• Anonym (b)

Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt

Behöver få klaga av mig. 
    Och jag vet redan vad folk kommer skriva, att man får skylla sig själv som inte planerade nåt eller sa till. 

Det är så att vi varje år brukar fira hos min  killes mammas sommarhus, tidigare har vi haft lite knytis. 
    I år var hans mamma redan ute på landet när vi kom dit kvällen innan julafton, då ringde vi dit och sa att vi handlar. Men jag tycker att det var konstigt att mamman inte frågade själv eller hade tagit initiativ till nånting. Det fanns ingenting i huset när vi kom dit. 

Så vi köpte allt för några tusen och tillagade all mat och julpyntade. Våra yngre tonåringar var också med. På julafton frågar hans bror om han ska ta med nåt, och kommer sen med lite stuvad grönkål. Brodern har två tonåringar också. 

sen kommer min bror, mamma och hennes man och alla dessa är utfattiga. mamma är riktig fattig-pensionär och brorsan är i princip hemlös. Samma med hans dotter. 
    så att dom inte hade med nåt var redan bestämt för de hade inte råd. 
    Vi gav mamma 3000 för att kunna ha råd med julklappslek, bensin, en efterätt och julklapp till våra barn. 

hans bror frågade faktiskt efteråt om han skulle ge nåt och där får vi skylla oss själva att vi inte sa nåt, jag kan tycka att det är upp till min man att säga det i så fall. men han sa inget. 

Nä jag känner mig så jäkla less faktiskt, men främst för oengagemanget från min mans släkts sida (om man säger så?)) 

Kan ni förstå mig? ingen i hans släkt har ont om pengar, ja möjligen vi då. 
    jag tycker inte ens man ska fråga om man ska betala utan säga "jag tänkte betala nu" och egentligen redan innan jul. 

är väl inte bara upp till oss att gå runt med mössan och skramla? alla dess firar ju också jul?? sen är det dessutom jag som får komma på vilka julklappar som ska inhandlas hela tiden vilket jag också är less på. 

denna tråd ska bli en påminnelse till mig nästa jul! Att inte göra om misstaget. 
    det enda som gör att det är värt det vilket inte är så bara, det är att träffas allihop. 

men vi träffas ju ändå relativt ofta. 

• Svar på tråden Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt
  • Anonym (U)

Ett julfirande med så många parter inblandade med olika kapaciteter måste styras upp. Samtidigt kan man tröttna på att "projektleda" julen år efter år. Speciellt om flera deltagare passivt förväntar sig (eller inte klarar av annat) än att få uppgifter ålagda sig utan egen initiativförmåga. Vill alla ha ett gemensamt julfirande? Men räck upp handen då!

• Anonym (b)
    Anonym (Julia) skrev 2026-01-15 19:04:29 följande:

Men snälla...om man förväntar sig något, vad som helst, av en grupp personer som ska göra en sak ihop så ska man KOMMUNICERA, och I GOD TID.

Ni bommade helt uppenbart båda sakerna, vem som gör och köper vad till jul har vi klart senast vid lucia, ofta innan.

Har ni inte råd/vill inte bjuda alla på julen- skriv tydligt i en chattråd eller FB-event som alla hushåll bjuds in till vad ni vill och tänker bidra med, och inte mer.

Så får resten lösa det som är kvar eller vara utan.

Men har ni sen inte kul i deras sällskap heller på jul, då är det bättre att resa bort, i alla fall varannan jul eller så.

det är knappast bara jag som förväntar mkt nåt?? 
    det finns absolut ingen oskriven regel att julfirandet faller på oss. Snarare så att folk förväntar sig det. 

och sen i sista stund frågar om man kan ha med nåt? är att göra det väldigt lätt för sig. Som jag skrev nedan är det knappast bara själva julmaten som är det krävande. 

det är planerandet av julklappsinköp, maken tycker att man kan ge småbarnen pengar men våra egna barn för massvis med julklappar. Ska det ligga ett kuvert det övriga och 10 paket var till våra barn under granen? 
    Sånt kan också planeras men det faller slutligen också bara på mig. 

köpa julgran, leta julpynt. varför skulle inte svärmor och hennes man kunnat gjort det? t.ex. eller brorsan? 
    men ja absolut att man för kommunicera om det blir nån mer gång.  Jag tror snarare att det handlar om att min släkt också kommer, då får jag stå för allt. 

inte för min del iaf. de får klara sig själva i fortsättningen.  
  • Anonym (U)
    Anonym (b) skrev 2026-01-15 19:57:19 följande:
    skulle jag mer än gärna göra. lägger hellre pengar på detta. Men precis, folk erbjuder sig hjälpa till men vad hjälper det att nån tar med nån enstaka sak? menar inte att låta otacksam men det är så mkt mer än bara julmaten och laga den som är det jobbiga. Sennör det oftast bara jobbigt när alla trängs i köket så det faller ändå bara på en person till slut. 
    Det låter som du behöver ta ett break. Res iväg nästa år. 
  • Anonym (b)
    Anonym (U) skrev 2026-01-15 20:00:00 följande:

