• FruVindstorp

Foglossning och hormonspiral

Hej! Jag födde vårt tredje barn i oktober. Under alla graviditeter har jag haft svår foglossning och nu senast var jag i stort sett sängbunden sedan maj. Efter första graviditeten blev jag snabbt bättre, efter andra blev jag successivt bättre, men det gick väldigt långsamt, hade ibland svårt med vardagen fortfarande 1-1,5 år senare. Fick spiral snabbt efter tvåan, men hann aldrig med något preventivmedel mellan ettan och tvåan. Nu fick jag hormonspiral insatt förra veckan och foglossningen har varit mycket värre dagarna sedan dess, även om den inte var helt bra innan heller. Nu funderar jag på om spiralen är boven både till nuvarande förvärrade foglossning och de ihållande problemen efter tvåan. Vet iaf att hormonpåverkan kring mens och ägglossning tydligt förvärrat problemen samt att amningsavslut förbättrade fogarna. 

Ni som blivit sämre av hormonspiral - blev det bättre med tiden när allt ställt in sig (blödningarna kan ju strula flera månader) eller var det ihållande/fick ni ta ut spiralen? Funderar på om vi ska tänka om kring preventivmetod och kanske kika på sterilisering för någon av oss (varken jag eller familjen kan gå igenom en sådan där graviditet till)

• Svar på tråden Foglossning och hormonspiral
  • Anonym (Bella)

Ingen erfarenhet av hormonspiral, men av väldigt långdragen foglossning. Precis som du upplevde jag försämring vid mens. Nu hoppas jag att klimakteriet ska ta bort ännu lite till av problemen. 

Jag reagerar kraftigt på hormonförändringar av olika slag så har inte vågat använda hormonp-medel. Min man har genomgått vasektomi. 

• Anonym (F)

Följer med spänning denna tråd. Födde mitt barn för ett år sedan och dras fortfarande med ganska svåra smärtor till och från. Tänkt att det är så det kommer vara nu och att jag får skylla mig själv som inte tränar enligt sjukgymnastens ordination. Men jag satte också in hormonspiral kort efter förlossningen så det hade ju varit "bra" om det i alla fall blev lite bättre om jag tog ut den. 

• ResanTillMelonia

Men varför har du sådant då? Spelar det någon slm helst roll vad andra har för erfarenheter. syntetiska hormoner som påverkar kroppen. Fattar inte hur ni kan hålla på så. Har ni ingen självrespekt?

• FruVindstorp
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-28 08:13:34 följande:

Ingen erfarenhet av hormonspiral, men av väldigt långdragen foglossning. Precis som du upplevde jag försämring vid mens. Nu hoppas jag att klimakteriet ska ta bort ännu lite till av problemen. 

Jag reagerar kraftigt på hormonförändringar av olika slag så har inte vågat använda hormonp-medel. Min man har genomgått vasektomi. 

Tack för svar! Kanske är klokt att strunta i hormonmedel.

Håller tummarna för att klimakteriet gör det bättre för dig!
  • FruVindstorp
    Anonym (F) skrev 2026-01-28 09:19:59 följande:

Följer med spänning denna tråd. Födde mitt barn för ett år sedan och dras fortfarande med ganska svåra smärtor till och från. Tänkt att det är så det kommer vara nu och att jag får skylla mig själv som inte tränar enligt sjukgymnastens ordination. Men jag satte också in hormonspiral kort efter förlossningen så det hade ju varit "bra" om det i alla fall blev lite bättre om jag tog ut den. 

Det låter som att vi har haft ganska liknande upplevelser. Jag blev ju sakta bättre, men aldrig bra. Nu är jag ju lite osäker på om det var tiden eller uttaget av spiralen som gjorde det ännu lite bättre förra hösten när vi bestämde oss för en till. 

Lovar att uppdatera ifall jag tar ut den och det blir bättre! Eller ja, oavsett resultat om den åker.

Oavsett så hoppas jag att det blir bättre för dig, foglossning är fasen inte kul, än mindre så med småttingar att ta hand om. Tack för ditt svar!

• FruVindstorp
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-29 10:09:18 följande:

Men varför har du sådant då? Spelar det någon slm helst roll vad andra har för erfarenheter. syntetiska hormoner som påverkar kroppen. Fattar inte hur ni kan hålla på så. Har ni ingen självrespekt?

För att kopplingen mellan spiral och foglossning aldrig slagit mig innan och jag inte kan vara helt säker på att det är spiralen som spökar. Med p-piller är det ju lätt att testa att sluta en tid och se om det blir bättre, men att sätta i och ta ur en spiral är ju lite mer av ett projekt? Hade någon annan haft liknande erfarenheter är det ju lättare att tänka att det faktiskt är spiralen och inte ?bara? en envis foglossning.

Det är ju ett praktiskt p-medel om det funkar och alternativet om vi ska ha det samliv vi önskar ser ut att vara sterilisering, vilket ju är ett mer omfattande ingrepp samt viktigt att fundera igenom ordentligt även om vi är säkra på att vi inte kan skaffa fler barn.

Har iaf beslutat oss för ett slutdatum för spiralen, mår jag inte bättre tills dess åker den och blir det bättre efter uttag blir det nog sterilisering.

• FruVindstorp
    FruVindstorp skrev 2026-01-31 07:55:56 följande:

För att kopplingen mellan spiral och foglossning aldrig slagit mig innan och jag inte kan vara helt säker på att det är spiralen som spökar. Med p-piller är det ju lätt att testa att sluta en tid och se om det blir bättre, men att sätta i och ta ur en spiral är ju lite mer av ett projekt? Hade någon annan haft liknande erfarenheter är det ju lättare att tänka att det faktiskt är spiralen och inte ?bara? en envis foglossning.

Det är ju ett praktiskt p-medel om det funkar och alternativet om vi ska ha det samliv vi önskar ser ut att vara sterilisering, vilket ju är ett mer omfattande ingrepp samt viktigt att fundera igenom ordentligt även om vi är säkra på att vi inte kan skaffa fler barn.

Har iaf beslutat oss för ett slutdatum för spiralen, mår jag inte bättre tills dess åker den och blir det bättre efter uttag blir det nog sterilisering.

Dessutom - hade någon haft problem av spiralen som lagt sig efter en tid (säg när blödningarna slutar strula) hade det kanske varit värt att vänta ut det hela, iaf för vår del.
Svar på tråden Foglossning och hormonspiral