• Anonym (TS)

Håller ni koll på er partner?

Brukar ni kolla var er partner är i typ Hitta-appen eller liknande? Jag brukar kolla på min tjej där. Tror inte ens hon minns att hon delat sin position, så hon vet nog inte ens om att jag håller koll. Det som stör mig är att när jag frågar vad hon gjort under dagen så stämmer det sällan med vad jag sett. Hon kan säga att hon varit hemma hela dagen när jag sett att hon varit iväg och shoppat och liknande. Vill inte ta upp det med henne heller för känns lite psycho att jag kollat plus att hon lär ta bort mig från appen då. Men finns det fler som kollar på sin partner och ser att partnern ljuger? Borde jag göra något åt det 

• Svar på tråden Håller ni koll på er partner?
  • Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2026-01-17 13:38:36 följande:

Ja, jag har förstått att mitt beteende är sjukligt och jag ska jobba på det. Men att påstå att jag trollar känns inte bra. Det här är min oro och verklighet. Vet inte vad jag skulle vinna på att sitta och hitta på något.

Tyvärr är det så många som trollar att det nog är rätt naturligt att det finns misstankar om det.

Bra att du inser problematiken och hoppas att hon har kopplat bort sig nu.

Med lite arbete kan du bättra på självkänslan och må mycket bättre.
  • Venenum

Nej, jag har inte koll på min partner. Tycker att det är fullt upp med att hålla koll på mitt eget liv. Jag skulle inte vilja vara med någon jag kände att jag behövde kontrollera, skulle inte vilja dela mitt liv med någon som kände att de ville kontrollera mig och skulle inte uppskatta om min partner ljög. 

Men... jag hade haft mer problem med att min partner kollade upp mig än att min partner inte rapporterade sin fullständiga rörelsehistorik till mig. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Natalie6

Vad hjälper Spårning ?
    nr litar man ej på varandra som är nr 1 
    i ett förhållande är det illa 
    och vad hjälper det att veta att din partner är tex på jobb butiken el ort 
    den kan ju fortf göra saker den inte borde så det där är löjligt faktiskt 
    är min åsikt

• Vi är två

Du tycker det känns psyko att fråga henne om varför hon inte säger var hon varit?  Det inte bara känns psyko, det är det.
    Du lider av ett kontrollerande beteende och säkert också svartsjuka. Det slutar inte väl.

Var ärlig mot henne om ni ska leva ihop.

Sök hjälp för ditt kontrollbejov
  • Anonym (bj)
    Hamburgartjuven skrev 2026-01-17 09:39:26 följande:

Hon vet ju redan att du är kontrollerande och osund och då ljuger man mer.

hur vet hon det?

finns många som ljuger för sina partners ändå. 
  • Anonym (TS)

Jag har insett att jag har rejäla problem som jag ska jobba på. Men jag har även rannsakat mig själv och insett varför jag har sådan extrem koll. Det är två anledningar som är främre än andra. Dels gillar hon att dyka upp utan att säga något. Och trots att jag har påtalat att jag ogillar det och inte klarar av sånt på grund av min diagnos så fortsätter hon göra det. Så jag måste helt enkelt hålla koll så att jag kan förbereda mig mentalt ifall jag ser att hon är på väg. Det är ren överlevnad. Och sen säger hon alltid att hon inte har några pengar så att jag alltid behöver betala allt. Och då menar jag alltid. Och då stör det mig att de att hon springer på ICA två gånger om dagen och dyra köpcentrum och andra butiker i princip varje dag. Det är oärligt och orättvist. Och hon ljuger som sagt varje gång man nämner något.

