ni då och hur ofta, eller sällan, skulle du vilja att det var? Undrar också vad du har för mål med en relation? Om det är sambo så behöver man ju gå mot att ses varje dag. Annars blir det ju svårt.

• Anonym (S)

Oftast sådana som ni som är otrogna också. Ni skyller på egen tid men i grunden så vill ni springa på stan och lära känna nya "bekantheter" och det gör er så otroligt lyckliga.. Fast ni i grunden knullar runt.

• Postman
    Anonym (inte ett dugg) skrev 2026-01-10 20:46:05 följande:
    Det kan jag meddela dig om att det är inte något som helst problem, ens när man har barn. Är man två och drar åt samma håll kan alla få egentld.
    Absolut, det vänder jag mig inte det minsta emot men har man barn är familjen och barnen högsta prio. Att ha egentid är sekundärt. Men att kräva egentid utan minsta kompromiss så är man ute på djupt vatten. 
  • Anonym (ManT)
    Anonym (A) skrev 2026-01-10 15:32:12 följande:
    Måste man umgås hela tiden i en relation?

Det har varit ett problem för mig i mina senaste relationer. Jag orkar inte umgås hela tiden utan behöver egentid för att kunna vara 100 procent närvarande då vi väl ses. 

Jag har varit tydlig med det från början för att det inte ska uppstå några missförstånd men det slutar ändå med att mannen blir besviken eftersom jag inte vill umgås konstant. 

Det är alltid jag som gör slut för männen har varit nöjda med relationen i övrigt.

Jag är lätt att umgås med, har inget kontrollbehov eller andra destruktiva beteenden. Jag är självständig på alla plan och får ofta höra att jag är rolig, snäll och en bra lyssnare.

Mitt grundläge är glad, nyfiken och kreativ. (Det här inte en kontaktannons utan jag vill bara ge en bild av hur jag är i övrigt.)

Jag känner djupt och starkt för mina närmaste och är en mycket lojal person som står stadigt när det blåser. 

Jag tänker att ovanstående borde överväga mitt behov av egentid men det verkar som om många har svårt att acceptera det. 

Jag skulle aldrig tjata på någon att umgås med mig om personen har sagt att den behöver egentid. Jag ger självklart samma utrymme för den som behöver det. 

Jag förstår inte varför man inte kan respektera det någon säger om sig själv utan försöka förändra personen i stället. 

Jag fungerar inte så. Jag tänker att ok, så här är du och sedan får vi hitta ett sätt att vara tillsammans som fungerar för båda. 

Självklart ska man kompromissa i en relation, jag träffar oftast manen mer än jag egentligen orkar, men inte så pass att man mår dåligt. 

Det måste väl finnas män som är som jag eller är jag inte skapt för att ha relationer?

Jag är som du. Kan umgås över middag, frukost och kaffe men är annars helst själv.
  • Anonym (ManT)
    Postman skrev 2026-01-10 22:52:50 följande:
    Absolut, det vänder jag mig inte det minsta emot men har man barn är familjen och barnen högsta prio. Att ha egentid är sekundärt. Men att kräva egentid utan minsta kompromiss så är man ute på djupt vatten. 
    Håller med. Man är huvudsakligen med barnen vare sig man vill eller inte. 
  • Anonym (ManT)
    Anonym (S) skrev 2026-01-10 22:42:19 följande:

Oftast sådana som ni som är otrogna också. Ni skyller på egen tid men i grunden så vill ni springa på stan och lära känna nya "bekantheter" och det gör er så otroligt lyckliga.. Fast ni i grunden knullar runt.

Vilka fåniga fördomar
  • Ikaros12

Det finns många män tror jag som gillar att kvinnan är självständig. En sak jag har märkt med människor som tycker att det är viktigt att vara självständiga och det är att de sällan är intresserade av andras liv. Då menar jag inte elakt. Om det inte passar sina egna intressen det vill saga. Det blir ofta ett problem i relationen, snarare än att de inte träffas så mycket. Partnern eller vännen måste antingen göra något som den självständiga vill göra eller som båda vill göra. Men det blir aldrig så att den självständiga med glädje tar del av den andras liv, för att den är nyfiken på det och/eller att den mår bra av att se sin partner lycklig. Det blir en dragkamp vilket kan skapa en tomhetskänsla med tiden för den som dejtar den som tycker att det är viktigt med separata liv. Hur intresserad är du av att ta del av dina killars liv? om du inte är det, gör de saker med dig som bara du gillar, för att just få vara med dig? Det skulle kunna vara något att fundera på och i sånt fall något att ta upp med den du dejtar. Risken är nämligen att det finns förhoppning om att du med tiden ska ta del mer av hans liv. Det i sig behöver inte betyda att du behöver träffa honom mer.

