• Anonym (Ts)

Flytt och jobb till annan stad

Har under en period sökt jobb för att kunna flytta in med min partner, till hens stad. Var nyligen på en arbetsintervju och det bättre än vad jag trodde och ville ha en referens från mitt jobb för att gå vidare. 

Innan var jag så taggad och glad att jag fick komma på interjuv, men nu efteråt känns det som att verkligheten slog in och jag plötsligt började må dåligt. Några i min familj har varit helt emot att jag ska flytta när det kommit på tal (avståndet kommer vara ca 1timme). En började gråta och sa att hen inte skulle klara av att jag flyttar, vilket har varit tufft att hantera. Vår familj har gått igenom mycket trauman som kanske gjort att man är tajtare och värnar om varandra. Men när jag sökte detta jobb sa jag inget, inte heller om interjuvn som har känts jättejobbigt att inte berätta då jag är så rädd för reaktionen. 

Känns som att jag vet inte om jag gör rätt beslut i att flytta och byta jobb? Vet inte heller om jag skulle klara av att flytta när familjemedlemmarna blir så ledsna och besvikna på mig. Två familjemedlemmar stöttar mig, men vet också att dom blir ledsna att jag flyttar. 

• Svar på tråden Flytt och jobb till annan stad
  • Anonym (m)
    Anonym (Helene) skrev 2026-01-16 15:25:08 följande:

Att blocka dig och hålla på med känslomässig utpressning är absolut inte okej, oavsett hur mycket ni gått igenom och hur tajta ni är. Du måste ändå få gå vidare med ditt liv, flytta ihop med din partner och börja på det nya jobbet. Förändringar behöver inte vara dåliga.

Självklart ska du ta det här steget. En timma är ingenting. Både du och din familj kommer vänja sig vid avståndet och förstå att det inte blir så stor skillnad. Ni kan ju ändå ses väldigt ofta.

Men om man känner att man inte vill prata med en person så är det ju så. Du verkar utgå ifrån att det är någon slags uträknad strategi från denna mammas sida.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 15:22:52 följande:
    Och vad säger de om det? Det kanske inte blir lika ofta som ni träffas? Då är väl avståndet mycket trots allt?
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 15:25:02 följande:

Lätt att säga att avståndet inte är mycket, men då kan väl TS åka då ni kan träffas lika mycket i så fall. Eller varför påstår folk i tråden att avståndet inte är mycket. Det verkar det ju visst vara. 

Det är ju dock fullt normalt att ett vuxet barn vill flytta ihop med en partner, kanske skaffa barn etc och bygga sig ett eget liv och en egen familj. Som förälder får man ju bara acceptera att man kommer få en annan roll i barnets liv och att man kanske inte kan ses lika ofta som förut.

Självklart ska TS inte tacka nej till ett toppenjobb i en närliggande stad, bara för att mamman vill kunna träffas var och varannan dag.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 15:29:04 följande:
    Men om man känner att man inte vill prata med en person så är det ju så. Du verkar utgå ifrån att det är någon slags uträknad strategi från denna mammas sida.
    Man måste ju inte blocka personen bara för att man inte känner för att prata, särskilt om det handlar om en familjemedlem. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Helene) skrev 2026-01-16 15:29:43 följande:
    Anonym (m) skrev 2026-01-16 15:25:02 följande:

Lätt att säga att avståndet inte är mycket, men då kan väl TS åka då ni kan träffas lika mycket i så fall. Eller varför påstår folk i tråden att avståndet inte är mycket. Det verkar det ju visst vara. 

Det är ju dock fullt normalt att ett vuxet barn vill flytta ihop med en partner, kanske skaffa barn etc och bygga sig ett eget liv och en egen familj. Som förälder får man ju bara acceptera att man kommer få en annan roll i barnets liv och att man kanske inte kan ses lika ofta som förut.

Självklart ska TS inte tacka nej till ett toppenjobb i en närliggande stad, bara för att mamman vill kunna träffas var och varannan dag.
    Va? Har jag sagt det inte är normalt eller att TS borde tacka nej till jobbet? Nej mitt inlägg handlade om vad folk påstår om avståndet.
  • Anonym (m)
    Anonym (Helene) skrev 2026-01-16 15:30:59 följande:
    Man måste ju inte blocka personen bara för att man inte känner för att prata, särskilt om det handlar om en familjemedlem. 
    Ingen måste något, men känner man att man inte vill bli kontaktad för det är för smärtsamt eller whatever så finns möjligheten att blocka. Jag menar bara att vi vet inte anledningen.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Ts) skrev 2026-01-16 15:15:49 följande:
    Ja, min pappa stöttar mer men han är lite ledsen över det. Det är mamma som inte vill att jag flyttar, hon grät första gången jag berättade och blockade mig under några dagar. 
    Hon blockade?? Så extremt omoget! Vi får hoppas att din pappa står stadigare på jorden, att vuxna barn flyttar är verkligen inte något konstigt.
  • Anonym (Olivia)

Det här är något din mamma måste jobba med och komma över. Det är inte bra föräldraskap att vilja hindra sitt barn från att utvecklas, få kärlek och bli lycklig. 

