• Anonym (TS)

Förkyld bebis som inte sover , jag går sönder.

Hon var förkyld precis innan jul mitt i julstressen och vaknade 100 gånger varje natt typ.. Och nu är hon alltså förkyld igen , precis när hon hade blivit frisk. Och hon vaknar hela tiden.. och vill vara nära hela tiden på dagen också, skriker så fort man sätter ner henne. 

Hon är 11 månader och världens underbaraste men jag går sönder .. jag känner att jag snart är nära ett sammanbrott. Jag har alltså inte fått sova en sekund i natt, inte igår natt heller men fick sova 3-4 timmar på förmiddagen. Om 3 timmar ska jag upp och väcka storasyster som ska till skolan. Har behövt vänta flera timmar på att kunna gå upp ur sängen och hänga tvätten utan att dottern skriker , hann nästan bli klar och så vaknade hon igen. Skulle fixa disken också men det har jag inte kunnat än. 

Pappa finns med i bilden men han är inte här just nu, jag bad honom sova hos en familjemedlem (som han sover hos ibland för det är närmare jobbet) för jag orkar helt enkelt inte ha honom här också när jag är helt slut , det blir ärligt talat bara ännu värre och mer jobb för mig. Mamma har varit här loch hjälpt till lite men hon är ju inte här 24/7. 

Ska ha några släktingar över imorgon också (bestämt sedan länge) för jag fyller år. Så jag ska städa och baka tårta och kommer antagligen behöva göra allt medan dottern sitter i barnstol eller lekhagen och gnäller eller skriker och 3-åringen kaosar. Den bästa födelsedagspresenten hade egentligen varit hjälp med barnen hela dagen så att jag får saker gjorda hemma, får sitta ner och dricka kaffe och äta något i lugn och ro, får sova.. Men det kommer ju inte hända utan min födelsedag kommer bli precis lika sönderstressad som dagarna innan julafton, kanske värre till och med. 

Jag har ju valt att skaffa barn och det är inte alltid så här . När hon är frisk sover hon ovanligt bra , vaknar och ammar någom gång bara och somnar om lätt,jag har haft tur med det. Men just nu är det helt outhärdligt och jag vet knappt hur jag ska överleva en dag till. 

Ville väl mest skriva av mig egentligen men om någon har några tröstande ord eller råd så är jag tacksam . 

• Svar på tråden Förkyld bebis som inte sover , jag går sönder.
  • MsM84

Avboka ditt firande, vill du fira så flytta det nån vecka. Försök låta högarna med tvätt växa till bebis är friskare. 

• Anonym (Håll ut!)

Låt bli alla måsten. Ställ in firandet så länge liten är sjuk. Går det att "leasa ut" storasyskonet till tex mormor några dagar så du kan ha full fokus pp liten samt kunna sova när liten sover? Ha bärsele eller sjal till liten och sittsov så liten är upprätt när det är sovdags. Då täpps inte näsan och liten kan andas bättre (samt får behovet av närhet tillfredsställt). 

Det är synd att pappan skapar mer oreda istället för att ta din del av ansvaret och ta hand om storasyskonet när liten är sjuk. Hade ju varit bra om ni kunnat fokusera på varsitt barn.

När liten är frisk bokar du en hotellnatt för dig själv och låter pappan vara hemma med de små och du får sova ostört. 

• Anonym (Ninni)

Avboka firandet. De vill varken bli smittade eller att du ska bryta ihop. 

Sen, när den här situationen är över, måste ni ta tag i er relation och arbetsfördelningen hemma. Det är ju helt sjukt att pappan till barnen utgör en belastning för dig. Så kan det inte fortsätta. 

• Anonym (Mia)

Jag säger tvärtemot, avbryt inte firandet. Själv tycker jag att sådant är värre. Även om trevligheter tar energi, ger det också mycket tillbaka. Energi som jag behöver när det är tufft i övrigt. Däremot hade jag hållit ner ambitionsnivån rejält. Köpta tårtbottnar är det mest avancerade jag hade gjort. Gästerna avgör självfallet själva om de vill umgås med en snorig bebis eller inte. Mina barn har aldrig smittat nån när de varit bebisar.

Sen måste du se till att pappan tar sitt ansvar och tar sina delar av nätter/morgnar. Det är ingen vanlig sömnbrist vi talar om och i det fall du skulle bli sjukskriven, skulle han behöva kliva in och ta hela ansvaret. 

Men - för nu behöver du en bra bärsele så att du har barnet när dig och får fria händer. Och så behöver du sova. Om nu inte pappan klarar av att ta ansvar, så be din mamma om hjälp så länge. 

• Anonym (Ninni)

Skulle firandet bli roligt om du ber gästerna ordna med mat, fika, disken etc? Så har vi gjort ibland när orken har varit helt slut men man ändå vill ses. 