• Anonym (Sär)
    Postman skrev 2026-01-10 22:52:50 följande:
    Sen kan man ju när man har barn umgås och hitta på saker med bara barnen själv. Samma där att en del anser att man måste umgås hela familjen. Rätt skönt att vara ensam vuxen med barn ibland. Något som mitt ex anslut inte förstod sig på. 
  • Anonym (h)

vi har vart ihop i snart 26 år, personligen har jag också svårt för att umgås med människor. 
    vi delar t.ex. sommarhus med hans släkt och jag måste få sova i en egen byggnad för jag får panik av att vara med dom hela tiden. och det finns inga dörrar heller. 

har också svårt att vara länge med vänner, dvs har ett stort behov av ensamtid. 
    men det funkar med oss! 

vi har tv i sovrum vardagsrum, just nu har ingen av oss nån hobby eller intresse vi åker iväg på så vi är med varann hela tiden mer eller mindre. 
    men ofta så är vi olika rum med och kollar på tv. 
    vissa dar i veckan kollar vi på tv ihop. Men det funkar för oss. 

vi gör ju saker gemensamt, promenerar med hunden, och hittar på annat. men just att kunna vara ensam i sovrummet eller vardagsrummet är viktigt för mig. 
    har även en tonåring hemma med eget rum. 

• Anonym (Mini)
    Ikaros12 skrev 2026-01-10 23:07:04 följande:

Det finns många män tror jag som gillar att kvinnan är självständig. En sak jag har märkt med människor som tycker att det är viktigt att vara självständiga och det är att de sällan är intresserade av andras liv. Då menar jag inte elakt. Om det inte passar sina egna intressen det vill saga. Det blir ofta ett problem i relationen, snarare än att de inte träffas så mycket. Partnern eller vännen måste antingen göra något som den självständiga vill göra eller som båda vill göra. Men det blir aldrig så att den självständiga med glädje tar del av den andras liv, för att den är nyfiken på det och/eller att den mår bra av att se sin partner lycklig. Det blir en dragkamp vilket kan skapa en tomhetskänsla med tiden för den som dejtar den som tycker att det är viktigt med separata liv. Hur intresserad är du av att ta del av dina killars liv? om du inte är det, gör de saker med dig som bara du gillar, för att just få vara med dig? Det skulle kunna vara något att fundera på och i sånt fall något att ta upp med den du dejtar. Risken är nämligen att det finns förhoppning om att du med tiden ska ta del mer av hans liv. Det i sig behöver inte betyda att du behöver träffa honom mer.

Stämmer inte på mig.
    Jag är otroligt självständig och har alltid varit och fungerar exceptionellt bra i grupp och trivs med trivs av att umgås och lära känna nya människor.
    Men, jag blir också väldigt utmattad av mycket social stimulans, brukar skämta att jag går social baksmälla när jag har integrerat mycket med människor vilket är synd för jag är genuint en gruppmänniska och älskar att umgås men för mycket av det får mig extremt trött.
    Har ett ytterst socialt arbete med dagligen mycket ljud och intryck omkring mig så det gör inte saken lättare.
    Jag behöver folk som uppskattar mig och inte tar min egentid som ett tecken på ointresse för dem utan har förståelse för hur jag funkar och är mitt nästa jag.
  • Anonym (gräns)

TS, det låter som du är en person som vill vara andra till lags och dålig på att sätta gränser.

Du skriver "Det är alltid jag som gör slut för männen har varit nöjda med relationen i övrigt."

Det låter som du är någon som har svårt att förklara och stå för dina behov och att du kompromissar med dig själv. Men det går att vara introvert och vara ihop med en extrovert, bara man vågar förklara sina behov. Då vet den extroverta vad den har att förhålla sig till och då kan ni båda avgöra om det kommer funka eller ej.

Men som det är nu verkar du inte våga säga vad du behöver i tillräcklig grad = undvikande beteende, det är inte kommunikation och så till slut avslutar du relationen.

Låter som du behöver öva på att stå upp för dig själv och dina behov. Det kommer du inte undan även om du hittar en partner som är som du.

• Anonym (?)

Om min partner bara vill ses någon gång per vecka hade jag lika gärna kunnat ha en kk. Samma sak om sammanboende inte hade varit aktuellt i framtiden.

Om hon sen säger att hon inte vill ses då hon behöver egentid och vila och istället umgås med familj och vänner hade jag nog funderat på vilken min roll i hennes liv är.

• Anonym (Flyttfågel)

Jag kommer från andra änden av skalan och kan inte tänka mig att leva med en partner som inte upplevs intresserad av mig och vill hitta gemensamma mål och aktiviteter.

Det gör mig deprimerad väldigt fort om relationen blir så och det är oundvikligt att jag blir mottaglig för andra inviter då och kommer att göra slut.

• Anonym (Kontrollbehov)
    Anonym (S) skrev 2026-01-10 22:42:19 följande:

Nej, det handlar allt som oftast om att man bara vill ha ett eget space. Fråga folk som gått från att vara sambo till särbo så kommer du förstå bättre, varför det är både bra och praktiskt.
Svar på tråden Måste man umgås hela tiden i en relation?