• Anonym (Frågande)

13 åringar gamla nog att sitta i fängelse, men...

Hamnade i en diskussion med några kollegor.
    13 åringar är gamla nog att ta konsekvenser av sitt handlande och dömmas till fängelse.  
    Samtidigt är en 13 åring inte vuxen nog att välja att säga ja till sexuellt umgänge med någon som är äldre än 15.

Så en 13 åring kan inte säga ja till det ena för att det är ett barn.
    Men en 13 åring är gammal nog att ta konsekvenser av ditt handlande.

Det är nog väldigt få 13 åringar som begår brott utan att pressas till det på ett eller annat sätt, samhället sviker dem redan som barn och de får betala priset för det.

Om vi nu sätter 13 åringar i fängelse, hur ska de då kunna bli välfungerande vuxna? Kriminalvården är inte så rehabiliterande som den ska för vuxna, hur ska vi kunna hjälpa barnen där?
    Och ska vi sätta 20 åringar fängelse när det krypit ner i åldrarna åldrarna?.
    Har vi inte redan offrat en eller två generationer ? 
    Borde vi inte satsa från förskolan och jobba oss uppåt för att förebygga istället för att laga taket som läcker?

Märkligt samhälle...

• Svar på tråden 13 åringar gamla nog att sitta i fängelse, men...
  • Anonym (Gbg)
    Anonym (T) skrev 2026-01-16 12:50:53 följande:
    Det är så gulligt. Bara för att du tror att vissa kan ha blivit lurade i någon liten fantasi och detektivvärld. Så får man inte sätta en enda sån karaktär i finkan? 

Deras ungar har valt att speedrunna sina själar rätt ner i helvetet så låt dem va där. 
    Ja men spärra in dom livstid då. Det är väl det vill. Medan dom som anstiftan morden går fria och fixar nya små barnsoldater.
  • Anonym (T)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-01-16 12:53:19 följande:
    Jag säger att vissa barn är vilsna. Inte att alla kan skjuta på beställning eller att alla kan bli manupilerade. Vissa kan!

Så du tror helt enkelt att ingen kan bli indragen eller inlurad i sånna kretsar? 
    Du säger att du TROR att vissa barn bara är vilsna. Att någon av dem kan ha blivit lurad.

Men gå till kyrkan om du vill sitta och tro hur världen funkar eller är. Och läs lite rapporter om vad faktiskt verkligt folk tycker, rapporterar om och säger. Så inser du snart att vissa av dem skjuter andra ungar. För att dom vill ha råd att köpa droger till sig själva eller tv spel... 

Förstår du skillnaden, mellan att aktivt göra ett val att faktiskt delta i att mörda någon medvetet, och att faktiskt ens bli tvingad till det av någon eller lurad? 

Det är nog fler som har blivit tvingade eller hotade till att mörda någon.. Än att någon "liten stackars gullpojke" blev lurad.. En klar majoritet tycker att det är skitcoolt att få mörda och att få bli känd som den som mördat.. 

Så varför ens sitta här och hitta på en massa skit om vad någon stackare i din fantasi om kriminella nätverk skulle "kunna" ha råkat ut för? 
  • Anonym (Gbg)

Ok. Jag är väl naiv och säkert dum i huvudet i era ögon.

Men jag vet inte. Jag anser bara vuxna medelålders kriminella har hittat en lucka i lagen och dom utnyttjar den max. Det är inte normalt att barn springer runt med vapen. 

Jag önskar man kunde hjälpa dom innan det snett för dom. Det är bara det. 

Jag önskar bara en bättre värld.

• Anonym (T)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-01-16 12:56:32 följande:
    Ja men spärra in dom livstid då. Det är väl det vill. Medan dom som anstiftan morden går fria och fixar nya små barnsoldater.

Lol, jaha, så nu får vi låsa in dom helt plötsligt? Och då blev problemet istället att då kan dom fixa nya?

