• Anonym (b)

Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt

Behöver få klaga av mig. 
    Och jag vet redan vad folk kommer skriva, att man får skylla sig själv som inte planerade nåt eller sa till. 

Det är så att vi varje år brukar fira hos min  killes mammas sommarhus, tidigare har vi haft lite knytis. 
    I år var hans mamma redan ute på landet när vi kom dit kvällen innan julafton, då ringde vi dit och sa att vi handlar. Men jag tycker att det var konstigt att mamman inte frågade själv eller hade tagit initiativ till nånting. Det fanns ingenting i huset när vi kom dit. 

Så vi köpte allt för några tusen och tillagade all mat och julpyntade. Våra yngre tonåringar var också med. På julafton frågar hans bror om han ska ta med nåt, och kommer sen med lite stuvad grönkål. Brodern har två tonåringar också. 

sen kommer min bror, mamma och hennes man och alla dessa är utfattiga. mamma är riktig fattig-pensionär och brorsan är i princip hemlös. Samma med hans dotter. 
    så att dom inte hade med nåt var redan bestämt för de hade inte råd. 
    Vi gav mamma 3000 för att kunna ha råd med julklappslek, bensin, en efterätt och julklapp till våra barn. 

hans bror frågade faktiskt efteråt om han skulle ge nåt och där får vi skylla oss själva att vi inte sa nåt, jag kan tycka att det är upp till min man att säga det i så fall. men han sa inget. 

Nä jag känner mig så jäkla less faktiskt, men främst för oengagemanget från min mans släkts sida (om man säger så?)) 

Kan ni förstå mig? ingen i hans släkt har ont om pengar, ja möjligen vi då. 
    jag tycker inte ens man ska fråga om man ska betala utan säga "jag tänkte betala nu" och egentligen redan innan jul. 

är väl inte bara upp till oss att gå runt med mössan och skramla? alla dess firar ju också jul?? sen är det dessutom jag som får komma på vilka julklappar som ska inhandlas hela tiden vilket jag också är less på. 

denna tråd ska bli en påminnelse till mig nästa jul! Att inte göra om misstaget. 
    det enda som gör att det är värt det vilket inte är så bara, det är att träffas allihop. 

men vi träffas ju ändå relativt ofta. 

• Svar på tråden Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt
  • Anonym (b)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-16 23:51:57 följande:
    Ok jag skiter I var ni var. Problemet är att du resonerar på ett sätt om din släkt och på ett annat sätt om din mans släkt. 
    För att dom är utfattiga, är det så svårt att förstå? när makens bror var fattig förr skulle jag aldrig ens tänka tanken att han skulle bidra med något, men nu är både han och hans mamma miljonärer. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-16 23:59:17 följande:
    Men din mamma har ju intr lagt några pengar alls. Du skrev ju att du fick ge henne massor av pengar för att hon skulle kunna fira jul med er. Så henne ska du ge en massa pengar medan svärmor ska ge dig pengar?

Du förstod inte vad jag menade med kavla upp ärmarna va? 
    För att dom inte ens hade råd att komma annars, att du inte begriper detta säger mycket mycket om dig som människa. Att inte kunna ha medkänsla för människor i svåra situationer. 
    hade det vart omvänd sits, att hans släkt var fattig och min rik skulle jag också
    resonerat likadant.  
    jo jag fattade att du inte menade bokstavligen, men de kunde ju faktiskt kavlat upp armarna med och hjälpt till med nånting?