Ett julfirande med så många parter inblandade med olika kapaciteter måste styras upp. Samtidigt kan man tröttna på att "projektleda" julen år efter år. Speciellt om flera deltagare passivt förväntar sig (eller inte klarar av annat) än att få uppgifter ålagda sig utan egen initiativförmåga. Vill alla ha ett gemensamt julfirande? Men räck upp handen då!

precis, och nästa jul får de ordna allt själva. Möjligen om jag ser att nån annan tar initiativ. 
  • Anonym (b)
    Anonym (U) skrev 2026-01-15 20:03:13 följande:
    Det låter som du behöver ta ett break. Res iväg nästa år. 
    ja precis 🥰
  • Anonym (b)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-01-15 19:49:42 följande:

Det konstigaste tycker jag är att ni inte hade planerat julfirandet i förväg! Om ni dessutom tidigare haft knytis så finns det ju ingen tradition av att svärmor fixar allt, så då borde ju alla ha kollat med henne/er andra vad var och en ska bidra med. 
    Att de andra inte visste vad de skulle bidra med/betala är både deras, ert och svärmors fel, tycker jag. 
    Brodern frågade innan vad han skulle ta med sig och efteråt om han skulle betala, så det enda "fel" han gjort är väl (precis som er andra) att inte gjort detta i god tid innan jul.
    Till nästa år tycker jag att ni styr upp det hela i början av december. Vem ska bidra med vad? Ska alla ta med något var, eller ska någon handla, och de andra betala? (där kan ju du välja att betala din släkts andelar)
    Om din mamma är duktig på att baka och laga mat kanske du kan köpa ingredienser till henne, och så kan hon göra köttbullar, baka pepparkakor, griljera skinka osv, och på så sätt bli den som bidrar mest.

Jag håller med dig. Om det blir nån mer gång får man styra upp det som du skriver. 
  • Anonym (Hgé)

Nej ordna knytis som ni har gjort förr om åren! Din mamma kanske kan ha med sig något lite billigare, som ett egetbakat bröd och/eller pepparkakor. 

Din kille får fördela uppgifterna runt i hans släkt och sedan får du ordna med din släkt så gott det går. 

Det blev ju att ni stod för  i princip allt!

Sluta med julklappar till vuxna, om ni inte redan har gjort det. 

• Anonym (Betty)

Så din sida av släkten behövde inte vara med och betala men din mans sida ska vara med och betala?

Varför ska din mans sida av släkten  hjälpa till ekonomiskt så att dina släktingar får god mat på julen? 

Dina släktingar hade väl ändå ätit något om de bara hade varit hemma. De hade kunnat ta med potatis eller hemmagjort bröd som någon föreslog. 

Låter så skevt resonerat av dig. 

Det är inte dina mans släktingars problem att din mamma är pank. De ska inte behöva lägga ut för att täcka upp för dina släktingar.

Antingen får alla hjälpa till att bidra med knytas, även din mamma och bror. Eller så får ni bjuda alla. Ni kan inte låta vissa slippa. 

• Anonym (b)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-15 21:09:44 följande:

Så din sida av släkten behövde inte vara med och betala men din mans sida ska vara med och betala?

Varför ska din mans sida av släkten  hjälpa till ekonomiskt så att dina släktingar får god mat på julen? 

Dina släktingar hade väl ändå ätit något om de bara hade varit hemma. De hade kunnat ta med potatis eller hemmagjort bröd som någon föreslog. 

Det är inte dina mans släktingars problem att din mamma är pank. De ska inte behöva lägga ut för att täcka upp för dina släktingar.

Antingen får alla hjälpa till att bidra med knytas, även din mamma och bror. Eller så får ni bjuda alla. Ni kan inte låta vissa slippa. 

så då ska ingen bidra menar du då? jag gissar att det var så hans släkt resonerade. De ska inte behöva betala för min släkt. 
    men jag kan säga att om jag visste att hans mamma var utfattig och brodern mer eller mindre hemlös så skulle jag aldrig kräva en krona av dessa. 
    men nu har de väldigt god ekonomi och jag tycker att det spelar roll i sammanhanget. 

men jag löser det hellre med att det inte blir nån mer jul om man är av sådan åsikt att antingen betalar en eller ingen. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Hgé) skrev 2026-01-15 20:31:21 följande:

Nej ordna knytis som ni har gjort förr om åren! Din mamma kanske kan ha med sig något lite billigare, som ett egetbakat bröd och/eller pepparkakor. 

Din kille får fördela uppgifterna runt i hans släkt och sedan får du ordna med din släkt så gott det går. 

Det blev ju att ni stod för  i princip allt!

