• Anonym (Hatavideosamtal)

Varför respekterar vissa inte att man inte vill delta i videosamtal?

När jag ser mig i spegeln tycker jag att jag ser helt okej ut, men när jag ser mig i videosamtal tycker jag verkligen jag ser hemsk ut. Ändå envisas en del med att vilja ha videosamtal, för att de lägger någon sorts vikt vid att kunna se personen de pratar med. 

Några gånger när jag vägrat detta så har personerna som begärt det blivit förbannade på mig,

Är det någon sorts "norm" numer att alla ska vara okej med videosamtal? Varför känns det som att man inte får bestämma det själv?

• Svar på tråden Varför respekterar vissa inte att man inte vill delta i videosamtal?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Fisk) skrev 2026-01-12 11:42:38 följande:

På jobbet eller privat?

Relevant fråga!
    I jobbsammanhang har vi en "kamera-på-policy" så där behöver du ha en ursäkt eller förklaring om du inte har kamera på.
    Särskilt i möten med kunder/externt.

Privat ringer vi aldrig videosamtal, inte i min släkt eller bekantskapskrets.
  • Anonym (Hatavideosamtal)
    Anonym (Fisk) skrev 2026-01-12 11:42:38 följande:

På jobbet eller privat?

Jag menar främst privat, förstås.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Hatavideosamtal) skrev 2026-01-12 11:49:46 följande:
    Jag menar främst privat, förstås.
    Varför är det så självklart? Då bestämmer du själv, såklart. 
  • Anonym (Håller med)

Jag förstår dig precis. Mår illa av att se mig själv på videosamtal.
    Bryr mig inte om vad andra säger, om jag inte vill så vill jag inte! 

Det är oftast de som gillar att ta massa kort på sig själva och lägga upp för allmän beundran, som är striktast med att det ska vara videosamtal. Jag gillar inget av de sakerna, och jag bestämmer över mig själv. Är väldigt mån om mitt privatliv för övrigt också.

Svar på tråden Varför respekterar vissa inte att man inte vill delta i videosamtal?