du och jag är så olika så totalt menlöst att skriva till dig.  Du fattar verkligen ingenting! 
  • Anonym (K)
    Anonym (b) skrev 2026-01-17 22:08:39 följande:
    För att dom är utfattiga, är det så svårt att förstå? när makens bror var fattig förr skulle jag aldrig ens tänka tanken att han skulle bidra med något, men nu är både han och hans mamma miljonärer. 
    Men då kan väl din familj hjälpa till praktisk? Laga mat/duka/diska? Finns ju massor att göra. Hans bror frågade ju vad han skulle ta med? Säg då åt honom vad han ska fixa. Han frågade om han skulle betala nåt, säg då hur mycket ni tycker är rimligt. Han kan ju inte gissa att ni vill ha pengar om ni inte säger det när han ändå frågar?
  • Anonym (b)
    Anonym (K) skrev 2026-01-17 23:45:49 följande:
    Men då kan väl din familj hjälpa till praktisk? Laga mat/duka/diska? Finns ju massor att göra. Hans bror frågade ju vad han skulle ta med? Säg då åt honom vad han ska fixa. Han frågade om han skulle betala nåt, säg då hur mycket ni tycker är rimligt. Han kan ju inte gissa att ni vill ha pengar om ni inte säger det när han ändå frågar?
    hur kan man inte gissa sig till att vi vill ha pengar? 

det var som sagt inte vi som bjöd in, vi kommer dit sent på tisdagskvällen, dagen innan julafton. svärmor har vart där i en vecka med sin man. Hans bror bor i området. och det finns inte ett enda julpynt uppsatt eller helt tomt i kylen. 

äh jag ger upp denna diskussion, det är några få som förstår mig. det enda jag känner är mer avsmak för julen efter ha diskuterat detta då man märker att det finns så många andra där ute som anser att det bara upp till en person att styra upp saker och ting. 

ja väldigt dåligt uppstyrt, det är vad som är problemet här. men jag känner en stor besvikelse över att man bara sitter platt fall och förväntar sig att andra ska göra saker. 

min mamma med familj hade absolut kunnat ställa sig och diskat och lagat mat, det var det första hon frågade när hon kom in. Egentligen är ju dessutom dom gästerna så det naturliga är väl att svärmor, svärfar, deras söner hade hjälpt till med? 

Nej det är visst upp till mig att styra allt och fråga vad de kan göra och vad de kan bidra med. 😵?💫 
  • Anonym (b)
    Anonym (K) skrev 2026-01-17 23:45:49 följande:
    för att förtydliga är min man sån som aldrig skulle be om pengar och även dålig på att ta emot. 
    Jag skrev att det var fint att brodern ändå erbjöd sig och det var det. Men då med frågan "ska jag betala?" 
    inte "hur mycket swishar jag" När han vet att maken har svårt för sånt. 
    Så gör han jämt. 

Men de kan ha sin jul där nästa år. ser gladeligen fram emot att slippa.
  • Anonym (K)
    Anonym (b) skrev 2026-01-18 00:09:01 följande:
    för att förtydliga är min man sån som aldrig skulle be om pengar och även dålig på att ta emot. 
    Jag skrev att det var fint att brodern ändå erbjöd sig och det var det. Men då med frågan "ska jag betala?" 
    inte "hur mycket swishar jag" När han vet att maken har svårt för sånt. 
    Så gör han jämt. 

Men de kan ha sin jul där nästa år. ser gladeligen fram emot att slippa.
    Självklart borde nån annan styrt upp och inte lämnat allt till dig. Det alla vänder sig emot är att du verkar tycka att hans familj ska betala och laga mat medan din familj ska komma undan. Bra att din mor ändå erbjöd sig hjälpa till, det borde även din bror och sambons bror gjort. Hans föräldrar borde förberett mer med att julpynta och handlat mat, beroende på hur pigga och friska dom är. Klarar dom rent fysiskt att klättra omkring och hänga upp julstjärnor t.ex? Och din man borde verkligen klara av att vara tydlig med att säga till hur mycket som ska swishas. Han får jobba med sig själv där, det borde inte vara jobbigt att berätta för sin bror hur mycket hsn ska betala. Särskilt inte om brorsan är miljonär.
  • Tow2Mater

Om ni tidigare år haft knytis i samma stuga var det lite konstigt av er att ringa och säga att ni handlar. Det låter ju då som ni vill bjuda och fixa. Ni borde ju när ni ringde frågat vad ni skulle ta med er. 