Sluta med julklappar till vuxna, om ni inte redan har gjort det. 

vi stod för exakt allt. men jag tycker att ditt resonans låter bäst.
  • Anonym (b)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-15 21:09:44 följande:

min mamma bidrog med efterrätter och lite annat. som hon förvisso fick pengar av oss för men det vet ju inte hans släkt. 
    mamma mådde jättedåligt denna jul att det blev som det blev, hon avskyr att andra ska betala för henne eller att komma tomhänt, men jag ville gärna att de skulle kunna fira jul med oss deras barnbarn.  De är
    rätt gamla nu så jag antar de ändå inte hade orkat åka dit nästa jul. 

men du tycker ändå att det var rätt av en stor rik familj att inte bidra  en krona för att min sida av släkten inte betalade? 
    Hans bror med fru och två barn, sen hans mamma och pappa. det är ju också några som äter? knappast bara mina. 

men är inte småaktig, just bara själva tänket och att man inte anstränger sig alls som gör mig less. men är ändå på innan jul och frågar hur vi ska fira m.m.  Men inte hur det ska gå till rent praktiskt. 
  • Anonym

Nej, de där mastodontjularna där man ska klämma in hela julfirandet med ALLA på bara några TIMMAR brukar inte bli så lyckade. 

Julen pågår 24 december till 13 januari.

Dela upp julfirandet på fler dagar och sprid ut det.

• Agda90
    Mayjel skrev 2026-01-15 14:03:48 följande:
    Tyvärr så får inte alla den hjälp de behöver och då får man göra vad man kan för att hjälpa sig själv.

Jag tar Lunixen när stressen blir för mycket och den är receptfri, ofarlig och inga kända biverkningar, annat än att man blir lugn och kanske att reaktionsförmågan saktas ner en aning. Men jag ska ju inte köra bil utan mest springa runt och handla varor och förbereda inför juldagarna. 

Vill rekommendera detta milda läkemedel om TS inte får någon avlastning till nästa jul. Annars blir det ju att man bara sitter där på julafton och känner sig misslyckad och utesluten på nåt sätt, medan alla andra firar och har roligt. Ingen rolig känsla det heller.
    Istället för att droga sig rekommenderar jag att man tar tjuren i hornen EN gång och löser problemet!
    Antingen bidrar partner och/eller släkt med sin del eller så blir det inget firande alls PUNKT!
    Varflr ska EN slita ut sig när det finns fler som kan bidra?
  • Mayjel
    Agda90 skrev 2026-01-16 10:38:43 följande:
    Istället för att droga sig rekommenderar jag att man tar tjuren i hornen EN gång och löser problemet!
    Antingen bidrar partner och/eller släkt med sin del eller så blir det inget firande alls PUNKT!
    Varflr ska EN slita ut sig när det finns fler som kan bidra?

Ingen har pratat om att droga ner sig, inte det minsta.
    Strawman. 

Dessutom så har TS redan fått flera råd om att säga ifrån, både från mig och andra medlemmar.

• Anonym (Betty)
    Anonym (b) skrev 2026-01-15 22:09:07 följande:
    så då ska ingen bidra menar du då? jag gissar att det var så hans släkt resonerade. De ska inte behöva betala för min släkt. 
    men jag kan säga att om jag visste att hans mamma var utfattig och brodern mer eller mindre hemlös så skulle jag aldrig kräva en krona av dessa. 
    men nu har de väldigt god ekonomi och jag tycker att det spelar roll i sammanhanget. 

men jag löser det hellre med att det inte blir nån mer jul om man är av sådan åsikt att antingen betalar en eller ingen. 
    Jag sa att antingen har man en tillställning där man bjuder alla. Eller så har man en tillställning där man anordnar någon form av knytis där alla bidrar. 

Jag tycker inte att det spelar någon roll att din släkt är fattig och hans rik. Hans föräldrar är ju inte släkt med dina föräldrar. De är ju "bara" ingifta med varndra och ska självklart inte förväntas  behöva stå för mer bara för att de har mera pengar.

Och detta säger jag alltså trots att jag själv har dålig ekonomi. Men jag skulle tycka det var pinsamt om min dotter resonerade samma om mig kontra sin mans föräldrar. Att hennes sida ska få slippa men hans sida minsann får kavla upp armarna och täcka upp för mig. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-16 12:11:12 följande:
    Jag sa att antingen har man en tillställning där man bjuder alla. Eller så har man en tillställning där man anordnar någon form av knytis där alla bidrar. 

Jag tycker inte att det spelar någon roll att din släkt är fattig och hans rik. Hans föräldrar är ju inte släkt med dina föräldrar. De är ju "bara" ingifta med varndra och ska självklart inte förväntas  behöva stå för mer bara för att de har mera pengar.

Och detta säger jag alltså trots att jag själv har dålig ekonomi. Men jag skulle tycka det var pinsamt om min dotter resonerade samma om mig kontra sin mans föräldrar. Att hennes sida ska få slippa men hans sida minsann får kavla upp armarna och täcka upp för mig. 
    Fast de är väl inte TS som hade en "tillställning" ? Vem i det här fallet anser du höll i "tillställningen" och eventuellt bjuder alla? Den som ägde stugan och bjöd in alla dit? Eller hur ska man tänka? Om man bjuder alla som du föreslår, vem av deltagarna är det som ska bjuda?
Svar på tråden Jag tänker inte fira nån mer jul. Fick stå för allt och göra allt