Kanonen56 skrev 2026-01-16 08:50:06 följande:
Det du frågar om är egentligen skillnaden mellan hur du hanterar dina problem vs hur andra försökt att göra det.
Och sanningen är att när andra mår dåligt vill dom inte egentligen ha hjälp med sitt problem, utan dom vill enbart få bli sedd..
Det kan säkert kännas som slöseri med tid att sitta och älta sina problem istället för att hitta någon lösning, att ta tag i sånt på riktigt.. Men sanningen är att det är så folk gör och är..
In kommer du då som redan listat ut något och har tänkt till lite. Men personen du snackar med är inte ens inärheten av att vara där än och kommer inte vara det på ett antal massa år än. Så den hjälp den egentligen söker är att hitta "någon som bara lyssnar och förstår och håller med..."
Det är svårt för många i det stadiet att medge att det är dem som tänker kefft..
Om du inte spelar med att sitta som någon obetalad psykolog, och bara säga "Aa... Mm.." Och "Oj vad jobbigt!".
Då blir folk tjuriga och defensiva emot dig, för du speglar deras begränsingar emot dem. Och då får du motta tjuriga kommentarer istället som "Fan, du ska alltid tror att du vet bäst!" Yes.. Somliga vet faktiskt tio gånger mer roliga grejer än dig, och kan det mycket snabbare mr "opersonligt och trisst"... För dom har intresserat sig och lagt tid på att studera vissa ämnen. Vilket inte alla gör..
Det är inte alla som är bekvämma med att bara sitta och studera sina skiftande och oberäkneliga små känslor..
Sanningen är att de flesta söker sympati och knappast lösning när dom beskriver ett problem.
Det du kämpar emot.. Har att göra med deras avundsjuka, deras limiteringar, deras känsla av att nu blev de förminskade när någon kunde mer än dem.. Hot mot deras egna självbild, eller förväntningar på empati när dom vill diskutera ett problem.
Det är svårt när man vill hjälpa dem på riktigt. Men det går lite lättare och blir lite trevligare ton om man lär sig att faktiskt bara "spela med".
Så nej, att du blir kritiserad ibland för att skriva opersonliga inlägg när du försöker att ge hjälp, har mindre att göra med dig än vad det faktiskt bara handlar mer om dem.
Du har säkert rätt i vad du skriver och det överensstämmer med mina tankar.
I andra forum är det mera självklart och klart att man vill ha svar på frågor eller hjälp att reda ut saker och ting. Här på FL är det mera "Gott och blandat". Det kan jag acceptera, men det skrämmer mig lite när jag upptäcker att det finns personer här vars syfte tycks vara att sprida propaganda. Eller de som bara vill "Jävlas".
Det är som om man inte respekterar andra människor. Man njuter av att mobba och köra över, försitt eget nöjes skull.
Om alla skulle följa riktlinjerna för hur man uppträder här på FL (Att man har en god samtalston och konverserar som om man gör i det dagliga livet) skulle mycket av avarterna försvinna.
Tyvärr är det väldigt svårt för Moderatorer att följa varje konversation i all trådar och det är mycket begärt att de ska göra detta. Därför skulle det kanske vara en bra ide att lägga till fler alternativ för anmälningar.