• Anonym (Braliv)

Varför har FL:are så svårt att vara positiva trots högavlönade jobb och bra liv?

Något som slår en på forumet är diskrepansen mellan trådar där det frågas om yrken, utbildningar och löner, där de flesta svarande har högre utbildning och högavlönade jobb, samt merparten av de andra trådarna där det mest bara är negativa tongångar och kivande.

Borde inte människor med bra jobb, höga löner och ett i övrigt bra liv och trygg ekonomi vara mer glada och positiva?

Eller anser ni inte att det finns någon motsägelse i detta?

• Svar på tråden Varför har FL:are så svårt att vara positiva trots högavlönade jobb och bra liv?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (LP)

Vad är det som säger att det är de högavlönade med bra liv som tjafsar? 

I trådar om inkomst svarar gärna de med hög inkomst. Inte de med låg.

De flesta med bra liv hänger inte på FL överhuvudtaget.

• Anonym (Kanske)
    Samantha150iq skrev 2026-01-12 18:25:48 följande:
    Hahaha, tror du på det där på riktigt? Det är ju ett gäng hemmasittare med socialbidrag som går och fiser i mysbyxorna som skriver!
    Men nu när bidragen går ner och man måste jobba så kanske Familjeliv dör ut då.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lite statistik)

I Sverige har färre än 2% en lön som är i nivå.med min eller bättre enl. SCB. På FL är det snarare 25%.

Tror detta beror på att den som svarar i lönetrådarna ljuger eller att det enbart är de med höga löner som tycker om att svara på den typen av frågor för då kan de skryta lite. 

• Tecum
    Anonym (Lite statistik) skrev 2026-01-12 18:44:29 följande:

I Sverige har färre än 2% en lön som är i nivå.med min eller bättre enl. SCB. På FL är det snarare 25%.

Tror detta beror på att den som svarar i lönetrådarna ljuger eller att det enbart är de med höga löner som tycker om att svara på den typen av frågor för då kan de skryta lite. 

Lita på SCB och strunta i vad som skrivs här. Du vet ändå inte hur många som svarar i lönetrådar i förhållande till antal aktiva medlemmar. Och säkert skrytet en del för att göra andra avundsjuka.

"Hälsan tiger still" heter det, de som har det bra klagar inte här. Sen kan man må dåligt även om man tjänar bra.
  • Xenia
    Anonym (Braliv) skrev 2026-01-12 18:23:19 följande:
    Varför har FL:are så svårt att vara positiva trots högavlönade jobb och bra liv?

Något som slår en på forumet är diskrepansen mellan trådar där det frågas om yrken, utbildningar och löner, där de flesta svarande har högre utbildning och högavlönade jobb, samt merparten av de andra trådarna där det mest bara är negativa tongångar och kivande.

Borde inte människor med bra jobb, höga löner och ett i övrigt bra liv och trygg ekonomi vara mer glada och positiva?

Eller anser ni inte att det finns någon motsägelse i detta?

Att ha hög lön garanterar inte automatiskt ett lyckligt äktenskap och ett harmoniskt liv med lyckade och lyckliga barn. En styvfamilj tycks automatiskt få problem oavsett pengar.

F ö har jag aldrig haft något högavlönat jobb.
  • Anonym (På min soffa är allt perfekt)

Jag är lycklig i min egen tillvaro, men allt som är fel med omvärlden och folk som inte kan bete sig gör mig fortfarande arg 

Finns väl ingen motsättning i det?

• Överste Senap

Hur gör du associationen mellan vilka på FL som är högavlönade och vilka som är mest negativa?

Utöver det så är hög lön ingen garanti för gott liv eller god hälsa.

• Anonym (Braliv)
    Anonym (På min soffa är allt perfekt) skrev 2026-01-13 07:51:05 följande:

Jag är lycklig i min egen tillvaro, men allt som är fel med omvärlden och folk som inte kan bete sig gör mig fortfarande arg 

Finns väl ingen motsättning i det?

Vad menar du mer specifikt med "folk som inte kan bete sig"?
  • Anonym (Braliv)
    Överste Senap skrev 2026-01-13 09:14:38 följande:

Hur gör du associationen mellan vilka på FL som är högavlönade och vilka som är mest negativa?

Utöver det så är hög lön ingen garanti för gott liv eller god hälsa.

Menar att högavlönat folk med bra jobb och bra liv inte brukar ha något större behov av att t.ex. sparka på folk som redan ligger eller gå i konflikt mot folk som har andra åsikter på ett aggressivt sätt. Är man sådan så är det ganska uppenbart att man har ett liv man inte trivs med. 
  • Anonym (Braliv)
    Tecum skrev 2026-01-12 19:09:22 följande:
    Lita på SCB och strunta i vad som skrivs här. Du vet ändå inte hur många som svarar i lönetrådar i förhållande till antal aktiva medlemmar. Och säkert skrytet en del för att göra andra avundsjuka.

"Hälsan tiger still" heter det, de som har det bra klagar inte här. Sen kan man må dåligt även om man tjänar bra.
    Hälsan tiger still ja. Psykisk ohälsa gör sällan det.
  • Mayjel

För att detta är ett diskussionsforum och då är det oftast problemen som ger underlag för diskussioner. När allt går bra så finns det mindre att dividera om, även om många härinne även skriver om sina positiva upplevelser i livet.

Och sen ser jag inte varför vi medlemmar som skriver här på forumet skulle ha sämre liv än de som inte gör det. Fördomar. 

• Överste Senap
    Anonym (Braliv) skrev 2026-01-13 09:38:22 följande:
    Menar att högavlönat folk med bra jobb och bra liv inte brukar ha något större behov av att t.ex. sparka på folk som redan ligger eller gå i konflikt mot folk som har andra åsikter på ett aggressivt sätt. Är man sådan så är det ganska uppenbart att man har ett liv man inte trivs med. 
    Och hur gjorde du associationen mellan vilka som är högavlönade och vilka som sparkar på folk som ligger?
  • Anonym (M)
    Anonym (Braliv) skrev 2026-01-13 09:38:22 följande:
    Det betyder ju inte att de låter bli att svara i trådar de tycker berör dom. Du vet, man svarar i trådar man tycker är intressanta. Så högavlönade människor med bra liv svarar i trådar de gillar och de svarar på ett trevligt sätt. 
  • Anonym (M.)

Jag tror att det är mycket hitte-på. Det är helt enkelt inte möjligt att sitta så mycket på Fl som vissa gör, och samtidigt sköta ett arbete på den nivån som de påstår.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Braliv)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-13 17:35:13 följande:

Jag tror att det är mycket hitte-på. Det är helt enkelt inte möjligt att sitta så mycket på Fl som vissa gör, och samtidigt sköta ett arbete på den nivån som de påstår.

Jag finner också en motsägelse i det. Vissa säger att de jobbar hemifrån och andra att de typ kan arbeta när de vill. Ganska genomskinligt.
  • PH76
    Anonym (M.) skrev 2026-01-13 17:35:13 följande:

Det finns inget som säger att du behöver arbeta mer än vanligt för en hög lön, vissa gör det men långtifrån alla.
  • Anonym (O)

Att högavlönade skulle vara bättre på att svara trevligt i trådar tror jag inte ett dugg på.
    Välmående människor är däremot ofta bättre på det.
    De mest sadistiska människorna som älskar att trampa på andra finns i alla läger. Kanske vanligast bland högavlönade med pengar i släkten sen gammalt? Även om det förstås finns snälla även bland dem.

Svar på tråden Varför har FL:are så svårt att vara positiva trots högavlönade jobb och bra liv?