• Anonym (g)

Irriterande med folk som jämför sig med andra bantare (ozempic)

Är det bara jag som irritetar mig på folk som använder dessa medicinska preparat likt ozempic, mounjaro etc och jämför sig med andra som försöker gå ner i vikt? 

De tycker att de lika duktiga och säger oftast de kämpar lika hårt. Nej det gör ni inte för det är fan så mycket enklare om man inte har suget efter mat hela tiden som oss andra. Eller så skriver de bara hur mycket de gått ner och hur de tränar, men håller tyst om deras viktminskningmedicin. 

"varför bryr du dig"  kommer folk skriva, jo för att jag gör det, det är inte kul när man kämpar med hungern själv och folk skriver hur mycket de gått ner, och sen glada hejjarop hur otroligt duktiga de är.

Sorry men jag tycker inte det. Inte om man slipper hungerkänslorna för det är den tuffa biten när man går ner.

Sen missunnar jag inte dessa, och bryr mig noll om man stod för att man faktiskt blivit hjälpt av medicinen, och inget annat.  "man går inte ner av medicinen, det är jag som jobbat mig till detta" säger dom då. 

för att de måste ju träna så de inte tappar muskler, och äta viss mängd protein!! halledudane då så jobbigt. 

• Svar på tråden Irriterande med folk som jämför sig med andra bantare (ozempic)
  • Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2026-01-30 14:42:25 följande:

många får andra beroenden om det har vart fråga om ett matmissbruk som man tröstar sig med har jag hört, så det ska man tänka på. Detta gäller även GBP

Det finns tydligen undersökningar som tyder på att medicinen även dämpar lusten till tobak och alkohol, men du kanske menar något annat beroende. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Herregud) skrev 2026-01-28 11:05:55 följande:
    Ännu en som inte vet skillnad på svartsjuka och avundsjuka... Obestämd
    Nej. Jag skrev svartsjuk eftersom jag menade just svartsjuk. 

Hade jag menat avundsjuk så hade jag skrivit det. 
  • Anonym (S)
    Anonym (g) skrev 2026-01-27 23:05:27 följande:

jag vet dock andra typ diabetiker som fått det så det skulle vara av den anledningen då. men inte överviktigt. jag har normal bmi/vilt

Nej, det är ett läkemedel sol huvudsakligen är för att diabetiker ska få bättre kontroll på sitt blodsocker och ett mer stabilt blodsocker. 

Det är inge huvudsakligen för obsitas. 
  • Anonym (S)
    Anonym (g) skrev 2026-01-28 15:53:05 följande:
    Jag ville diskutera, är du medveten om det är vad forumet är till för. Om du inte begripit det såhär långt in i tråden får det vara. 

För övrigt dök ett inlägg upp på facebook nu, en bekant som senast igår skrev i en av våra diabetesgrupper att hon tar ozempic och är så nöjd. 
    Nu har hon lagt ut ett inlägg om lchf och vad det gör med vikten, hon skriver att hon tack vare det inte behöver gå hungrig och har minskat i vikt. men glömde detaljen att hon samtidigt tar ozempic. 
    Så tror hennes följare att det bara tack vare lchf och flera skriver att de måste testa. 

Falsk marknadsföring kan man säga. 

Även om lchf nu funkar för många. Hon har ätit lchf förr vet jag, varför funkade det inte lika bra då måntro
    För henne kan det också vara så att hon är mindre hungrig pga lchf i första hand. 

Ozempic är i första hand för att få ett stabilare blodsocker. 

Varför det inte lchf fungerade tidigare kan vara att hon hade ett icke stabilt blodsocker. Inte hade motivationen. Inte åt tillräckligt med protein. Åt felaktig lchf. Kan finnas många orsaker till det. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Pia) skrev 2026-01-28 17:21:12 följande:
    Så kanske det är, men vad jag förstår kan medicinen påverka så att man inte heller får så mycket njutning av det som man brukade. Inte lika igångkickat belöningssystem helt enkelt. 
    Det stämmer. Den delen i hjärnan är en del som för många blir blockerad av bla ozempic 
  • Anonym (S)
    Anonym (g) skrev 2026-01-30 14:42:25 följande:

många får andra beroenden om det har vart fråga om ett matmissbruk som man tröstar sig med har jag hört, så det ska man tänka på. Detta gäller även GBP

Det gäller oavsett med vilken medot man än går ner i vikt av. 
  • Anonym (g)
    Anonym (S) skrev 2026-01-30 19:18:48 följande:
    För henne kan det också vara så att hon är mindre hungrig pga lchf i första hand. 