• Ikaros12
    Anonym (TS) skrev 2026-01-18 11:36:30 följande:

Jag har insett att jag har rejäla problem som jag ska jobba på. Men jag har även rannsakat mig själv och insett varför jag har sådan extrem koll. Det är två anledningar som är främre än andra. Dels gillar hon att dyka upp utan att säga något. Och trots att jag har påtalat att jag ogillar det och inte klarar av sånt på grund av min diagnos så fortsätter hon göra det. Så jag måste helt enkelt hålla koll så att jag kan förbereda mig mentalt ifall jag ser att hon är på väg. Det är ren överlevnad. Och sen säger hon alltid att hon inte har några pengar så att jag alltid behöver betala allt. Och då menar jag alltid. Och då stör det mig att de att hon springer på ICA två gånger om dagen och dyra köpcentrum och andra butiker i princip varje dag. Det är oärligt och orättvist. Och hon ljuger som sagt varje gång man nämner något.

Jag förstår att det hon gör får dig att känna dig besviken och ledsen eller arg. Hon kanske gör det för att manipulera dig, för att hon inte tänker sig för eller någon helt annan orsak. Det du reagerar på och känner behöver du utrycka till henne. Det svåra när man gör det är ofta att vi människor gärna vill att den andra ska bemöta oss på något speciellt sätt, eller ändra på sig. Det kan vi inte tvinga någon att göra. Du kommer att må mycket bättre om du lär dig att uttrycka vad du tänker och känner utan att döma. Glöm inte att försöka lyssna och förstå henne utan att döma henne när hon pratar. Var nyfiken. Det är hur hon reagerar på det du säger som säger något om hennes karaktär. På så sätt kommer du snabbare lära känna henne. Du kan inte förändra henne, men du kan lära känna henne bättre, förstå henne och på så sätt bli tryggare i relationen. Eller så kanske ni kommer fram till att ni är så olika att ni behöver gå skilda vägar. Ibland måste vi även lämna personer vi älskar.
  • Ikaros12

Jag har märkt att framförallt två saker händer när jag uttrycker vad jag känner och frågar nyfiket varför någon gör något mot mig. Det viktigaste är att jag lär känna personen och att vi får oftast en mycket bättre relation.

Ibland märker jag att de ljuger och så får det vara. Det är bättre att låta de ljuga och leva efter deras lögn. Att jag inte dömer eller försöker få ut den riktiga sanningen. Antingen fortsätter de att ljuga och manipulera, eller så blir de tryggare med att berätta sanningen för mig. Den som fortsätter ljuga och göra mig illa slutar jag umgås med eller tar avstånd från. Den som börjar bli ärlig kommer jag närmare. För mig har denna metod gjort mig till en lugnare, tryggare och gladare människa. Det Tog dock några år innan jag kunde hantera det mer med ryggmärgen. Hjärnan behövde lära sig att lägga ansvaret för det hör hemma och det tog tid. Även om jag snabbt mådde mycket bättre än tidigare.

Det fungerar som sagt ovala relationer man har. Jag har bland annat märkt att denna metod fungerar väldigt bra på mina barn. De älskar när de får vara de själva och inte bli dömda. De blir de även mycket bättre på att respektera mina och andras behov. 

• Anonym (Nope)

Varför är du tillsammans med någon som inte respekterar dig när det kommer till att säga till innan hon kommer till dig?
  • Anonym (delar)

De här två frågorna behöver du hantera genom att kommunicera med henne, inte kontrollera var hon är och vad hon gör. 

Sen kan man förvisso gå i affärer utan att handla, men du vet kanske att hon köper saker.

Om hon kommer förbi utan att berätta så får du markera att det inte passar dig. 
  • Anonym (Mi)

Nej, jag gör inte det för litar på honom till 100%.

Har ett ex dock som ljög om allt, honom skulle det varit bra att kunnat få svart på vitt tidigare att han inte var något att lita på. Kunde besparat mig en del lidande och år av mitt liv.. vilket jag tycker är mer värt än hans integritet (man förtjänar den respekt man visar andra). Men över lag skulle jag säga att det inte är okej.

Förstår helt att man har koll när den andra gör en bilresa på egen hand, men då självklart för att den andra också tycker det känns tryggt och bra och själv önskar och uppskattar det.

Har haft föräldraappar där vi kunnat se barnens plats på en karta. Det är bra, eftersom man ju ansvarar för dem och deras trygghet när de är minderåriga.

Svar på tråden Håller ni koll på er partner?