• Anonym (Abba)

Skit i städning och tårta.
    Du är redan trött.
    Det kommer förmodligen inte bli som du önskar = du har slösat energi i onödan och är du lagd åt det ambitiösa hållet så kommer det bara att skada dig ännu mer när du inte kunde "leverera".
    Det blir 100% på ditt och dina barns bekostnad.

Vill du fira så säg i så fall att jag kan ordna kaffe/te och duka. Men du XX får gärna köpa med dig en tårta och du YY får gärna köpa ett gäng bake-off-bullar från Coop. Ingen som nånsin haft småttingar kommer ta illa upp - ingen.
    Det är just såna där saker som folk gärna gör för andra om man kan.

• Anonym (Skipper)

Jag håller med övriga som säger att du bör dra ner ambitionsnivån för tillfället. 

Min son är också 11 månader och har extremt separationsångest även när han är frisk, gallskriker när man sätter ner honom så här blir absolut ingenting gjort. Jag har alltid varit lite "duktig flicka" men har verkligen fått sänka ambitionsnivån. Vi har tack och lov bara ett barn så vi turas helt enkelt om. Den som har barnet har bara barnet och den som har händerna fria får pyssla med annat. Inte en chans att vi hade kunnat hålla ett kalas så som läget är nu, och jag tror att alla förstår om du förklarar att det är för stökigt för att kunna hålla kalas. Kan ni ha kalas hemma hos någon annan istället, hos din mamma kanske, så du slipper tänka på stöket hemma? Köpa färdig tårta? Be pappan köpa hem allt färdigt? 

Sen förstår jag grejen med att be honom sova borta... Nu är min man inte helt klappkass på att ta hand om sonen, men ibland tar det mer ork att delegera än att bara ordna själv. Och hans ostörda nätter kan nästan vara provocerande när jag typ aldrig får sova. Vår son har aldrig sovit mer än 3 timmar i stöten och en period vaknade han en gång i timmen, lagom till att jag började jobba heltid igen. Maken går absolut inte att väcka på nätterna och sonen vill helst bara ha mig när han vaknar. Så det är ju inte så lätt att bara ändra på rutinerna. 

Men ärligt talat, försök dra i nödbromsen och säg till folk att de antingen är välkomna på ett väldigt enkelt litet firande, eller styr om så att det blir lättare för dig. Folk kommer att ha full förståelse, jag lovar!

• Grässtrå77

Om du vet med dig att ett alternativt firande inte kommer att tas emot på ett bra sätt så ställ in. I så fall kanske du kan bjuda in nån som du verkligen tycker om och som bryr sig om dig. Så köper ni hämtmat och färdigt fika. Inte kul att fira födelsedagen själv.

• Anonym (TS)

Tack för era svar! ????

Det finns alltså två storasyskon, ett som är vårt gemensamma (3-åringen) och ett som är mitt från tidigare förhållande (9-åring). Pappan var faktiskt med 3-åringen hos farmor i helgen så jag fick det lite lättare. Men nu jobbar båda han och farmor. 

Min mamma är här lite och hjälper till nu så jag har fått sova 3 timmar ungefär på natten (men lite upphackat) och sen 3 timmar på förmiddagen , det känns iallafall som tillräckligt just nu. Får se lite hur det blir med firandet , det är inte förrän senare. Ska kolla lite hur gästerna känner om att bebis är förkyld. Och jag kommer isåfall att säga att det kommer inte att vara perfekt städat eller så och de får gärna hjälpa till lite med t.ex dukning och sånt. Det är inte så många som kommer utan bara två stycken plus min vuxna dotter och så kommer ju barnens pappa tillbaks då. 

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-13 12:46:27 följande:

Tack för era svar! ????

Det finns alltså två storasyskon, ett som är vårt gemensamma (3-åringen) och ett som är mitt från tidigare förhållande (9-åring). Pappan var faktiskt med 3-åringen hos farmor i helgen så jag fick det lite lättare. Men nu jobbar båda han och farmor. 

Min mamma är här lite och hjälper till nu så jag har fått sova 3 timmar ungefär på natten (men lite upphackat) och sen 3 timmar på förmiddagen , det känns iallafall som tillräckligt just nu. Får se lite hur det blir med firandet , det är inte förrän senare. Ska kolla lite hur gästerna känner om att bebis är förkyld. Och jag kommer isåfall att säga att det kommer inte att vara perfekt städat eller så och de får gärna hjälpa till lite med t.ex dukning och sånt. Det är inte så många som kommer utan bara två stycken plus min vuxna dotter och så kommer ju barnens pappa tillbaks då. 

Oj , jag gjorde ett hjärta men det blev tre frågetecken istället 
Svar på tråden Förkyld bebis som inte sover , jag går sönder.