• pedestrian

Namnbyte vid bröllop, bonusfamilj

Jag och min sambo ska gifta oss senare i år. Jag vill gärna byta till hans efternamn. Men funderar på hur vi ska göra med barnens efternamn. Här kommer vår situation men med andra namn:

Kalle Karlsson och Anna Andersson har två barn tillsammans. Barnen heter Andersson i efternamn.

Anna Andersson ska nu gifta om sig med Sven Svensson och vill då blir Anna Svensson. 

Hur hade ni tänkt kring barnen? Vilket efternamn? Har de kvar Andersson så heter de inte samma som någon av sina föräldrar. Byter de också till Svensson så får de bonuspappans namn, jag hade inte uppskattat det om jag varit Kalle. Alternativet finns också att byta till pappans namn Karlsson. 

Hur hade ni tänkt? Vi lär ju inte vara de första 😊

• Svar på tråden Namnbyte vid bröllop, bonusfamilj
  • Anonym (...)

Vi hade mammas efternamn, hon behöll sitt efternamn som mellannamn och tog ett nytt efternamn, vi barn hette samma som mamma i efternamn och behöll det men fick det nya efternamnet som mellannamn, lite rörigt kanske men i ditt fall så skulle det då bli Anna Andersson Svensson  och barnen XX Svensson Andersson, vi bodde heltid hos mamma med umgänge varannan helg om det spelar roll

Mitt barn fick pappns efternamn vid födseln, och när jag gifte om mig ville jag lägga till mitt nya efternamn som mellannamn till barnet men det gillade inte pappan vilket jag kan förstå, hur gamla är barnen?

• Anonym (Lisa)

Jag gifte mig.. Min två redan befintliga barn behöll sina namn då dom hade namnet efter sin far - vi var aldrig gifta men dom fick hans namn.. 
    Dom har ju ingen biologisk koppling till min man så att byta namn var överhuvudtaget inte ett alternativ. 

Vi fick ett gemensamt barn som då fick dela namn med oss två föräldrar samt sina halvsyskon på pappans sida.  

Att halvsyskonen på min sida hade annat namn var aldrig ett problem.  Dom barnen var stora nog att välja själv och ingen var intresserad att byta namn.   

Finns ditt ex med i bilden som grmnsam vårdnadshavare ska han godkänna barnens byte av namn. Väl värt att tänka på om det är så att ni inte riktigt är vänner eller bara att han vill ha sitt namn kvar på barnen .

• Xenia
    pedestrian skrev 2026-01-12 14:07:17 följande:

Jag och min sambo ska gifta oss senare i år. Jag vill gärna byta till hans efternamn. Men funderar på hur vi ska göra med barnens efternamn. Här kommer vår situation men med andra namn:

Kalle Karlsson och Anna Andersson har två barn tillsammans. Barnen heter Andersson i efternamn.

Anna Andersson ska nu gifta om sig med Sven Svensson och vill då blir Anna Svensson. 

Hur hade ni tänkt kring barnen? Vilket efternamn? Har de kvar Andersson så heter de inte samma som någon av sina föräldrar. Byter de också till Svensson så får de bonuspappans namn, jag hade inte uppskattat det om jag varit Kalle. Alternativet finns också att byta till pappans namn Karlsson. 

Så Anna Andersson bytte inte namn när hon fick barn med Kalle Karlsson. Jag förstår inte varför hon nödvändigtvis måste byta nu.

Hade det varit jag så hade jag behållit mitt efternamn som också fortsatt varit mina barns efternamn. Jag tycker det vore fel om barnen skulle få sin styvfars efternamn, hellre då sin biologiska pappas efternamn, Karlsson.

Jag antar att deras morföräldrar också heter Andersson, så det hade varit mitt andra alterntiv.
  • Anonym (M.)

De ska i alla fall inte ha styvpappans namn, för det ger ju fel information till omgivningen + att det är kränkande mot den riktiga pappan. 

Jag skule föreslå att de fortsätter att heta det de hetat hela tiden, d.v.s. i ditt exempel Andersson. Och så gör du ett dubbelnamn när du gifter dig: Andersson-Svensson. Då har barnen kvar namngemenskapen med dig. Det är det viktigaste. Om de vill byta till Karlsson när de blir myndiga - eller kanske Andersson-Karlsson - så är det upp till dem. Då. Det finns ingen anledning att de ska ta sin pappas namn nu, när de inte har haft det tidigare, och det bara innebär mer krångel. 

• Anonym (X)

Kan inte du göra dubbelnamn av ditt då, så har du nya karln och barnens namn.

Barnen ska ju inte behöva byta namn för att du gifter dig. De behåller sina namn.
  • Anonym (123)

Jag skulle inte byta namn så att barnen inte längre har samma namn som någon av sina föräldrar. 

Varför kan du inte bara behålla ditt nuvarande namn? Eller ha det som mellannamn i alla fall. 

• Anonym (Namn)

Det låter ju enklast att mamman tar dubbelt efternamn. 

Hur gamla är barnen? Är det äldre barn - vad vill dem själva? Namn är ju en stor identitetssak. 

Om barnen skulle välja att heta samma sak som nya mannen blir det ju ännu knasigare om ni mot all förmodan skulle skilja er. 

Jag skulle tycka att det mest logiska är att du som mamma tar dubbelt efternamn. 

Eller tänk så här. 

Annas barn heter Saga Andersson och Noel Andersson.
    Mamma Anna gifter om sig och det blir Saga Svensson och Noel Svensson. 

Sedan bestämmer pappa Kalle för att gifta om och då vill de byta till Kalles nya frus efternamn von Strålglans. Ska Saga och Noel få heta von Strålglans eller Svensson von Strålglans? Eller rent krasst Saga Andersson Karlsson Svensson von Strålglans?

• Anonym (hmm)

Vi hade pappas efternamn, när mamma gifte om sig bytte hon namn och vi fortsatte att ha pappas namn. 

Vet en familj som gav barnen pappans och mammans nya namn, alltså pappan och bonuspappans namn när mamman bytte namn vid giftermål. För mig känns det som en konstig lösning. Tror att ett av barnen som nu är vuxen tagit bort bonuspappans namn och nu heter bara sin pappas namn. 

Jag har själv inte nytt namn vid giftermål, delvis av den här orsaken, att hålla på och byta och byta tillbaka vid äktenskap. Nä, har mitt namn som följer mig oavsett vem jag lever med. Våra barn har mitt och sin pappas namn, men använder mest det ena som är lite kortare och smidigare. 
  • Anonym (Maj)

Anna borde inte byta efternamn, alternativt heta Anna Svensson Andersson. Fånigt om barnen skulle heta Svensson. 

• Anonym (W)

Jag skulle behålla mitt namn alternativt ha två efternamn.

Mina barn är MER min familj än min eventuella man. Män kommer och går, som du har märkt. Men barnen består. 

Svar på tråden Namnbyte vid bröllop, bonusfamilj