Vad bra... Då blir det svårt för dom kriminella att hitta en massa ungar som är lika efterblivna eller lättlurade.. Då kanske problemet faktiskt kanske går att lösa? När det finns färre och färre efterblivna barn som går att rekrytera? 

Najs. Det är det vi alla vill ju.........................

Stackars alla era små oskyldiga och gulligaq små "mördar barn".. 

• Anonym (T)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-01-16 13:03:05 följande:

Ok. Jag är väl naiv och säkert dum i huvudet i era ögon.

Men jag vet inte. Jag anser bara vuxna medelålders kriminella har hittat en lucka i lagen och dom utnyttjar den max. Det är inte normalt att barn springer runt med vapen. 

Jag önskar man kunde hjälpa dom innan det snett för dom. Det är bara det. 

Jag önskar bara en bättre värld.

Så in i helvete. Sluta sitta och fantisera och ta reda på hur folket faktiskt funkar. 
  • Anonym (Gbg)
    Anonym (T) skrev 2026-01-16 13:04:33 följande:

Lol, jaha, så nu får vi låsa in dom helt plötsligt? Och då blev problemet istället att då kan dom fixa nya?

Vad bra... Då blir det svårt för dom kriminella att hitta en massa ungar som är lika efterblivna eller lättlurade.. Då kanske problemet faktiskt kanske går att lösa? När det finns färre och färre efterblivna barn som går att rekrytera? 

Najs. Det är det vi alla vill ju.........................

Stackars alla era små oskyldiga och gulligaq små "mördar barn".. 

Måste allting tolkas bokstavligt hela tiden?

Tro vad ni vill. Jag vet inte varför det känns som jag hamnat i värsta hatkonflikten här inne helt plötsligt men tänker inte vara med längre. Inte något jag räknade med...
  • Anonym (T)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-01-16 13:11:15 följande:
    Måste allting tolkas bokstavligt hela tiden?

Tro vad ni vill. Jag vet inte varför det känns som jag hamnat i värsta hatkonflikten här inne helt plötsligt men tänker inte vara med längre. Inte något jag räknade med...
    Folk är trötta på att höra folk som er sitta och fantisera ihop en massa scenarion istället för att faktiskt hålla sig till verkligheten och lösa något problem..

Problemet är inte att folk vill sätta ungarna i fängelse. Problemet är att folk som du får böla fritt. Och ni har gjort det i flera år nu.. Medans problemet bara växer.. 

Käften
  • Anonym (m)
    Anonym (Gbg) skrev 2026-01-16 12:46:52 följande:
    Nej inte alla. Men vissa som är vilsna t.ex... Precis som vissa 13 åringar hamnar snett på andra vis.

Har inte sagt att alla 13 åringar skulle låta sig manipuleras. Men jag tror dom som hamnar i kriminella kretsar som barn blir manipulerade i dom flesta fallen. Genom grupptryck och manipulation.

Kan fråga dig i så fall om du tror att ingen 13 åring i kriminella kretsar har blivit inlurade? Att precis alla gjort det av egen fri vilja och alla är helt med på noterna och helt medvetna om konsekvenserna av vad som kan hända och leda till i dessa kretsar?
    Fast det sa du väl visst, du svarade ju ja på min fråga.

Men det är ju samma med vuxna, finns vilsna och svaga som faller lättare för manipulation

Jo det tror jag nog att det finns men det kanske blir svårt att bedöma vilka individer, oavsett ålder, som begått brott för de blivit manipulerade...men de flesta människor oavsett ålder vet nog att det är väldigt fel att döda någon.
  • Anonym (Frågande)

