• Anonym (TS)

Min kille har kvar presenter från exet

Min kille sedan 3 år tillbaka drack kaffe häromvecka. I en mugg som han fått av sitt ex. Som det står jag älskar dig på. Är jag överkänslig som tar illa vid mig? Jag har gett honom en mugg som han aldrig använder utan han använder hellre den där muggen. Och allt jag kan tänka på är hans ex och att han verkar har svårt att släppa taget. Är det fel av mig?

• Svar på tråden Min kille har kvar presenter från exet
  • Anonym (lena)
    Mitt x (det är slut nu) hde ett mjukdjur med texten: I love you ovanför sängen som han fått av sitt döda x. Han hade hennes dödsannons på väggen och en torkad ros från hennes begravning + en dikt som han skrivit till hennes begravning. Han vägrade ta bort sakerna. Hon hade varit död i tre år när vi träffades. Jag kände mej aldrig riktigt älskad av honom och aldrig hemma i hans hus. Rena mausoleumet.
  • Anonym (M)
    Anonym (lena) skrev 2026-01-16 10:15:28 följande:
    Mitt x (det är slut nu) hde ett mjukdjur med texten: I love you ovanför sängen som han fått av sitt döda x. Han hade hennes dödsannons på väggen och en torkad ros från hennes begravning + en dikt som han skrivit till hennes begravning. Han vägrade ta bort sakerna. Hon hade varit död i tre år när vi träffades. Jag kände mej aldrig riktigt älskad av honom och aldrig hemma i hans hus. Rena mausoleumet.
    Avundsjuk på ett dött ex? 

Jag förstår varför ni inte är tillsammans längre.... 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:04:38 följande:

Och jag kan förstå att Anonym (Lena) inte kände sig älskad.
    Han kanske borde ha sörjt färdigt sitt ex först innan han inledde något nytt.
  • Anonym (Mugg)
    Anonym (lena) skrev 2026-01-16 10:15:28 följande:
    Sådana saker är ju mest klädsamt att lägga undan i en låda. 
  • BeautifulLiz
    Anonym (M) skrev 2026-01-16 12:04:38 följande:

Det känns som att mannen i fråga inte hunnit sörja klart.
    Jag hade inte heller velat påminnas ständigt och jämt om han ex.

Absolut att han kunde spara på sakerna, det hade jag också gjort. 
    Men när det kommer in en ny partner i livet så är det dags att stuva undan det.

Ett foto skulle, för mig, vara ok. Men inte mer.

Själv hade jag en stor förstoring på mitt döda ex framme när jag mötte min partner. Jag frågade honom efter ett tag hur han kände kring det, han lovade att det var ok. Men jag tog bort den ändå, men spar den såklart. 
    Jag älskade en gång den mannen, och han är far till mitt äldsta barn och farfar till våra barnbarn.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Three strikes and you're out)
    Anonym (Mugg) skrev 2026-01-14 15:36:10 följande:
    För en slängd mugg? Förvånad
    Det är väldigt respektlöst och kontrollerande att ta sig rätten att slänga en annans saker, spelar ingen roll vad det är.

Stor rödflagg på den, borde du väl kunna begripa.

Om jag kastar din ärvda finservis eller din humidor för att jag inte gillar lukten av tobak, hade du fattat då?
  • Anonym (n)
    Anonym (Mugg) skrev 2026-01-14 15:36:10 följande:
    För en slängd mugg? Förvånad
    Ja vem rensar i någon annans skåp? Jätteudda beteende.

Nu tillkom det info i efterhand(SÅKLART vem skriver sånt i TS) om någon bild på muggen och jag hade inte gillat det. Men någon som rensar i mina skåp utan lov vore värre.
  • Anonym (Lyckligtgifti30år)

Ja, men det är ju klart att han ska slänga muggen. Men du behöver säga åt honom att göra det. Det vore inte bra för er båda att behålla den.

Jag hade själv en jättefin tavla och en kaffekanna från en tjej (inte ex) som jag tyckte jättemycket om. Vi var bara vänner men tyckte mycket om varandra. Jag fick tavlan innan jag träffade min fru. Varje gång jag tittade på tavlan fylldes jag av kärlek och glädje och jag tänkte på hur mycket besvär det hade varit för henne att hitta just den tavlan och ta med sig den till Sverige. Men så en dag kom jag att tänka på att jag ju har ett nytt liv nu och att jag borde tänka mer på det som jag har i verkligheten nu så därför slängde jag tavlan även om den betydde mycket för mig. Min fru hade inget emot den. Det var jag själv som tyckte att den behövde ersättas med en ny tavla med mitt nya liv. Jag hade tavlan i över 25 års tid men om min fru hade sagt åt mig att slänga den så hade jag gjort det långt tidigare. 

Jag tycker att du gör helt rätt i att be din pojkvän slänga koppen oberoende av vad som står på den. Du har helt rätt och det är inget fel på dig. 

• Anonym (Ja konstigt!)

Har inte läst allt.

Men jag tycker att det är märkligt att han sitter och dricker ur den muggen framför dig.

Min sambo sover ibland i sitt ex kalsonger och T shirt. Hon menar att jag är kontrollerande som påpekar detta, mem då sa jag bara att fortsätt med det och du ger fan i mina kalsonger när du flyttar härifrån. 

• Anonym (Lieaman)

Är ganska så säker på att muggen i sig inte betyder ett dyft för honom. Han nog inte ens på att det är en mugg han fått av sitt ex.

Om du nämner för honom att du tycker att det känns jobbigt så kommer han säkert att göra sig av med den utan problem Glad
    Han vet ju inte att det är jobbigt för dig om du inte säger någonting.

• Anonym (nej)
    Ascendere skrev 2026-01-14 14:37:59 följande:

Man klanske inte behöver bränna allt som ens ex någon gång rört vid å ena sidan, å andra sidan sådana där gullegull-prylar kanske man hellre sparar i en låda någonstans att gråtrunka till någon gång om året än trycker upp i fejan på sin nya flamma varje gång man tar sig en kopp svart 

word.
  • Anonym (Man)
    molly50 skrev 2026-01-13 14:37:27 följande:
    Min kille har kvar presenter från exet

Jag har också kvar saker jag fått av mitt ex. Det är framförallt smycken men också en liten vas.
    Vasen har dock gått sönder och smyckena använder jag inte längre,även om de finns kvar.
    De smycken och andra saker jag använder nu har jag fått av min man. För att visa att jag tycker om dem och uppskattar hans presenter.
    Men kanske är det helt enkelt en favoritmugg din kille har som han använder utan att tänka på hur du reagerar?
    Om du inte tycker det känns bra så tycker jag di ska prata med honom och höra hur han tänker. Sen kanske du slipper oroa dig för det mer.

Min fru hade också en vas som hon fått av en tidigare pojkvän, men som sen gick sönder :) Inget problem för mig varken när den var hel eller blev förstörd.
  • molly50
    Anonym (Man) skrev 2026-01-21 12:26:58 följande:
    Min fru hade också en vas som hon fått av en tidigare pojkvän, men som sen gick sönder :) Inget problem för mig varken när den var hel eller blev förstörd.
    Nej,det var inga problem här heller. Det största problemet var nog att jag råkat få med mig den av misstag i flytten. 
    Men exet sa aldrig något om det så jag antar att han inte heller brydde sig. 
Svar på tråden Min kille har kvar presenter från exet