• Anonym (Ines)

Vad dina föräldrar tycker och tänker i den här frågan bör faktiskt vara helt irrelevant när du tar beslut om du vill flytta och var du vill jobba. Som andra har sagt är det inte snällt av dem att börja säga att de inte skulle klara av att du flyttar och iom det försöka pressa dig att stanna genom att ge dig dåligt samvete. Det är också sjukt omoget av din mamma att blocka dig. 

Det här är ditt liv! Det är helt okej att du vill flytta ihop med din partner, i hens stad, och försöker få jobb där. Du behöver inte ens göra kompromisser om att hitta boende halvvägs mellan städerna eller att lova att komma hem till föräldrarna varje helg. Dina föräldrar borde vara glada för dig att du ska få bo med din partner och förhoppningsvis börja jobba på ett nytt, roligt jobb. Det är ju inte som att ni aldrig igen kommer ses eller höras av. Det är ju liksom 2026, inte 1826 och du flyttar ju dessutom bara en timma bort, inte till andra sidan jordklotet.

• Anonym (Be)

Är det bara en timmes resväg så tycker jag att du ska flytta till din partner!

Även om sorgliga saker tidigare har hänt i din familj. Det är ju enkelt att hälsa på dem på helgen. Eller svänga över en kväll om något allvarligt har hänt. 

Förstår inte hur man som anhörig kan sätta sig emot det, även om man så klart tycker att det bästa för en själv vore om personen bodde väldigt nära. 

Du ska leva ett långt liv. Titta på ditt liv i ett livsperspektiv.

• Anonym (Be)

Akta dig för att gå manipulativa personer till mötes! 

• Anonym (Ts)

Återigen tack för allas svar, har läst igenom allas!

Pratade med min mamma igår om att jag sökte jobb då jag mått dåligt av att inte berättat. Hon tog det bättre den här gången och vi kunde prata igenom det och var ändå positiv till arbetsschemat (behöver inte längre jobba helger, kvällar eller röda dagar). Däremot vet jag inte hur reaktionen kommer bli om jag får jobbet och flyttet blir av. 

• Anonym (Be)

Som vuxen är det meningen att man ska gå vidare med sitt liv, lämna barnstadiet bakom sig. 

Men sedan är det klart att man kan stötta sina föräldrar. Men man är inte deras föräldrar (om de inte blivit dementa eller liknande). 

Det är naturligt att prioritera framtiden. Hur skulle det bli annars, om småbarnsföräldrar skulle försumma sina barn för sina föräldrars skull? De äldre får stå tillbaka. 

• BuoBä

Det låter faktiskt som att det vore bra för dig att flytta. Få lite distans och möjlighet att fundera på vad du själv vill. Någon annan nämnde medberoende och det låter faktiskt ganska mycket som det. Det är din släktings (mammas) val att leva kvar i dåtiden, men det är inte ok att hon försöker hålla kvar och dra ner er andra också. Det är helt ok att gå vidare och skapa sig det liv man vill ha. Alla andra får ta ansvar för sig själva och sitt eget mående, det är inte din uppgift. 

Och ge inga löften om att hälsa på si och så ofta. Jag menar absolut inte att du ska säga upp kontakten helt, men besök ska ske på dina villkor och vad du tycker är lagom. 

Jag håller tummarna för att du får jobbet!

• Anonym (Ts)

Jag fick jobbet och kommer flytta. Min familj har tagit det bättre än vad jag trodde och hjälpt mig att förbereda inför flytten och varit stöttande. Så allt har löst sig! Tack alla för att ni tog er tid att svara i tråden.

• Anonym (Old)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-10 10:05:32 följande:

Jag fick jobbet och kommer flytta. Min familj har tagit det bättre än vad jag trodde och hjälpt mig att förbereda inför flytten och varit stöttande. Så allt har löst sig! Tack alla för att ni tog er tid att svara i tråden.

Så roligt, varmt lycka till!!!
  • Anonym (Be)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-10 10:05:32 följande:

Toppen grattis! Framåt är den enda vettiga vägen i vissa lägen. Trots sorg och svårigheter.
Svar på tråden Flytt och jobb till annan stad