Ozempic är i första hand för att få ett stabilare blodsocker. 

Varför det inte lchf fungerade tidigare kan vara att hon hade ett icke stabilt blodsocker. Inte hade motivationen. Inte åt tillräckligt med protein. Åt felaktig lchf. Kan finnas många orsaker till det. 
    fast hon har ätit lchf från och från i 10 år och aldrig tidigare minsta i vikt. hon har helt klart fått störst effekt av ozempic, men plötligt funkar lchf jättebra!!! och det gör det ihop med ozenpic ja, men varför basunera ut att hon gör det ena men inte andra, det andra som fått allt att funka bra. 
    Anonym (S) skrev 2026-01-30 19:15:53 följande:
    Nej, det är ett läkemedel sol huvudsakligen är för att diabetiker ska få bättre kontroll på sitt blodsocker och ett mer stabilt blodsocker. 

Ja, men dessa hänger ihop, vet många typ2 som skriver i diabetesgrupperna att de får det för övervikten med, trots att blodsockret är under kontroll. 
  • Anonym (g)
    Anonym (A) skrev 2026-01-30 16:57:56 följande:
    Det finns tydligen undersökningar som tyder på att medicinen även dämpar lusten till tobak och alkohol, men du kanske menar något annat beroende. 
    och jag har sett studier som visar tvärtom när det gäller GBP, det ökar risken att utveckla olika missbruk, som alkohol etc. 
  • Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2026-01-31 11:41:14 följande:
    och jag har sett studier som visar tvärtom när det gäller GBP, det ökar risken att utveckla olika missbruk, som alkohol etc. 
    Jag trodde du menade Ozempic
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2026-01-30 19:14:28 följande:

Du skrev att TS var svartsjuk över att hon inte fick Ozempic.

Du menar alltså att TS var kär i Ozempic eller vad? 

• Anonym (S)
    Anonym (g) skrev 2026-01-31 11:38:56 följande:
    fast hon har ätit lchf från och från i 10 år och aldrig tidigare minsta i vikt. hon har helt klart fått störst effekt av ozempic, men plötligt funkar lchf jättebra!!! och det gör det ihop med ozenpic ja, men varför basunera ut att hon gör det ena men inte andra, det andra som fått allt att funka bra. 
    Anonym (S) skrev 2026-01-30 19:15:53 följande:

Ja, men dessa hänger ihop, vet många typ2 som skriver i diabetesgrupperna att de får det för övervikten med, trots att blodsockret är under kontroll. 
    Finns många orsaker till att LCHF inte tidigare har fungerat. Ozempic kan ha gjort att hon lättare äter rätt mängd mat, rätt mängd protein etc. som hon kanske inte gjorde tidigare. 

Jag tolkar som att hon får ozempic primärt pga diabetes och inte pga obsitas. Dvs inte viktproblematik. 

Då har de också obsitas. Vilket är en sjukdom. En dödlig sjukdom. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (S) skrev 2026-01-30 19:14:28 följande:

Alltså förstår du inte skillnaden.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (S) skrev 2026-01-31 12:51:16 följande:
    Finns många orsaker till att LCHF inte tidigare har fungerat. Ozempic kan ha gjort att hon lättare äter rätt mängd mat, rätt mängd protein etc. som hon kanske inte gjorde tidigare. 

Jag tolkar som att hon får ozempic primärt pga diabetes och inte pga obsitas. Dvs inte viktproblematik. 

Då har de också obsitas. Vilket är en sjukdom. En dödlig sjukdom. 
    Det heter Obesitas.
  • Anonym (S)
    Anonym (Herregud) skrev 2026-01-31 17:08:17 följande:
    Det heter Obesitas.
    Du är bra på att märka ord. Vad får du ut av det? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Herregud) skrev 2026-01-31 17:04:09 följande:
    Alltså förstår du inte skillnaden.
    Du får gärna tro det.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (S) skrev 2026-01-31 18:08:53 följande:
    Du är bra på att märka ord. Vad får du ut av det? 
    Jag märker inte ord. 
    Skulle aldrig påpeka slarvfel, som man gör när man märker ord.
    En tappad bokstav eller liknande, inte ett knäpp från mig.

Det jag gör är att upplysa dig, det är bra att kunna använda korrekta ord och benämningar.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (S) skrev 2026-01-31 18:12:46 följande:
    Du får gärna tro det.
    Inte ens när Anonym (A) visar dig konkret bevis på att du har fel kan du erkänna det.
    Varför?
Svar på tråden Irriterande med folk som jämför sig med andra bantare (ozempic)