• tindramin

Redovisning – hur mycket ska man egentligen kunna själv?

Jag driver ett mindre bolag och gör det mesta själv just nu. Bokför löpande, moms och försöker hålla koll på resultatet. Men ärligt talat känns redovisning mer och mer som en djungel.

Hur mycket tycker ni att man ska kunna själv, och när är det dags att ta in hjälp?

• Svar på tråden Redovisning – hur mycket ska man egentligen kunna själv?
  • Anonym (Ekonomimamman)

Jag känner igen mig exakt. Jag gjorde allt själv i början, men till slut tog det mer tid än själva verksamheten.

För mig var brytpunkten när jag började tveka på om siffrorna verkligen blev rätt ? då försvinner lugnet helt.

• Anonym (Ekonomimamman)

Precis så. Det är inte bara tiden utan oron. Man vill ju inte göra fel mot Skatteverket.

Använde du redovisningsbyrå eller revisor?

• Tobben

Det är egentligen galet att det ska vara så invecklat att sköta bokföringen. Jag tror ibland att de som gjort regelverket inte vill att man ska ha företag.

Jag skötte allt själv från början. Löpande bokföring, avskrivningar, momsdeklaration och årsbokslut.
    Sedan ett par år anlitar jag en redovisningsbyrå som sköter allt åt mig.  Det är så värt att slippa stressen och oron.

• PH76

Jag är civek men gjorde ingenting själv från dag ett, jag är inte intresserad av det. mitt intresse låg hela tiden i att göra ett bra jobb och kunna fakturera såg hög timpenning som möjligt.

nu gick jag över från att vara egenkonsult till anställning i december efter nästen 6 år som egen. Inget lätt val men jag fick ett bra erbjudande.

Svar på tråden Redovisning – hur mycket ska man egentligen kunna själv?