• Anonym333666

Svartsjuka

Hej!?
    jag har sedan ca 3 månader tillbaka träffat en tjej i Malmö som är intresserad av circling och liknande aktiviteter, där man tittar in i någons ögon och observerar olika saker. nu har vi börjat gå en kurs i circling tillsammans. Vid första kurstillfället så tycker jag att jag märker att en av deltagarna är intresserad av min partner. efter första kurstillfället så la vi ut våra kontaktuppgifter i en gemensam kanal.?Vi uppmanades att hitta en kamrat att öva på circling med utanför kurstillfällena.?Killen som jag trodde var intresserad av min partner kontaktade då henne och ville öva tillsammans. 

Jag känner mig nu enormt svartsjuk då han ser bra ut och verkar vara hennes typ. Vi sa inget om att vi var ett par när vi var där men hon har sagt, utan att jag har insisterat, att hon ska berätta det. Jag ska tillägga att min partner ser objektivt väldigt bra ut och har en otroligt vacker och om jag får säga det själv förtrollande blick. ??

Jag och min partner har hamnat i en hel del diskussioner tidigare kring min svartsjuka och jag vet att jag har ett problem, som jag även börjat ta itu med genom bla psykologhjälp. Jag mår bara så dåligt av att tänka på att min partner och en annan man sitter ensamma i någons lägenhet framför tända ljus och stirrar in i varandras ögon I flera timmar om kvällarna.
    ?Hon säger ju att hon valt mig osv och är trygg i att jag älskar henne och hon mig. ?Hon har även sysslat med den här typen av övningar innan. Hon har också sagt att en del män vid liknande övningar har missförstått saker ibland och kanske visat intresse där det inte fanns något. 
    ?
    jag är personligen under någon uppfattning om att man inte riktigt kan styra över vilka känslor man får för andra och att man kanske inte ska utsätta ett förhållande för den typen av prövningar så tidigt. På samma gång så vet jag ju att jag behöver jobba med min inre trygghet.??

Är jag väldigt omogen som blir svartsjuk i en sån här situation?
  • Svar på tråden Svartsjuka
  • Anonym (R)

De flesta skulle nog känna ett litet obehag i din situation. 

Men de kanske också kunde se det som en prövning av förhållandet.

Men att det känns obehagligt betyder inte att händelsen måste förhindras.

För att din partner kommer att möta många trevliga och snygga män under ert förhållande. Skulla hon falla för någon av dem så hade ni inte ett så djupt förhållande, eller så hade du oturen att hon mötte sin totala själsfrände, den där "en på miljonen" personen.

Men du har inget bra annat val, du behöver utsätta dig för prövningen. Så att du inte behöver gå runt och misstänka att hon kommer att förälska sig i varje snygg kille som hon möter. 

Du kan inte hindra henne, då förstör du förhållandet på sikt. 

• Tecum

Att ägna sig åt såna övningar är verkligen att testa relationen. Men det är inte mycket du kan göra, att kontrollera henne är att döda förhållandet.
    Är hon så vacker som du säger kommer hon alltid att utsättas för frestelser och få erbjudanden. Så du måste lära dig att hantera din svartsjuka.

• Anonym (Erfaren_man)

Detta låter som en fullt motiverad svartsjuka. Gå inte på kvinnans snack som att det är du som är svartsjuk och osäker. Det är inte svartsjuka som är problemet här, utan hennes beteende! Hon ska såklart inte umgås med en annan man på tu man hand i hans bostad.

• Anonym (R)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2026-01-16 11:40:15 följande:

Detta låter som en fullt motiverad svartsjuka. Gå inte på kvinnans snack som att det är du som är svartsjuk och osäker. Det är inte svartsjuka som är problemet här, utan hennes beteende! Hon ska såklart inte umgås med en annan man på tu man hand i hans bostad.

Jaha, och vad ska TS göra om hon utbildar sig och ska jobba med ett grupparbete med en annan manlig student? Eller ska åka på konferens med en kollega, bara de två. Eller åker ut på jobb med en manlig kollega. Eller är ensam med en hantverkare när ni håller på att renoverar ert hus över en längre period. Eller har en killkompis.

Jag kan hålla med om att det är en oroande situation för TS, det här cirklingmötet. Det skulle jag också tycka.

