• Anonym (bm)

Namnförslag sökes

Väntar en flicka och det här med barnnamn var ju svårare än jag trodde?
    gillar inte namn som låter för gammaldags, och inte heller namn som är för moderna/hippa, utan någonstans mittemellan. Gärna något kortare namn som går hyfsat att uttala på engelska. 

Hittills på listan har vi:
    Thea
    Alice
    Sophie
    Julie

Men vill gärna fylla på med fler namn att överväga. Kom gärna med era förslag, och vad tycker ni om namnen?

• Svar på tråden Namnförslag sökes
  • Anonym (bm)
    Anonym (Alice?) skrev 2026-01-15 00:09:10 följande:

Mina personliga favoriter: Kira, Eira, Embla och Anina, men ingen av dem är väl så klassiska direkt.

Men andra fina enkla som kommer och går: Lilly, Olivia, Sally, Mira, Ellie, Alina, Alisa (påminner om Alice)

Alice är ett namn som verkar gå hem hos alla i alla tider MEN jag har själv barn och hen har 3 kompisar som heter Alice och vi har dessutom 2 Alice i släkten, det blir svårt att hålla koll på alla ska jag erkänna!

Fina förslag! Både Mira och Kira gillar jag, tycker också Kiara/Chiara är fint men har en sämre association till namnet? det är också italienskt om jag minns rätt, har ingen koppling till Italien alls. 

Ja du har nog rätt om Alice, verkar vara ett namn som kommer och går men varit populärt nu senaste åren. Tyvärr! För det är så fint! 

• Anonym (bm)
    Anonym (E.) skrev 2026-01-15 02:40:54 följande:

Annat förslag - hon blir garanterat ensam om det, samtidigt som det är ett urgammalt europeiskt klassiskt namn och ingen kan beskylla er för att vara WT! Nämligen Cyane. Det betyder "blå" eller "blågrön" (passar alltså allra bäst på en tjej med blå eller blågröna ögon) och är associerat med en sjöjungfru! :)

Intressant, aldrig hört det namnet förut, kanske något udda för min smak dock. Är ingen expert på hur arv av ögonfärg funkar, men högst troligt kommer hon få blå ögon. Gillar när namn har någon typ av personlig betydelse eller baktanke på det sättet 

Hur uttalas namnet? S eller K? Uttalas e:et som é eller inte alls? 

• trollhona
    Anonym (bm) skrev 2026-01-15 07:49:00 följande:

Fina förslag! Både Mira och Kira gillar jag, tycker också Kiara/Chiara är fint men har en sämre association till namnet? det är också italienskt om jag minns rätt, har ingen koppling till Italien alls. 

Ja du har nog rätt om Alice, verkar vara ett namn som kommer och går men varit populärt nu senaste åren. Tyvärr! För det är så fint! 

Alice är jättefint, och det verkar ju alla hålla med om eftersom det är så populärt.

Alternativ skulle kanske vara Alicia. 
    Edith och Esme är också namn som kan passa på din lista.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (E.) skrev 2026-01-15 02:38:25 följande:

Simone är väldigt fint, också ett sådant där klassiskt namn som går hem i hela Europa - det är bra tycker jag. MEN det finns ett problem: uttalet. Folk kommer inte att veta om de ska uttala det Simåne (som himlakroppen måne) eller Simånn (på det franska sättet). 

Ja Simone är så vackert. Ångrar mig fortfarande att jag ej döpte min dotter till det. Har aldrig hört annat uttal än "simåne" i Sverige men de kanske säger "simånn" i Europa. 

Maj eller May är fint också. Juni har ju varit väldigt populärt de senaste åren men Maj är supergulligt
  • Anonym (bm)
    trollhona skrev 2026-01-15 10:54:05 följande:
    Alice är jättefint, och det verkar ju alla hålla med om eftersom det är så populärt.

Alternativ skulle kanske vara Alicia. 
    Edith och Esme är också namn som kan passa på din lista.
    Esme är fint! Tänker dock på twilight filmerna. Alicia är också fint, men känner för många som heter så 
  • Anonym (bm)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-15 11:01:07 följande:
    Ja Simone är så vackert. Ångrar mig fortfarande att jag ej döpte min dotter till det. Har aldrig hört annat uttal än "simåne" i Sverige men de kanske säger "simånn" i Europa. 

Maj eller May är fint också. Juni har ju varit väldigt populärt de senaste åren men Maj är supergulligt
    Maj är sött! Hon är dessutom beräknad i maj, kan dock inte bestämma mig om det blir extra passande då eller en aningen knasigt Skrattande
  • Anonym (bm)

Ett annat namn jag funderat på är Lykke. Har danskt ursprung och danskt namn själv, men är inte superförtjust i danska namn generellt, förutom just Lykke. Ni som är namnkunniga, hur klingar det för er? Och har det blivit väldigt vanligt även i Sverige på senaste va?

• Anonym (Några liknande)

Elsa
    Vera
    Nora
    Alicia
    Elina
    Maja/Maya
    Siri
    Iris
    Mila
    Lilly
    Tova
    Alma
    Lina
    Ida

• Anonym (Några liknande)

Några jag gillar mest är 
    Linnea och Wilma

• Anonym (m)

Alice och Thea låter ju väldigt gammaldags. Många andra namnförslag i tråden också. 

Något "mittemellan" skulle väl vara namn som tex Gunilla, Eva, Yvonne, Kerstin, Susanne, Lena, Carina, Anette, Jeanette, Marie.

• Anonym (E.)
    Anonym (bm) skrev 2026-01-15 07:56:13 följande:

Intressant, aldrig hört det namnet förut, kanske något udda för min smak dock. Är ingen expert på hur arv av ögonfärg funkar, men högst troligt kommer hon få blå ögon. Gillar när namn har någon typ av personlig betydelse eller baktanke på det sättet 

Hur uttalas namnet? S eller K? Uttalas e:et som é eller inte alls? 

Jag uttalar alla bokstäverna, även e:et, och med s-ljud i början. Men nu när du frågar, så är jag inte säker på att det är rätt.
  • Anonym (E.)
    Anonym (bm) skrev 2026-01-15 11:25:20 följande:
    Esme är fint! Tänker dock på twilight filmerna. Alicia är också fint, men känner för många som heter så 

Annars är Esmeralda det riktiga namnet bakom Esme. Vackert tycker jag! Men det kanske är alltför förknippat med "Lilla Hjärtat" i Sverige.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Några liknande) skrev 2026-01-15 11:54:17 följande:

Några jag gillar mest är 
    Linnea och Wilma

I alla fall Wilma är väldigt ur fas. Det blev superpopulärt från ingenstans på 1990-talet p.g.a. Skärgårdsdoktorns dotter. (En svensk TV-serie som hette Skärgårdsdoktorn, för er som eventuellt är för unga att minnas.)
  • Anonym (E.)
    Anonym (bm) skrev 2026-01-15 11:32:57 följande:

Ett annat namn jag funderat på är Lykke. Har danskt ursprung och danskt namn själv, men är inte superförtjust i danska namn generellt, förutom just Lykke. Ni som är namnkunniga, hur klingar det för er? Och har det blivit väldigt vanligt även i Sverige på senaste va?

Lykke får mig att associera till en glädjeflicka (alltså prostituerad), men jag vet inte om det är något allmänt eller var den associationen kommer ifrån. Det låter i alla fall inte som ett namn på en intellektuell tjej med siktet inställt på Chalmers, om vi säger så.
  • trollhona
    Anonym (bm) skrev 2026-01-15 11:32:57 följande:

Lykke som namn har ju blivit populärt i den yngre generationen, främst hos svenskar som inte har koppling till Danmark alls, vilket är konstigt eftersom Lycka och Lycke finns som namn i svenskan.
    Som dansk skulle jag säga att namnet går utmärkt.
Svar på tråden Namnförslag sökes