Det är väldigt intressant att så många VET att inte kriminella lurar in barn i kriminalitet.
    Det kan drabbas vem som helst, till och med den bästa familjen.
    Jag är varken pedofiler eller förälder till barn som är i kriminalitet som någon ovan skrev.
    Däremot arbetar jag med barn och ungdomar där jag träffar många familjer som faktiskt har bra hemförhållanden men där barnen ofta blivit lurade in i kriminalitet, ofta rekryteras de i skolan där föräldrar inte befinner sig.
    Det är allt ifrån socioekonomiska utsatta familjer till välbärgade familjer jag möter, de sitter i samma båt.
    Ofta har de välbärgade familjerna försökt mörka och hjälpa sina barn genom att betala små skulder som växer.
    Jag möter även barn på 13-15 som valt att ha sexuellt umgänge med någon över 15 frivilligt där föräldrar valt att anmäla pojken som fyllt 15-18 för våldtäkt. Tro det eller ej men även om flickan velat ha sex döms pojkarna till våldtäkt i många fall.
    Att sätta barn i fängelse kräver enorma resurser och de resurserna bör läggas i förebyggande syfte.

Ni som dömer, döm inte för hårt, det kunde varit er son/dotter.

• Anonym (Hmm)

Som vanligt så skyller man på precis allting annat än att faktiskt våga prata om den rosa elefanten i rummet! 

I det här fallet.. hade de vuxna runt omkring tagit det ansvaret som de borde med barn så hade de aldrig hamnat i vuxna mördares klor. Jag håller med dig ts helt och hållet. Det här är inte för att stjälpa kriminaliteten, det är för att mätta de naivas röster om skräpade straff samt samtidigt pusha fram ett övervakningssamhälle. Det har ingenting med förståelse, vägledning, trygghet eller välvilja med att göra. Det handlar bara om makt och kontroll i vanlig narcissistisk anda. Och folk som inte förstår någonting, det är de så hävdar sig än mer om att "hårdhandskarna" är ett måste. Tycker att för varje minderårig som sätts i fängelse.. ska minst 2 som stöttar det även också gripas och få sitta inne lila länge, den som utgjort brott går aldrig att få fungerande skrev någon typ i tråden. Men narcissism en är vad som verkligen inte går att tvätta ur ! 

• Anonym (m)
    Anonym (Frågande) skrev 2026-01-17 18:23:32 följande:

Det är väldigt intressant att så många VET att inte kriminella lurar in barn i kriminalitet.
    Det kan drabbas vem som helst, till och med den bästa familjen.
    Jag är varken pedofiler eller förälder till barn som är i kriminalitet som någon ovan skrev.
    Däremot arbetar jag med barn och ungdomar där jag träffar många familjer som faktiskt har bra hemförhållanden men där barnen ofta blivit lurade in i kriminalitet, ofta rekryteras de i skolan där föräldrar inte befinner sig.
    Det är allt ifrån socioekonomiska utsatta familjer till välbärgade familjer jag möter, de sitter i samma båt.
    Ofta har de välbärgade familjerna försökt mörka och hjälpa sina barn genom att betala små skulder som växer.
    Jag möter även barn på 13-15 som valt att ha sexuellt umgänge med någon över 15 frivilligt där föräldrar valt att anmäla pojken som fyllt 15-18 för våldtäkt. Tro det eller ej men även om flickan velat ha sex döms pojkarna till våldtäkt i många fall.
    Att sätta barn i fängelse kräver enorma resurser och de resurserna bör läggas i förebyggande syfte.

Ni som dömer, döm inte för hårt, det kunde varit er son/dotter.

Det kan väl hända vuxna också, att de blir pressade eller känner press av olika anledningar, då ska vi inte sätta någon i fängelse? Kan man bli "lurad" till att tro att det är lagligt att döda någon? Jag tror barnen mycket väl vet att det är fel att döda och begå brott, oavsett varför de gör det.

Och visste inte "pojkarna" att det är olagligt att ha sex med någon under 15, oavsett vad vederbörande själv säger? Gör de något olagligt så får de stå sitt kast.
Svar på tråden 13 åringar gamla nog att sitta i fängelse, men...