• Anonym (b)
    Anonym (K) skrev 2026-01-18 00:20:37 följande:
    Självklart borde nån annan styrt upp och inte lämnat allt till dig. Det alla vänder sig emot är att du verkar tycka att hans familj ska betala och laga mat medan din familj ska komma undan. Bra att din mor ändå erbjöd sig hjälpa till, det borde även din bror och sambons bror gjort. Hans föräldrar borde förberett mer med att julpynta och handlat mat, beroende på hur pigga och friska dom är. Klarar dom rent fysiskt att klättra omkring och hänga upp julstjärnor t.ex? Och din man borde verkligen klara av att vara tydlig med att säga till hur mycket som ska swishas. Han får jobba med sig själv där, det borde inte vara jobbigt att berätta för sin bror hur mycket hsn ska betala. Särskilt inte om brorsan är miljonär.
    Ja. 
    Jo de hade dom klarat. Nej jag förstår inte heller att det ska vara så svårt, men han är så konflikträdd. Även fast det aldrig hade blivit nån konflikt. Egentligen är det väl bara jag som tycker att de kunde betalat med, han bjuder gärna. Men han sa att han trodde att hans mamma skulle swisha för en del av julmaten, vilket hon aldrig gjorde.  Så problemet ligger bara hos mig här. Men det handlade som sagt inte bara om pengarna, utan mer sättet. Att vara så oengagerade. Vi betalade säkert 5000 för all mat och dricka så ett par hundralappar hade varken gjort till eller från. 

Ja jag tycker att min släkt kunde få komma undan för mamma och maken har hamnat i en extremt dålig ekonomisk sits och min bror är typ hemlös. Hans släkt är rika. I min värld blir det naturligt att den som har möjlighet ger lite mer. För så har vi alltid gjort. Men det är tydligt att folk inte håller med. 
  • Anonym (b)
    Tow2Mater skrev 2026-01-18 00:22:15 följande:

Om ni tidigare år haft knytis i samma stuga var det lite konstigt av er att ringa och säga att ni handlar. Det låter ju då som ni vill bjuda och fixa. Ni borde ju när ni ringde frågat vad ni skulle ta med er. 

Ja de kan ha tolkat det så. 
    Maken ringde och sa att vi fixar maten, så köpte vi mat och alkohol för säkert 5-6000
    Men om jag hade vart förälder och mitt barn gjort så hade jag sagt att jag swishar. 

Sen vart det ju en massa julmat över till hans släkt dessutom. Vi åkte hem dagen efter så de hade ju mat i flera dagar sen. 
  • Anonym (Hr)

Hur har det varit övriga år? Eftersom du skev att det varit knytkalas då.

Om ni vill fortsätta fira med dessa har jag två förslag:

För det första att ni skapar whats up-grupp, kommunicerar via mail, sms el dylikt där alla firare är med:

Förslag 1 (lite jobbigt, för ni blir projektledare) Ni föreslår vem som gör vad. Ex × tar med skinka, y tar med köttbullar osv. Kanske de som inte har pengar kan ta med julpynt (om de har?) och pynta med. I min mans familj brukar de göra så. Unga med sämre ekonomi sätts upp på typ senap.

Förslag 2 som vi brukar göra i min familj. Någon (förslagsvis ni) skriver. "Ser fram emot att fira jul med er igen. Kan vi vara på sommarstället som vanligt. Vi tänkte ta med oss lax, sill och julgodis. Vad tar ni andra med er?"

För oss har det som liknar Förslag 2 alltid funkat. Oftast tar man med sig det man brukat med lite olika variationer. Allt som kan förberedas gör det hemma hos respektive så att alla inte ska behöva trängas i köket. Vissa saker typ Jansson värms upp på plats.

