• Lvid

Glasögon som inte funkar

Hej!
    Det senaste året har jag varit hos optikern flera gånger och köpt tre olika par glasögon. Jag har astigmatism och glasögonen gör att jag ser skarpare, men problemet är att de nästan direkt ger mig yrsel och huvudvärk. Detta händer trots att jag har använt dem i flera månader i hopp om att vänja mig.

När jag har glasögonen på mig känns ögonen väldigt ansträngda och de börjar även svida. På grund av detta är det i princip omöjligt för mig att använda glasögonen under längre perioder.

Jag har varit hos läkare och genomgått flera undersökningar: blodprover, kontroll av hjärtfrekvens, tester av hjärnaktivitet samt undersökning av hornhinnan och ögontryck. Inget av detta har visat något avvikande. Därför verkar det som att problemet har med glasögonen att göra snarare än med mig, men jag är fortfarande osäker.

Jag är student och har inte råd att gå till Specsavers (eller andra optiker) upprepade gånger. Jag börjar bli ganska desperat och vänder mig därför till er som kanske har haft liknande problem, eller som vet något jag kan kolla upp vidare, eller har idéer om var problemet kan ligga.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Glasögon som inte funkar
  • Anonym (M)

Det är två års garanti på saker man köper. De ska kolla att det är rätt enligt beställning. Om det är.rätt enligt den beställning som har gjorts, så kanske det är fel på recepet, alltså fel på synundersökningen.

Om synundersökningen gjordes för länge sedan så kan din syn också ha ändrats.

Börja med att kolla att glasen sitter rätt i bågen.

• Anonym (Byt)

Byt optiker. Det finns andra prisvärda optiker än Specsavers. Ofta är det märket på bågarna som styr om en optiker är dyr eller inte. Inte undersökningen. 

Kanske har du en studentrabatt någonannanstans? 

• Anonym (Reklamera)

Har du gått tillbaka till optikern och berättar att det verkar vara något fel med dem? Om inte så börja där.

• Lvid
    Anonym (Reklamera) skrev 2026-01-14 21:44:01 följande:

Har du gått tillbaka till optikern och berättar att det verkar vara något fel med dem? Om inte så börja där.

Ja, jag har gjort det. Det är så jag slutade med att köpa tre par glasögon. I princip det ända de ändrade var styrkan. Först testade de högre styrka och sedan mycket lägre. Men det har inte hjälpt. 
  • Lvid
    Anonym (Byt) skrev 2026-01-14 18:05:53 följande:

Byt optiker. Det finns andra prisvärda optiker än Specsavers. Ofta är det märket på bågarna som styr om en optiker är dyr eller inte. Inte undersökningen. 

Kanske har du en studentrabatt någonannanstans? 

Jag har funderat på att göra det men jag vet inte vilken optiker jag bör gå till. De flesta verkar vara väldigt dyra för mig som student och jag ser inte en student rabatt någonstans. Har du någon rekommendation? 
  • Lvid
    Anonym (M) skrev 2026-01-14 17:55:20 följande:

Det är två års garanti på saker man köper. De ska kolla att det är rätt enligt beställning. Om det är.rätt enligt den beställning som har gjorts, så kanske det är fel på recepet, alltså fel på synundersökningen.

Om synundersökningen gjordes för länge sedan så kan din syn också ha ändrats.

Börja med att kolla att glasen sitter rätt i bågen.

Intressant. Jag är nog inte så kunnig just om hur garanti funkar för glasögon. Jag tror att glaset är rätt men ifall receptet är fel, funkar garantin? Jag försökta konfrontera de om det men enligt de så ansvarar de inte för sånt. "Du får det recept du får. Om du vill göra en ny undersökning så måste du betala på nytt igen." I princip vad de sa.
  • Anonym (Byt)
    Lvid skrev 2026-01-15 11:15:33 följande:
    Jag har funderat på att göra det men jag vet inte vilken optiker jag bör gå till. De flesta verkar vara väldigt dyra för mig som student och jag ser inte en student rabatt någonstans. Har du någon rekommendation? 
    Beror lite på var du bor. Bor du nära Göteborg så... 
  • Lvid
    Anonym (Byt) skrev 2026-01-15 12:02:33 följande:
    Beror lite på var du bor. Bor du nära Göteborg så... 
    Nej, jag bor en bit bort från T-centralen i Stockholm. Men kanske optikern som du skulle rekommendera också finns här? 
  • Anonym (Kram)

Du ska klaga till optikern om att glasögonen inte fungerar för dig, det ska ingå i garantin att dom justerar styrka (byter glasen i bågarna) om det dom gett dig inte hjälper. Du ska inte behöva betala för fler glasögon och undersökningar.

har du provat att ta ögondroppar varje dag, kanske du blir torr i ögonen av att ha glasögon?

• Anonym (Byt)
    Lvid skrev 2026-01-15 18:16:49 följande:
    Nej, jag bor en bit bort från T-centralen i Stockholm. Men kanske optikern som du skulle rekommendera också finns här? 
    Tyvärr inte, det är lokalt här runt plus en fristående optiker. 

Om du har vägarna förbi Ullared så finns det en optiker där som jag vet många är väldigt nöjda med. Man bokar undersökning på morgonen, går in och handlar (eller var man nu vill göra i Ullared, det finns ju lite mer än ett stort varuhus även om det är svårt att tro för många 😉 ) och hämtat ut glasögonen noga timmar senare samma dag.  Kan man inte vara kvar tror jag de skickar dem. 

Men bor man en bit bort som Stockholm så är det risken att resan blir dyr för att Gekås ligger bredvid 😄

Har ca 1 timma dit och vet folk som åker härifrån för att köpa nya glasögon då det lönar sig.
  • Anonym (Byt)

Hitta en Stockholmsgrupp på Facebook annars och ställ frågan i den! Kanske en grupp för stockholmsstudenter? 

Vilken prisvärd och duktig optiker de kan rekommendera. Du kommer nog kunna få bra tips den vägen också. 

Via Mecenatkortet har du 25% på ett köp hos Synsam, kan också vara värt att kolla upp. 

• Anonym (M)
    Anonym (Byt) skrev 2026-01-15 19:13:36 följande:

Hitta en Stockholmsgrupp på Facebook annars och ställ frågan i den! Kanske en grupp för stockholmsstudenter? 

Vilken prisvärd och duktig optiker de kan rekommendera. Du kommer nog kunna få bra tips den vägen också. 

Via Mecenatkortet har du 25% på ett köp hos Synsam, kan också vara värt att kolla upp. 

Tyvärr låter Synsam icke utbildade att göra synundersökningar. Skulle därför inte rekommendera dem för det.

Däremot kan de ju ha bra glasögon.

Men om glasögonen är fel så ska det stället som TS köpte dem på ordna så att det fungerar.

Man kan gå till en affär och köpa en synundersökning och sedan ta med sig receptet dit man vill. 
Svar på tråden Glasögon som inte funkar