• Anonym (Blyger)

Kan en blyg man hitta en flickvän?

Kan en blyg man hitta en flickvän? Jag har varit singel hela livet och det beror på att jag aldrig i verkligheten vågat bjuda ut en tjej på dejt i verkligheten. Nu när jag börjar bli gammal har jag insett att det har typ förstört mitt liv.

Jag är skiträdd att bli nobbad helt enkelt. Därför har jag försökt på internet att träffa någon för det är enklare för oss blyga men jag har inte fått en matchning/konversation med någon på tio år. Nätdejting är skitsvårt :/

Kan en som jag hitta flickvän?

• Svar på tråden Kan en blyg man hitta en flickvän?
  • Anonym (Blyger)
    567890 skrev 2026-01-13 20:46:12 följande:
    De som är mer udda än vad du är är antagligen mycket mer sociala. Din största möjlighet till förändring är att söka upp sammanhang där det finns människor, män och kvinnor, och där du tränar på att vara mer social. 

Om du väl får några dejter med någon så kan det ligga dig i fatet att du inte har något socialt liv att erbjuda, ska allt umgänge med andra ligga på tjejen?
    Det kanske är så. Men jag känner mer socialt inkompetenta än vad jag är också som har partner. Den tiden jag gick på hemmafester och sånt så träffade jag killar som var "tråkiga" på festen som ändå hade flickvän. Ibland tror jag att utseende är allt tyvärr. Men sedan ser jag ju på par ibland också att det inte är så.

Jag kanske utöver att umgås med tjejen tycker om att vara ensam? Lite egentid låter skönt också.
  • Anonym (Bara blyg?)
    Anonym (Blyger) skrev 2026-01-13 21:23:27 följande:
    Jag kanske utöver att umgås med tjejen tycker om att vara ensam? Lite egentid låter skönt också.
    Tror också att du har problemet där.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Blyger) skrev 2026-01-13 21:23:27 följande:
    Det kanske är så. Men jag känner mer socialt inkompetenta än vad jag är också som har partner. Den tiden jag gick på hemmafester och sånt så träffade jag killar som var "tråkiga" på festen som ändå hade flickvän. Ibland tror jag att utseende är allt tyvärr. Men sedan ser jag ju på par ibland också att det inte är så.

De som du såg som "tråkiga" kanske hade personliga egenskaper som gjorde att de inte sågs som tråkiga av andra?

Jag är själv en person som gillar att vara ensam mycket, men har ändå insett att det är nödvändigt att ha aktiviteter och kontakter utanför förhållandet.
  • Anonym (Kvinna ....)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-12 21:10:05 följande:

Självklart, men det blir inte lättare ju äldre man är.
    Ett tips är att kolla efter singelmammor, de är inte så kräsna. Och du bör också jobba med dig själv, bygga upp dig. Förstår att det är förlamande att man är rädd, men det vet ju inte den person som du pratar med, de kanske tror att du är ointresserad.

Hur är det med resten av livet, jobb, boende, husdjur, bil, har du allt i ordning? Äldre kvinnor vill sällan ha ett "projekt" de vill ha en man som vet vem de är.

Va? Jag anser att det är precis tvärtom. När jag var singel utan barn var jag mycket mer "lättflirtad" eftersom jag bara hade mig själv att tänka på.
    När jag blev ensam mamma var det nästintill omöjligt för en man att "få" mig, man (iaf jag) blir miljoner ggr mer kräsen när man har barn.

Uselt tips ts, satsa på singelkvinnor utan barn.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Blyger) skrev 2026-01-12 20:53:31 följande:
    Kan en blyg man hitta en flickvän?

Kan en blyg man hitta en flickvän? Jag har varit singel hela livet och det beror på att jag aldrig i verkligheten vågat bjuda ut en tjej på dejt i verkligheten. Nu när jag börjar bli gammal har jag insett att det har typ förstört mitt liv.

Jag är skiträdd att bli nobbad helt enkelt. Därför har jag försökt på internet att träffa någon för det är enklare för oss blyga men jag har inte fått en matchning/konversation med någon på tio år. Nätdejting är skitsvårt :/

Kan en som jag hitta flickvän?

Bara läst TS.

Tyvärr behöver du "put yourself out there". Dvs du behöver gå utanför din comfort zone. Men du behöver inte gå 110% utanför. Utan börja lite i taget. Det är som att börja på en diet. Istället för att gå till superasketisk diet från att ha ätit mkt, något som säkert garanterar ett misslyckande och sämre självförtroende som följd, så jobbar du lite i taget. Tex minskar portionen med 10% varje vecka till önskad vikt uppnåtts. 

På samma sätt kan steg 1 för dig vara, le mot en söt tjej på stan. Gör sedan inget mer. Nästa vecka, prata med killen/tanten i kassan (dvs ingen du tänder på, bara säg lite). Liksom jobba dig ur skalet lite i taget. Du måste ta några steg själv och du kommer se belöningarna med tiden som kommer gör att du vågar mer och mer.

STORT LYCKA TILL! JAG TROR PÅ DIG!

PS. Mitt ex var superblyg. Men vi hittade ändå varandra. Men räkna inte med att en extrovert tjej kommer och plockar dig, utan du behöver ta steg själv.
  • Anonym (De)
    Anonym (C) skrev 2026-01-12 22:12:13 följande:

Hur gammal är du? De flesta kvinnor vill inte ha en oskuld som är 30+ men det kan finnas några som inte skulle bry sig. Men då gäller det att du verkligen har andra kvaliteter. Att vara rädd för att bli nobbad är inte sexigt, det finns blyga och introverta som vågar . Det måste du träna bort. Enklast att försöka IRL snarare än på nätet. Och en terapeut kan absolut vara till hjälp. Det är inte hopplöst även om det är svårt och du kanske inte har oddsen på din sida, men det är inte omöjligt, och det mesta hänger på dig, vad du vågar.

