• Anonym (Hjärta eller lungor?)

Vad är trycket i bröstkorgen?

Jag har sen någon månad av och till en känsla av tryck i bröstkorgen. Känslan är mitt emellan brösten kan man säga. Det gör inte ont och jag får inte panik men det känns lite tungt att andas.

Är det mest troligt något med hjärtat eller lungorna? 

Jag är medelålders, har normal vikt, äter vettigt och har inga sjukdomar från förut. Jag har inte märkt att jag skulle bli anfådd när jag går. Kan man få astma på gamla dagar? Ingen i min familj har det men hjärtproblem finns på båda föräldrarnas sida. 

Gå till läkaren är förstås ett jättebra tips om det inte skulle kosta mig tiotusentals kronor pga att jag inte bor i ett land med gratis sjukvård. 

• Svar på tråden Vad är trycket i bröstkorgen?
  • Anonym (Johannes)

Om du har hjärtproblem i familjen är det givetvis rimligt att du har en koppling till det också på något sätt.  Särskilt om du också nått en ålder där du statistiskt sett troligen ligger i risk för högt blodtryck, hjärtinfarkt,  stroke, utveckla diabetes etc  

Om du inte har råd med läkare är det väl hög tid att inse allvaret i den insikten?  

• Anonym (Många orsaker)

Förutom lungor och hjärtat kan det även vara muskulärt (diafragma) eller matsmältningssystemet, som magmunsbråck till exempel.

Anonym (Johannes) skrev 2026-01-13 18:04:13 följande:

Om du har hjärtproblem i familjen är det givetvis rimligt att du har en koppling till det också på något sätt.  Särskilt om du också nått en ålder där du statistiskt sett troligen ligger i risk för högt blodtryck, hjärtinfarkt,  stroke, utveckla diabetes etc  

Om du inte har råd med läkare är det väl hög tid att inse allvaret i den insikten?  

Jag har absolut råd att gå till läkaren men vill inte gärna lägga ut 40-50 000 kr eller mer för massa undersökningar om det inte är helt nödvändigt. Människor med gratis sjukvård förstår inte hur bra ni har det där det bara kostar ett par tusen som mest med högkostnadsskyddet att göra alla undersökningar under solen även om det bara är för "säkerhets skull" ni går till läkaren. 

Jag tror inte att jag har högt blodtryck för det ligger alltid bra och jag har nyaste Apple klockan som har koll på sånt också och även en blodtrycksmätare hemma. Men stroke och hjärtinfarkt vet man ju aldrig när det slår till. 
    Anonym (Många orsaker) skrev 2026-01-13 18:05:54 följande:

Förutom lungor och hjärtat kan det även vara muskulärt (diafragma) eller matsmältningssystemet, som magmunsbråck till exempel.

Jag ska googla och se om något sånt passar in. Tack! 
  • Anonym (Många orsaker)
    Anonym (Hjärta eller lungor?) skrev 2026-01-13 18:12:14 följande:
    Jag ska googla och se om något sånt passar in. Tack! 
    Har du känslan hela tiden eller bara ibland?
    Anonym (Många orsaker) skrev 2026-01-13 18:13:13 följande:
    Har du känslan hela tiden eller bara ibland?
    Bara ibland. Det kom första gången efter andra sprutan av bältrosvaccinet och stod att det kan vara en vanlig biverkning av andra sprutan och jag fick hög puls också i ett halvt dygn av den. Båda var en vanlig biverkning stod det men det var första gången jag har reagerat på ett vaccin. 

Det hände för två månader sen och nu har jag varit förkyld i 10 dagar och fick hög puls när jag hade 38.5 graders feber också under en hel dag. Det stod att hög puls är normalt när man har feber. Under den här veckan med förkylningen så har jag haft låg energi och den här känslan av och till. Den kan hålla i sig i en timme här och där och jag tror det blir lättare att andas när jag får frisk luft. 
  • Anonym (Många orsaker)
    Anonym (Hjärta eller lungor?) skrev 2026-01-13 18:18:36 följande:
    Bara ibland. Det kom första gången efter andra sprutan av bältrosvaccinet och stod att det kan vara en vanlig biverkning av andra sprutan och jag fick hög puls också i ett halvt dygn av den. Båda var en vanlig biverkning stod det men det var första gången jag har reagerat på ett vaccin. 

Det hände för två månader sen och nu har jag varit förkyld i 10 dagar och fick hög puls när jag hade 38.5 graders feber också under en hel dag. Det stod att hög puls är normalt när man har feber. Under den här veckan med förkylningen så har jag haft låg energi och den här känslan av och till. Den kan hålla i sig i en timme här och där och jag tror det blir lättare att andas när jag får frisk luft. 
    Om det bara är ibland är det mer sannolikt att det kan ha med hjärtat att göra. Att du inte blir andfådd är å andra sidan positivt. Hoppas att det löser sig för dig.
Svar på tråden Vad är trycket i bröstkorgen?