• lisa9507

Ta körkort som vuxen- tips på bra intensiv trafikskola?

Hej!
    Jag söker rekommendationer på riktigt bra trafikskolor i Sverige som erbjuder intensivutbildning för vuxna, gärna ett upplägg på ca 4 veckor med möjlighet till körning främst på förmiddagar.

Lite kort om mig:
    Jag är svensk men har bott utomlands under många år och är nu tillbaka periodvis. Jag fyllde 28 nyligen och har inte kört bil tidigare. Anledningen är att jag har varit med om två trafikolyckor som passagerare (inte som förare), vilket skapade en stark och långvarig rädsla kring bilkörning. Det här är inget jag är stolt över, men jag har jobbat mycket med det och känner mig nu redo att ta tag i körkortet på riktigt.

Jag förstår att min situation inte är den vanligaste och jag ber vänligen om respekt och inga dömande kommentarer, jag är redan väldigt medveten om att jag är ?sen? och gör detta nu för att komma vidare. 

Tar tacksamt emot alla tips, både konkreta skolnamn och erfarenheter från er som tagit körkort som vuxna :) 

• Svar på tråden Ta körkort som vuxen- tips på bra intensiv trafikskola?
  • Anonym (Sara)

Du behöver inte ursäkta dig själv om varför du inte har körkort. Jag är 43 och har inte heller körkort och kommer aldrig skaffa det. Och inte skäms jag för det. 

Hur som helst, lycka till med ditt framtida körkort. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bil)
    lisa9507 skrev 2026-01-12 17:20:47 följande:
    Ta körkort som vuxen- tips på bra intensiv trafikskola?

Hej!
    Jag söker rekommendationer på riktigt bra trafikskolor i Sverige som erbjuder intensivutbildning för vuxna, gärna ett upplägg på ca 4 veckor med möjlighet till körning främst på förmiddagar.

Lite kort om mig:
    Jag är svensk men har bott utomlands under många år och är nu tillbaka periodvis. Jag fyllde 28 nyligen och har inte kört bil tidigare. Anledningen är att jag har varit med om två trafikolyckor som passagerare (inte som förare), vilket skapade en stark och långvarig rädsla kring bilkörning. Det här är inget jag är stolt över, men jag har jobbat mycket med det och känner mig nu redo att ta tag i körkortet på riktigt.

Jag förstår att min situation inte är den vanligaste och jag ber vänligen om respekt och inga dömande kommentarer, jag är redan väldigt medveten om att jag är ?sen? och gör detta nu för att komma vidare. 

Tar tacksamt emot alla tips, både konkreta skolnamn och erfarenheter från er som tagit körkort som vuxna :) 

Jag tänker att du ska börja på en körskola nära dig och ta de första stegen där. Med tryggheten om att du inte har bråttom utan lugnt och säkert i din vanda närmiljö börjar där du hittar.

Sedan skulle jag nog tipsa om att många små orter har trafikskolor och en del med intensiv. Tror det är bättre än ex intensivkurs i Stockholm. 
  • Anonym (Linda)

Jag tycker du ska gå in på körskola där du bor och be om att få göra ett eget paket utifrån dina förutsättningar. Mycket bättre att köra i en stad du känner till och hittar i och i samförstånd med en körlärare som kan ge dig utmaningar i din takt utifrån dina svårigheter.

En intensivkurs är som det låter ,extremt intensiv och tar ingen hänsyn till eventuella svårigheter eller särskild bakgrund utan kräver stt du ska klara kursen på lika villkor som dina kurskamrater. Det är högt tempo och upplevs av många som pressande och stressigt. Väldigt få blir dessutom bra förare då dom blir godkända med en hårsmån. 

Svar på tråden Ta körkort som vuxen- tips på bra intensiv trafikskola?