Jag tror att det här med oskulden inte är något jättehinder. Utan det är det vanliga som verkligen gäller, kvinnor tittar efter inre och yttre egenskaper. Konstigare än så är det inte.

Oskuld är ju något som kan ändras. Men gillar man inte någons utseende eller person så matchar man inte.

Så det svåra är att hitta någon som passar ihop med en själv. Då man får leta mycket. Tyvärr så måste man stå ut med att bli nobbad.

Så frågan är egentligen hur du ska kunna hitta någon som liknar dig själv, så att ni matchar. Och att du då ska våga ta ett initiativ i det läget.

Det handlar om att tänka "Jag törs inte men jag gör det ändå". En slags träning i att göra det man tycker är svårt. 

Det går en reality-serie på SVT nu om några svenska män som åker på sholin-träning i ett kloster i Kina. Det är kampsport, men också karaktärsträning den hårda vägen. I grund och botten verkar det (efter 2 avsnitt) hela handla om uthållighet och att kunna följa sin egen långsiktiga vilja. Och att också kunna se vem man själv är på ett tydligt sätt. På vilka sätt man ställer till det för sig själv.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Kvinna ....) skrev 2026-01-14 07:42:04 följande:
    Va? Jag anser att det är precis tvärtom. När jag var singel utan barn var jag mycket mer "lättflirtad" eftersom jag bara hade mig själv att tänka på.
    När jag blev ensam mamma var det nästintill omöjligt för en man att "få" mig, man (iaf jag) blir miljoner ggr mer kräsen när man har barn.

Uselt tips ts, satsa på singelkvinnor utan barn.
    Ja jösses, har svårt att se män stå i kö för att få leka extrapappa åt någon bruds ungar när det finns tjejer utan barn.

Du får såklart vara hur kräsen du vill, men inse din begränsning. Aka ditt bagage.
  • Anonym (Kvinna ....)
    Anonym (Kalle) skrev 2026-01-14 09:25:22 följande:
    Ja jösses, har svårt att se män stå i kö för att få leka extrapappa åt någon bruds ungar när det finns tjejer utan barn.

Du får såklart vara hur kräsen du vill, men inse din begränsning. Aka ditt bagage.
    Utseende och personlighet ändras inte pga ett barn. Så (tyvärr) stod lika många män på kö som innan. Om jag blev bortvald av nån pga barnet så är det inget jag vet om eftersom jag hade mer än nog efter mig. (precis som det alltid varit).
  • Tecum

Ja det kan han, det vet jag av egen erfarenhet då jag var väldigt blyg som ung. Men det går inte av sig självt, man måste våga, lite då och då, fast det är hemskt. Också viktigt att du "exponerar" dig så att säga, umgås med män och kvinnor i olika sammanhang. Då ökar chansen att någon ser dig, det räcker att en kvinna visar intresse för att stärka din självkänsla och får dig att ta nästa steg.
    Sen är du inte för gammal, de som påstår det vill bara trycka ner dig. Du är i den ålder där många relationer spricker och det finns kvinnor som är tillbaka på singelmarknaden.

Förkasta inte nätet, men då menar jag inte dejtingsidor. Men det finns massor av grupper och chattar där folk diskuterar gemensamma intressen och aktiviteter. Ett jättebra sätt att få kontakt på ett lugnt sätt, att lära känna någon förutsättningslöst som sedan kan utvecklas till något större.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Kvinna ....) skrev 2026-01-14 10:28:30 följande:
    Utseende och personlighet ändras inte pga ett barn. Så (tyvärr) stod lika många män på kö som innan. Om jag blev bortvald av nån pga barnet så är det inget jag vet om eftersom jag hade mer än nog efter mig. (precis som det alltid varit).
    Jo, det gör det, men du ser inte din egen skog för alla träd.
  • Anonym (De)
    Tecum skrev 2026-01-14 11:00:09 följande:

Ja det kan han, det vet jag av egen erfarenhet då jag var väldigt blyg som ung. Men det går inte av sig självt, man måste våga, lite då och då, fast det är hemskt. Också viktigt att du "exponerar" dig så att säga, umgås med män och kvinnor i olika sammanhang. Då ökar chansen att någon ser dig, det räcker att en kvinna visar intresse för att stärka din självkänsla och får dig att ta nästa steg.
    Sen är du inte för gammal, de som påstår det vill bara trycka ner dig. Du är i den ålder där många relationer spricker och det finns kvinnor som är tillbaka på singelmarknaden.

Förkasta inte nätet, men då menar jag inte dejtingsidor. Men det finns massor av grupper och chattar där folk diskuterar gemensamma intressen och aktiviteter. Ett jättebra sätt att få kontakt på ett lugnt sätt, att lära känna någon förutsättningslöst som sedan kan utvecklas till något större.

Ja precis! Försök att hitta grupper som också har träffar irl ibland. Så att du breddar ditt kontaktnät och tränar på att vara social.
  • Anonym (Bara blyg?)
    Tecum skrev 2026-01-14 11:00:09 följande:

Ja det kan han, det vet jag av egen erfarenhet då jag var väldigt blyg som ung. 

Dejtingklimatet har förändrats betydligt sedan du var ung nån gång på 90-talet. Det är inte omöjligt nu heller, men du kan inte jämföra det med hur det var på din tid.
Svar på tråden Kan en blyg man hitta en flickvän?