• Tyra myra

Blir ibland kritiserad för opersonliga inlägg

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i vissa diskussioner, då jag försöker att vara så saklig som möjligt och hålla mig till fakta, får jag kritik för att jag inte skriver vad jag "tycker".

Är detta något som fler upplever?

Vad föredrar ni?  Tyckande eller fakta?

• Svar på tråden Blir ibland kritiserad för opersonliga inlägg
  • Kanonen56
    Anonym (Jess) skrev 2026-01-16 12:58:30 följande:
    Du tappade mig där du påstod att jag bett om tips.
    Kanonen56 skrev 2026-01-16 12:43:06 följande:
    Mitt argument är alltså fortfarande "Den som är tondöv är den som frågar efter hjälp, när det är uppenbart att den inte ens vill ha hjälp."
    Ett argument som ju visat på ett sätt att förhålla sig till andra.

Vad är problemet med att ha överseende (om nu det skulle behövas) med att folk kanske bara är här för att få styrke-kramar?
    Det har jag förklarat redan. Att folk är födda olika, och TS springer gång på gång in i situationer där den blir taskigt bemött när den har försökt att faktiskt hjälpa. 

Typ blir kallad tondöv.. Av folk som är de mest tondöva av alla, som egentligen bara är ute efter att hitta någon som är dum nog att sitta och lyssna på när den försöker "ljug" sjunga. 

När meningen "snälla hjälp mig." egentligen betyder "jag vill inte ha nån hjälp alls. Jag vill bara sitta i någon timme nu och böla."

Och då kan ju TS göra något roligare och gå o göra något annat.
  • Anonym (Jess)
    Kanonen56 skrev 2026-01-16 13:17:37 följande:
    Och då kan ju TS göra något roligare och gå o göra något annat.
    Ja, det är ett bra tips
  • Tyra myra
    Anonym (Jess) skrev 2026-01-16 09:36:23 följande:
    Läs det du själv skrev:

Jag vet att det inte hjälper någon att ge sympati när vad man egentligen behöver är hjälp att se klart på situationen. 

Det låter rätt tondövt.

"Jag vet vad du behöver så jag säger det rakt ut"

Alla kanske inte är redo för dina upplevda kunskaper när du väljer att dela ut dem?
    Vad menar du med upplevda kunskaper?

Menar du att man först ska fråga om man får dela med sig av kunskaperna?

Hur skulle jag i så fall uttrycka mig?
  • Postman
    Tyra myra skrev 2026-01-14 08:52:24 följande:

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i vissa diskussioner, då jag försöker att vara så saklig som möjligt och hålla mig till fakta, får jag kritik för att jag inte skriver vad jag "tycker".

Vet inte heller hur man ska förhålla sig till vissa diskussioner, man får skit och blir stämplad för det mest oväntade kan jag känna. En del sitter här och vill verkligen bara missförstå eller sätta någon form av etikett på skribenterna. 

Jag försöker använda mig av fakta och självupplevda erfarenheter i mina inlägg. Jag försöker så långt det går också hålla god ton. 
  • Kanonen56
    Anonym (Jess) skrev 2026-01-16 13:33:01 följande:
    Ja, det är ett bra tips
    Ja, det är ju det i en optimal värld. Tyvärr är det ju så att när man försöker ge andra det dom säger att dom vill ha rakt ut, så blir man jävligt taskigt bemött sen. Får attityder som "Bah, du tror att du vet så mycket bättre nu än mig".

Men det har ju inte med en själv att göra ens på riktigt.
  • Tyra myra
    Kanonen56 skrev 2026-01-16 08:50:06 följande:

Det du frågar om är egentligen skillnaden mellan hur du hanterar dina problem vs hur andra försökt att göra det.

Och sanningen är att när andra mår dåligt vill dom inte egentligen ha hjälp med sitt problem, utan dom vill enbart få bli sedd..

Det kan säkert kännas som slöseri med tid att sitta och älta sina problem istället för att hitta någon lösning, att ta tag i sånt på riktigt.. Men sanningen är att det är så folk gör och är.. 

In kommer du då som redan listat ut något och har tänkt till lite. Men personen du snackar med är inte ens inärheten av att vara där än och kommer inte vara det på ett antal massa år än. Så den hjälp den egentligen söker är att hitta "någon som bara lyssnar och förstår och håller med..."

Det är svårt för många i det stadiet att medge att det är dem som tänker kefft..

Om du inte spelar med att sitta som någon obetalad psykolog, och bara säga "Aa... Mm.." Och "Oj vad jobbigt!". 

Då blir folk tjuriga och defensiva emot dig, för du speglar deras begränsingar emot dem. Och då får du motta tjuriga kommentarer istället som "Fan, du ska alltid tror att du vet bäst!" Yes.. Somliga vet faktiskt tio gånger mer roliga grejer än dig, och kan det mycket snabbare mr "opersonligt och trisst"... För dom har intresserat sig och lagt tid på att studera vissa ämnen. Vilket inte alla gör..
    Det är inte alla som är bekvämma med att bara sitta och studera sina skiftande och oberäkneliga små känslor.. 

Sanningen är att de flesta söker sympati och knappast lösning när dom beskriver ett problem. 

Det du kämpar emot.. Har att göra med deras avundsjuka, deras limiteringar, deras känsla av att nu blev de förminskade när någon kunde mer än dem.. Hot mot deras egna självbild, eller förväntningar på empati när dom vill diskutera ett problem. 

Det är svårt när man vill hjälpa dem på riktigt. Men det går lite lättare och blir lite trevligare ton om man lär sig att faktiskt bara "spela med". 

Så nej, att du blir kritiserad ibland för att skriva opersonliga inlägg när du försöker att ge hjälp, har mindre att göra med dig än vad det faktiskt bara handlar mer om dem.

Du har säkert rätt i vad du skriver och det överensstämmer med mina tankar. 

I andra forum är det mera självklart och klart att man vill ha svar på frågor eller hjälp att reda ut saker och ting. Här på FL är det mera "Gott och blandat". Det kan jag acceptera, men det skrämmer mig lite när jag upptäcker att det finns personer här vars syfte tycks vara att sprida propaganda. Eller de som bara vill "Jävlas".

Det är som om man inte respekterar andra människor. Man njuter av att mobba och köra över, försitt eget nöjes skull.

Om alla skulle följa riktlinjerna för hur man uppträder här på FL (Att man har en god samtalston och konverserar som om man gör i det dagliga livet) skulle mycket av avarterna försvinna.

Tyvärr är det väldigt svårt för Moderatorer att följa varje konversation i all trådar  och det är mycket begärt att de ska göra detta. Därför skulle det kanske vara en bra ide att lägga till fler alternativ för anmälningar.
  • Tyra myra
    Postman skrev 2026-01-16 13:43:40 följande:
    Vet inte heller hur man ska förhålla sig till vissa diskussioner, man får skit och blir stämplad för det mest oväntade kan jag känna. En del sitter här och vill verkligen bara missförstå eller sätta någon form av etikett på skribenterna. 

Jag försöker använda mig av fakta och självupplevda erfarenheter i mina inlägg. Jag försöker så långt det går också hålla god ton. 
    Ja, det har du rätt i. Jag hoppas att det blir ett lite bättre samtalsklimat här framöver.

I diskussioner är det lätt att man triggar varandra, känner själv att det är lätt att man tar i lite för mycket ibland. Det där med att länka fakta måste man nog inse att som skribent väljer man vilka fakta man länkar till. Man väljer ju de "fakta" som styrker ens uppfattning, inte de fakta som inte gör det.Glad
  • Kanonen56
    Tyra myra skrev 2026-01-16 14:27:32 följande:
    Du har säkert rätt i vad du skriver och det överensstämmer med mina tankar. 

I andra forum är det mera självklart och klart att man vill ha svar på frågor eller hjälp att reda ut saker och ting. Här på FL är det mera "Gott och blandat". Det kan jag acceptera, men det skrämmer mig lite när jag upptäcker att det finns personer här vars syfte tycks vara att sprida propaganda. Eller de som bara vill "Jävlas".

Det är som om man inte respekterar andra människor. Man njuter av att mobba och köra över, försitt eget nöjes skull.

Om alla skulle följa riktlinjerna för hur man uppträder här på FL (Att man har en god samtalston och konverserar som om man gör i det dagliga livet) skulle mycket av avarterna försvinna.

Tyvärr är det väldigt svårt för Moderatorer att följa varje konversation i all trådar  och det är mycket begärt att de ska göra detta. Därför skulle det kanske vara en bra ide att lägga till fler alternativ för anmälningar.

Ja det finns många såna idag. Som sitter och baitar för att när dom får ett svar sedan bara börja trolla eller jävlas. 

Det är en sådan waste of time. 

Du frågade Jess förut om "Menar du att man först ska fråga om man får dela med sig? Hur skulle jag isåfall uttrycka mig?" 

Och där har jag ett lifehack... Tänkte att Jess skulle få svara på det själv, men eftersom jag inte vet om han kommer tillbaka så kan jag slänga in den lite fort här

"Vill du ha mitt tips? eller vill du mest av allt få prata? 

Ställ den frågan så fort du är det minsta osäker på vad någon undrar. Då får den känna att den blir hörd, och du får klartext på vad den behöver. Behövs för folk som är lite mer logiskt lagda för att prata med folk som gärna hellre snackar känsla. 

• Anonym (Jess)
    Tyra myra skrev 2026-01-16 13:37:39 följande:
    Vad menar du med upplevda kunskaper?

Menar du att man först ska fråga om man får dela med sig av kunskaperna?

Hur skulle jag i så fall uttrycka mig?
    OK, tips: "Skulle du vilja att jag visade ... ?"

Som om man kommer fram till någon som sitter vid ett bord och ältar sina problem med andra.

Eller, om män känner att man vet vad personen behöver men man kan läsa av att den inte är redo för det. Gå vidare.
  • Tyra myra
    Anonym (Jess) skrev 2026-01-16 15:56:53 följande:
    OK, tips: "Skulle du vilja att jag visade ... ?"

Som om man kommer fram till någon som sitter vid ett bord och ältar sina problem med andra.

Eller, om män känner att man vet vad personen behöver men man kan läsa av att den inte är redo för det. Gå vidare.
    Eller så kunde tråd-startaren eller den som skriver ett inlägg skriva att "Jag vill inte ha några råd,"  Då skulle man automatiskt kunna undvika dessa trådar/inlägg
  • Postman
    Tyra myra skrev 2026-01-16 14:37:33 följande:
    Ja, det har du rätt i. Jag hoppas att det blir ett lite bättre samtalsklimat här framöver.

I diskussioner är det lätt att man triggar varandra, känner själv att det är lätt att man tar i lite för mycket ibland. Det där med att länka fakta måste man nog inse att som skribent väljer man vilka fakta man länkar till. Man väljer ju de "fakta" som styrker ens uppfattning, inte de fakta som inte gör det.Glad
    Ja det är lätt att triggas och att man tar i lite för mycket, håller helt med. Instämmer också i att det är upp till en själv vilken fakta man vill styrka sitt inlägg med. Det som fascinerar mig också är vilka outplånliga spår vissa inlägg lämnar efter sig hos vissa skribenter, de kommer aldrig över vad någon har skrivit eller gjort inlägg om och de kan sen dra upp det när som eller flera år efter, de glömde aldrig liksom. Det finner jag mycket märkligt. Personligen är jag här till och från och flyktigt skriver eller diskuterar i trådar. Vissa ämnen är förstås mer intressanta att diskutera än andra. Att man diskuterar behöver förstås inte vara likhetstecken med att man "ska ha rätt" utan att man helt enkelt bara säger just sin åsikt, det verkar många glömma här kan jag känna. 
  • Anonym (F)
    Tyra myra skrev 2026-01-14 08:52:24 följande:

Fakta föredrar jag, men vi är ju alla olika.
  • Tyra myra

Jag kom att tänka på en sak. Hur vore det om det bara var TS som kunde Tumma upp och ned i sin tråd?

Rent logiskt skulle det ju vara mera juste. Det är ju TS tråd och TS som borde ha makt över den.

• Anonym (F)
    Tyra myra skrev 2026-01-16 19:44:26 följande:

Jag kom att tänka på en sak. Hur vore det om det bara var TS som kunde Tumma upp och ned i sin tråd?

Rent logiskt skulle det ju vara mera juste. Det är ju TS tråd och TS som borde ha makt över den.

Blir lite orättvist, TS blir som en domare. TS kan ju delta i diskussionen istället.

Nej jag tror att enbart upptummar är smidigast och mest trevligt.. 
  • Tyra myra
    Anonym (F) skrev 2026-01-16 20:04:51 följande:
    Blir lite orättvist, TS blir som en domare. TS kan ju delta i diskussionen istället.

Nej jag tror att enbart upptummar är smidigast och mest trevligt.. 
    Det kan du ha rätt i. Själv brukar jag väldigt sällan tumma. 
Svar på tråden Blir ibland kritiserad för opersonliga inlägg