De som vi är hos brukar bl a skriva upp sig på potatis - mest praktiskt så. (Och givetvis pyntar huset. Kanske annorlunda om man firar i sommarstuga dock)

Om ni skriver på detta sätt tycker jag alla borde tänka till på vad just de kan bidra med - utan att ni skapar någon konflikt eller klankar ner på nån.

Det om julklapparna förstod jag inte. Är det bara ni som köper till alla? Ni köper inte till varandra? Isåfall skulle jag skrivit till alla: "I år har vi bestämt att inte släpa julklapparna fram o tillbaka. Vi har julklappsutdelning i familjen hemma innan vi åker" el liknande.

• Anonym (b)
    Anonym (Hr) skrev 2026-01-18 09:54:26 följande:

Hur har det varit övriga år? Eftersom du skev att det varit knytkalas då.

Om ni vill fortsätta fira med dessa har jag två förslag:

För det första att ni skapar whats up-grupp, kommunicerar via mail, sms el dylikt där alla firare är med:

Förslag 1 (lite jobbigt, för ni blir projektledare) Ni föreslår vem som gör vad. Ex × tar med skinka, y tar med köttbullar osv. Kanske de som inte har pengar kan ta med julpynt (om de har?) och pynta med. I min mans familj brukar de göra så. Unga med sämre ekonomi sätts upp på typ senap.

Förslag 2 som vi brukar göra i min familj. Någon (förslagsvis ni) skriver. "Ser fram emot att fira jul med er igen. Kan vi vara på sommarstället som vanligt. Vi tänkte ta med oss lax, sill och julgodis. Vad tar ni andra med er?"

För oss har det som liknar Förslag 2 alltid funkat. Oftast tar man med sig det man brukat med lite olika variationer. Allt som kan förberedas gör det hemma hos respektive så att alla inte ska behöva trängas i köket. Vissa saker typ Jansson värms upp på plats.

De som vi är hos brukar bl a skriva upp sig på potatis - mest praktiskt så. (Och givetvis pyntar huset. Kanske annorlunda om man firar i sommarstuga dock)

Om ni skriver på detta sätt tycker jag alla borde tänka till på vad just de kan bidra med - utan att ni skapar någon konflikt eller klankar ner på nån.

Det om julklapparna förstod jag inte. Är det bara ni som köper till alla? Ni köper inte till varandra? Isåfall skulle jag skrivit till alla: "I år har vi bestämt att inte släpa julklapparna fram o tillbaka. Vi har julklappsutdelning i familjen hemma innan vi åker" el liknande.

Det är alltid vi som köpt mest, men min släkt har haft med sig mer saker och hans föräldrar med. Tack så mycket för tipsen, tucker också 2 låter bra.

tror att det blivit lite så att man förväntar sig att vi håller det år efter år. Men saken är att vi har fått sämre ekonomi än vi hade förr, också där det skaver lite extra i år. 

Jo alla köper till varandras barn men jag tycker att det är så jobbigt att komma på vad man ska köpa till alla barnens kusiner, krävs planering lång tid innan jul. De önskar sig ju ingenting heller. 
    Vi åker till landet nån dag innan jul och sen brukar barnens kusiner öppna sina paket hemma hos sig innan de kommer på julafton. 
  • Grässtrå77

Hur kom det sig att du TS var den som styrde upp allt när ni kom? Brukar det vara så eller blev det bara så i år för att ingen annan steppade upp?

Har svärmor tacklat av under året eller brukar hon inte vara värdinna?

• Anonym (Hr)

Jag förstår!

Jag skulle också bli irriterad, främst för initiativlösheten och bristen på att lägga ner arbete.

