Anonym (Faktaocherfarenhet) skrev 2026-01-14 12:35:50 följande:
Mest stör jag mig på personer som menar att en persons erfarenheter och upplevelser inte är sanna, pga att fakta och statistik visar att majoriteten inte har de upplevelserna och erfarenheterna. De flesta måste dock googla för att hitta fakta, eftersom de flesta som deltar i forumdiskussioner är för bekväna och lata för att lägga infornation på minnet. Många medelålders och äldre minns inte ens sådant som hänt/ förekommit under deras egna livstid.
Det blir bara löjligt med någon som försöker framstå som att den vet bättre bara för att denne googlat fram något för stunden.
På sista tiden har vissa även börjat kopiera in AI-svar, vilket bevisar hur hjärndöda vissa är, som inte klarar att formulera egna svar.
Forummänniskor vill ofta framstå som bildade, men är ofta ganska obildade och skulle inte klara att ge svar om de inte kunde googla eller fråga AI.
Det beror väl lite på vad och hur personen skriver?
En del skriver som om deras egen åsikt vore fakta och drämmer till med
"Kvinnor kör sämre bil än män!"
När det då finns kilometervis med forskning och statistik som visar att det är tvärtom så tycker jag att det är mer relevant att hänvisa till den än att bara skriva
"Nähä, för det tycker inte jag!"
Ingen kan tvinga dig att ta in ny information om du vill hålla fast vid en fördom men du får leva med att fakta presenteras. Eftersom såna som du aldrig accepterar när någon resonerar med fakta som vi redan har i huvudet så kommer fakta alltid med källor.
Jag vet en massa saker som jag läst i forskarartiklar och studier under många år men det enda man får tillbaka då är "källa, ange källa annars hittar du bara på..."
Och sen är det så att det man läste för 10-20 år sen kan ha ändrats, om man läser nyare forskning- ska man då inte uppdatera sig/ kontrollera att det man läste och har sett som fakta fortfarande stämmer?