• Anonym (Framkalla?)

Såå ... om jag skiter i knipövningarna ...

... vad händer då? Kommer det att sluta m framfall och operation? 

Mvh kvinna 54år, m mkt slapp bäckenbottenmuskulatur

• Svar på tråden Såå ... om jag skiter i knipövningarna ...
  • Anonym (Ghjkl)

I mitt fall ja, men jag hade även en förlossningsskada som gjorde knipövningar omöjliga innan operationen jag nyligen gjort. Helt sjukt att kunna knipa igen. Har gått många år utan att det fungerat.

• Anonym (Framkalla?)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-12 09:32:16 följande:

I mitt fall ja, men jag hade även en förlossningsskada som gjorde knipövningar omöjliga innan operationen jag nyligen gjort. Helt sjukt att kunna knipa igen. Har gått många år utan att det fungerat.

Åh - så du tycker att det var positivt? Orkar du berätta mer om operationen? Jag är så himla rädd för en sådan ...
  • Anonym (C)

Jag slarvade med knipövningar, fick inte framfall men jag började riskera kissa ner mig.  Fick hjälp med operation till slut.

• Anonym (Ghjkl)
    Anonym (Framkalla?) skrev 2026-01-13 05:41:08 följande:
    Åh - så du tycker att det var positivt? Orkar du berätta mer om operationen? Jag är så himla rädd för en sådan ...
    Jag fick bakre framfall och fick reparera det och sedan satt förlossningsskadan i perineum, så det har jag också reparerat samt fäst musklerna tillbaka där de skulle vara från början. 

Jag var jätterädd också, och man blev satt i en gynstol innan man sövdes vilket jag tyckte var obehagligt. Sedan är just bakre framfall smärtsamt att operera så jag upplevde känslan ungefär som efter förlossning. Men jag kände förbättring bara efter några dagar, trots smärta, i funktion. Jag hade gått såhär i tjugo år, sedan jag födde mitt första barn som 21-åring. 

Sedan får man morfin med sig hem mot smärtan, men hag ville inte ta det efter två dagar, mår inte psykiskt bra av morfin.
  • Anonym (Ghjkl)

Du får gärna skriva om du undrar något särskilt. 

• Anonym (Framkalla?)
    Anonym (C) skrev 2026-01-13 10:04:35 följande:

Jag slarvade med knipövningar, fick inte framfall men jag började riskera kissa ner mig.  Fick hjälp med operation till slut.

Tusen tack för svar! Om du orkar och vill får du gärna berätta mer om hurr du upplevde operationen 🙏
  • Anonym (Framkalla?)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-13 14:31:01 följande:
    Jag fick bakre framfall och fick reparera det och sedan satt förlossningsskadan i perineum, så det har jag också reparerat samt fäst musklerna tillbaka där de skulle vara från början. 

Jag var jätterädd också, och man blev satt i en gynstol innan man sövdes vilket jag tyckte var obehagligt. Sedan är just bakre framfall smärtsamt att operera så jag upplevde känslan ungefär som efter förlossning. Men jag kände förbättring bara efter några dagar, trots smärta, i funktion. Jag hade gått såhär i tjugo år, sedan jag födde mitt första barn som 21-åring. 

Sedan får man morfin med sig hem mot smärtan, men hag ville inte ta det efter två dagar, mår inte psykiskt bra av morfin.
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-13 14:32:07 följande:

Alltså tusen tusen tack för dina svar! 🙏🙏🙏♥️ Det här känns ju ändå lite hoppfullt! Smärta som efter en förlossning kan jag stå ut med! Hur lång tid tog det ungefär innan du var helt återställd? Fanns det saker som du inte fick göra efter operationen (typ lyfta tungt osv)? Hur lång tid tog operationen o hur länge var du på sjukhuset? Kunde du duscha som vanligt direkt efter? Många frågor ...
  • Anonym (Framkalla?)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-13 14:31:01 följande:
    Får jag fråga på vilket sätt? Jag har aldrig tagit morfin ... Och vill inte gambla m mitt psykiska mående - det är dåligt nog som det är.
  • Anonym (Ghjkl)
    Anonym (Framkalla?) skrev 2026-01-13 16:48:58 följande:
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-13 14:32:07 följande:

Alltså tusen tusen tack för dina svar! 🙏🙏🙏♥️ Det här känns ju ändå lite hoppfullt! Smärta som efter en förlossning kan jag stå ut med! Hur lång tid tog det ungefär innan du var helt återställd? Fanns det saker som du inte fick göra efter operationen (typ lyfta tungt osv)? Hur lång tid tog operationen o hur länge var du på sjukhuset? Kunde du duscha som vanligt direkt efter? Många frågor ...
    Jag har nyss gjort operationen, det har gått knappt en månad, är fortfarande sjukskriven och får fortfarande inte lyfta eller anstränga mig. Det svider fortfarande i såren och jag har stygn kvar som löses upp efter hand av kroppen. I övrigt är det jobbiga att det svider till ibland och man blir torr i slemhinnorna. Jag fick åka hem ca fyra timmar efter operationen. Men hag vet att jag vaknade till snabbt och då ville jag hem direkt. Man kan duscha men man får inte använda tvål, inte ha sex (inte för man skulle ens få för sig det, iaf inte jag) inte använda tampong om man blöder och inte peta där, inte sitta mycket 
  • Anonym (Ghjkl)

Operationen tog en timma. Ca

• Anonym (Framkalla?)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2026-01-13 21:11:57 följande:
    Man kan duscha men man får inte använda tvål,  
    Hur länge är det så? Att man inte får använda tvål alltså? 
Svar på tråden Såå ... om jag skiter i knipövningarna ...