Men om hon är på väg bort så kan TS inte göra så mycket åt saken. De två är bara i början av sin relation.

Tycker att det är en bra prövning. Hellre att de går isär nu än senare, när TS har utvecklat en djup anknytning, och inte "bara" en förälskelse. 
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (R) skrev 2026-01-16 12:42:05 följande:
    Jaha, och vad ska TS göra om hon utbildar sig och ska jobba med ett grupparbete med en annan manlig student? Eller ska åka på konferens med en kollega, bara de två. Eller åker ut på jobb med en manlig kollega. Eller är ensam med en hantverkare när ni håller på att renoverar ert hus över en längre period. Eller har en killkompis.

Jag kan hålla med om att det är en oroande situation för TS, det här cirklingmötet. Det skulle jag också tycka.

Men om hon är på väg bort så kan TS inte göra så mycket åt saken. De två är bara i början av sin relation.

Tycker att det är en bra prövning. Hellre att de går isär nu än senare, när TS har utvecklat en djup anknytning, och inte "bara" en förälskelse. 
    Grupparbete sker i skolans lokaler, inte hemma hos honom eller henne. Vid konferens så har man sina egna hotellrum givetvis, och sitter inte ensamma i samma rum och tittar varandra djupt i ögonen. Samma sak om man åker ut på ett jobb ihop. En hantverkare sköter sig själv, och kräver inget djupt socialt umgänge med kunden. En killkompis, som påfallande ofta egentligen vill mer, behöver hon inte umgås med på tu man hand i en så privat miljö som någons hem. 

TS verkar dock rädd för att hålla på sina gränser, och har redan accepterat mycket mer än han borde med tanke på att han inte mår bra av detta.
  • Tukt

Du kanske helt enkelt inte är redo för att ha en relation om du riskerar skada dig själv och andra.

• Anonym (R)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2026-01-16 15:11:47 följande:
    Grupparbete sker i skolans lokaler, inte hemma hos honom eller henne. Vid konferens så har man sina egna hotellrum givetvis, och sitter inte ensamma i samma rum och tittar varandra djupt i ögonen. Samma sak om man åker ut på ett jobb ihop. En hantverkare sköter sig själv, och kräver inget djupt socialt umgänge med kunden. En killkompis, som påfallande ofta egentligen vill mer, behöver hon inte umgås med på tu man hand i en så privat miljö som någons hem. 

TS verkar dock rädd för att hålla på sina gränser, och har redan accepterat mycket mer än han borde med tanke på att han inte mår bra av detta.
    Om man har en historia av svartsjuka så kan man inte enbart gå på sin egen känsla för att bestämma hur saker ska vara,  för då kommer man att begränsa sin partner mer och mer. Väldigt mycket kan väcka känslan av svarsjuka. Till slut vill man inte att partnen ska gå ut alls eller börjar fråga ut partnen så snart personen är en halvtimme sen hem från jobbet. 

Sedan är jag rätt nyfiken på vad Erfaren_man menar med att "har redan accepterat mycket mer än han borde med tanke på att han inte mår bra av det". Är det kursen i circling som du menar? Vi vet faktiskt inte vad som triggat honom tidigare. Kan ha varit småsaker. 

Vet man sedan tidigare själv om att man har en riktig svartsjukeproblematik, som ofta väcks, så ska man inte mata den. 

För övrigt så brukar man rätt ofta grupparbeta hemma hos varandra, det är inte alltid det finns bra utrymmen i undervisningslokalerna och det är lättare/billigare att ordna fika och lunch. Och aktiviteterna kring kurser i jobbet när man åker bort är inte alls så "safe" som Erfaren_man påstår. Dessutom pratar man fint i en bil när man åker ut på ett jobb tillsammans. 

Men om TS flickvän ofta vill göra aktiviteter på egen hand med andra män, utan någon bra anledning, så tolkar jag det som att hon egentligen letar efter någon annan. Att hon inte har slagit sig till ro med TS. Det borde han vara uppmärksam på.

Det är lite konstigt att hon inte övar circling med TS, men det kanske är en fördel att öva circling med många olika personer?

Men vad ska TS göra? Hans flickvän kommer inte att älska honom mer om han börjar begränsa henne. Trohet kommer inifrån. 
Svar på tråden Svartsjuka