Pengar är lite mer komplicerat. Inte för att försvara någon men en tanke kan vara att om man har det väldigt bra ekonomiskt inte tycker några tusenlappar är något. Dels om de inte sätter sig in i er situation utan "bara inte tänker". Men också att de kanske ser det som en förolämpning att ge "så lite pengar" utifrån hur mycket ni lagt ut. Som om jag har köpt en cola och delar med någon på jobbet. Skulle den insistera på att betala nån tia hade mdet känts konstigt för mig.

Nu känner du förstås de här personerna bättre, om de är snåla/lata även i andra sammanhang osv så det vet du givetvis bättre än jag.

Förr när vi alla var yngre brukade vi fira jul hos mina föräldrar (de har det gott ställt). I början när vi syskon var fattiga studenter hade vi inte en tanke på att bidra varken med pengar, planering eller matlagning.

Allt eftersom vi blivit äldre och fått egna familjer har det fallit sig naturligt att vi tagit med någon god maträtt
    och det har blivit mer och mer traditioner i rätter de olika familjemedlemmarna gör. Det är ju också en rolig förberedelse för julen.

Nu firar vi judarna hos ett syskon och vi gör på det sättet (nr 2 jag skrev om). Det blir automatiskt ungefär lika mycket vi alla gör.

Däremot. OM mina föräldrar handlat all julmat hade de definitivt tagit illa upp om vi skulle insistera på att betala. Jag tror mina syskon skulle göra det också, kanske även jag. Vi bjuder hem varandra och är i de olika hemmen på de olika högtiderna.

Der där med pengar kan vara känsligt.

OM pengar inte är ett problem, är det arbetet och engagemanget som känns trist om det saknas. Det blir ingen fridfull jul för den som står i köket hela dagen medan alla andra kan ta det lugnt och få allt serverat!

• Anonym (b)
    Anonym (Hr) skrev 2026-01-18 11:33:48 följande:

Jag förstår!

Jag skulle också bli irriterad, främst för initiativlösheten och bristen på att lägga ner arbete.

Pengar är lite mer komplicerat. Inte för att försvara någon men en tanke kan vara att om man har det väldigt bra ekonomiskt inte tycker några tusenlappar är något. Dels om de inte sätter sig in i er situation utan "bara inte tänker". Men också att de kanske ser det som en förolämpning att ge "så lite pengar" utifrån hur mycket ni lagt ut. Som om jag har köpt en cola och delar med någon på jobbet. Skulle den insistera på att betala nån tia hade mdet känts konstigt för mig.

Nu känner du förstås de här personerna bättre, om de är snåla/lata även i andra sammanhang osv så det vet du givetvis bättre än jag.

Förr när vi alla var yngre brukade vi fira jul hos mina föräldrar (de har det gott ställt). I början när vi syskon var fattiga studenter hade vi inte en tanke på att bidra varken med pengar, planering eller matlagning.

Allt eftersom vi blivit äldre och fått egna familjer har det fallit sig naturligt att vi tagit med någon god maträtt
    och det har blivit mer och mer traditioner i rätter de olika familjemedlemmarna gör. Det är ju också en rolig förberedelse för julen.

Nu firar vi judarna hos ett syskon och vi gör på det sättet (nr 2 jag skrev om). Det blir automatiskt ungefär lika mycket vi alla gör.

Däremot. OM mina föräldrar handlat all julmat hade de definitivt tagit illa upp om vi skulle insistera på att betala. Jag tror mina syskon skulle göra det också, kanske även jag. Vi bjuder hem varandra och är i de olika hemmen på de olika högtiderna.

Der där med pengar kan vara känsligt.

OM pengar inte är ett problem, är det arbetet och engagemanget som känns trist om det saknas. Det blir ingen fridfull jul för den som står i köket hela dagen medan alla andra kan ta det lugnt och få allt serverat!

Ja precis, men ändå vill de prompt fira jul? Men inte beredd att lägga ner minsta ansträngning. Jättekonstigt. 

Tack återigen för dina tips och förstår vad du menar med pengarna. 

Svar på tråden Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt