Foglossning och hormonspiral
Hej! Jag födde vårt tredje barn i oktober. Under alla graviditeter har jag haft svår foglossning och nu senast var jag i stort sett sängbunden sedan maj. Efter första graviditeten blev jag snabbt bättre, efter andra blev jag successivt bättre, men det gick väldigt långsamt, hade ibland svårt med vardagen fortfarande 1-1,5 år senare. Fick spiral snabbt efter tvåan, men hann aldrig med något preventivmedel mellan ettan och tvåan. Nu fick jag hormonspiral insatt förra veckan och foglossningen har varit mycket värre dagarna sedan dess, även om den inte var helt bra innan heller. Nu funderar jag på om spiralen är boven både till nuvarande förvärrade foglossning och de ihållande problemen efter tvåan. Vet iaf att hormonpåverkan kring mens och ägglossning tydligt förvärrat problemen samt att amningsavslut förbättrade fogarna.
Ni som blivit sämre av hormonspiral - blev det bättre med tiden när allt ställt in sig (blödningarna kan ju strula flera månader) eller var det ihållande/fick ni ta ut spiralen? Funderar på om vi ska tänka om kring preventivmetod och kanske kika på sterilisering för någon av oss (varken jag eller familjen kan gå igenom en sådan där graviditet till)