• Anonym (Ledsenmamma)

Lämna eller inte ?

Är gravid i vecka 12 och vi ska få vårt andra barn. Men vi har också haft de dåligt i relation, vi är sällan överens om saker som rör vårt barn. Det blir alltid diskussioner och tjafs, om allt och inget. 

Nu när jag är gravid har jag mått så dåligt, konstant illamående, trötthet och värk i kroppen. Jobbat dessutom heltid, och när jag påtalat det så säger han bara att han också har det jobbigt fast han är föräldraledig 50% och jobbar 1-2 dagar varannan vecka. Har inte fått sovmorgon sen sonen föddes medan han kan få sova ut varje helg till 9-10 på morgonen. 

Min man förstår verkligen inte hur jag har det, inte en enda dag har han frågat hur jag mår. Vi pratar sällan och vi gör sällan något trevligt ihop, de gångerna vi gör det är vårt barn med. Jag känner att jag inte vill fortsätta ha en relation med honom. Men han menar att de inte är ett alternativ. Jag får skuld och och skamkänslor att vi ska ha ett till barn, mår så fruktansvärt dåligt över min livssituation att de enda jag kan göra är gråta, jag kan inte gör någonting mer än att bara stå ut. 

vad skulle ni ha gjort? 

överreagerar jag?

• Svar på tråden Lämna eller inte ?
  • Anonym (Anna)

Förlåt frågan men varför inte himmelens namn valde du ännu ett barn i en relation som inte fungerar?   Det kändes oansvarigt. 

Om ni nu ska fortsätta så får ni helt enkelt agera vuxna ooch söka hjälp till att börja med och försöka de om det går att fixa detta. Ni kan börja med att söka hjälp hos BVC för familjesamtal, stöttning i er föräldraroll och hitta vägar framåt så inte nästa barn resulterar i total katastrof.  
    Gå också i egna samtal så du inte riskerar en förlossningspsykos när barnet föds. 

Ni som föräldrar har skyldigheter att göra det bästa sv situationen och rycka i handbromsen och söka hjälp. Se till att göra det. För om det skiter sig så sitter ni i ännu större problem . 

• Anonym (Ledsenmamma)

Jag vet och mår så dåligt över just det! Jag har funderat på abort .. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ledsenmamma) skrev 2026-01-11 14:01:01 följande:

Jag vet och mår så dåligt över just det! Jag har funderat på abort .. 

Har du inte gått så långt än så gör en abort så snart du kan.  Sen lämnar du honom .

Ta ansvar flr det barn du redan har och sätt inte ditt barn i skiten. 
  • Anonym (Bim)
    Anonym (Ledsenmamma) skrev 2026-01-11 13:46:20 följande:
    Lämna eller inte ?

Är gravid i vecka 12 och vi ska få vårt andra barn. Men vi har också haft de dåligt i relation, vi är sällan överens om saker som rör vårt barn. Det blir alltid diskussioner och tjafs, om allt och inget. 

Nu när jag är gravid har jag mått så dåligt, konstant illamående, trötthet och värk i kroppen. Jobbat dessutom heltid, och när jag påtalat det så säger han bara att han också har det jobbigt fast han är föräldraledig 50% och jobbar 1-2 dagar varannan vecka. Har inte fått sovmorgon sen sonen föddes medan han kan få sova ut varje helg till 9-10 på morgonen. 

Min man förstår verkligen inte hur jag har det, inte en enda dag har han frågat hur jag mår. Vi pratar sällan och vi gör sällan något trevligt ihop, de gångerna vi gör det är vårt barn med. Jag känner att jag inte vill fortsätta ha en relation med honom. Men han menar att de inte är ett alternativ. Jag får skuld och och skamkänslor att vi ska ha ett till barn, mår så fruktansvärt dåligt över min livssituation att de enda jag kan göra är gråta, jag kan inte gör någonting mer än att bara stå ut. 

vad skulle ni ha gjort? 

överreagerar jag?

Det är egentligen två saker som du måste bestämma, trots att det är jättesvårt. Ibland måste man bara ta ett beslut i livet utifrån vad som är vettigast, utan att vara helt 100 % säker. Det är bättre att ta ett beslut än att inte göra något alls, ickebeslutet kan ge sämsta resultatet.

1. Vill du ge förhållandet en chans eller känner du någonstans djupt att ni inte kan få rätsida på relationen? Att det aldrig kan bli hyggligt, även om ni båda skulle anstränga sig. Tror du att mannen är redo att anstränga sig överhuvudtaget?

2. Kan du tänka dig att bli ensamstående 2-barnsmamma? För så kan det ju bli när ni inte kommer överens och du känner att han inte lyssnar på dig. Om inte du kan tänka dig det så behöver du snabbt överväga abort. 
Svar på tråden Lämna eller inte ?