• Anonym (TS)

Håller ni koll på er partner?

Brukar ni kolla var er partner är i typ Hitta-appen eller liknande? Jag brukar kolla på min tjej där. Tror inte ens hon minns att hon delat sin position, så hon vet nog inte ens om att jag håller koll. Det som stör mig är att när jag frågar vad hon gjort under dagen så stämmer det sällan med vad jag sett. Hon kan säga att hon varit hemma hela dagen när jag sett att hon varit iväg och shoppat och liknande. Vill inte ta upp det med henne heller för känns lite psycho att jag kollat plus att hon lär ta bort mig från appen då. Men finns det fler som kollar på sin partner och ser att partnern ljuger? Borde jag göra något åt det 

• Svar på tråden Håller ni koll på er partner?
  • Ikaros12
    Anonym (TS) skrev 2026-01-16 14:39:42 följande:

Men som idag. Vi skulle egentligen redan ha träffats. Har inte fått svar på sms och inte hörts av sedan i förrgår. Menar ni då att det är fel att öppna upp och kolla var hon är i appen för att se så att det verkar va okej? Eller om hon kanske är med nån annan för att jag får en dålig känsla.

Det här skadar dig och henne. Det var det här jag skrev om tidigare. Att du började kontrollera henne gör att du blir extra orolig. Förmodligen helt i onödan. Inte bara att du blir mer orolig. Du hittar även mer saker att bli orolig för, än vad du tidigare skulle vara orolig för. Du behöver prata om din oro med henne, utan förväntan på att hon ska möta det på något speciellt sätt. Gillar du inte att hon tar dina känslor på allvar så ska du ta upp det. Men du ska inte tvinga henne att förstå det eller agera efter det. Du kan bara ta ansvar för dina känslor och dina behov. Inte lägga dem på henne. Känner du att hon inte bemöter dina känslor på det sätt du vill så är det inte hennes fel. Det du gör är att lära dig förstå vem hon är. Det kan vara lite läskigt, men också väldigt fint. Även om det i slutändan betyder att du behöver avsluta relationen för att på så sätt ta ansvar för dig själv. 
  • KimLinnefeldt

Att söka en känsla av kontroll tror jag fungerar tvärt om. Ju mer man försöker kontrollera sin partner, desto mer orolig blir man, och ju mindre kontroll känns det som man har. Tankarna om otrohet stimuleras. Bättre att jaga bort såna tankar och njuta av varje dag. 

Tänk vad barnen kan råka ut för under en dag när man är på jobbet. Ramla, mobbas, våldtas, dödas i trafiken. Om man tänker på det blir man galen.

• Ikaros12

Jag tycker inte att det är fel att kolla var hon är om du är orolig är. Men det skadar er om du inte är ärlig och börjar testa henne om hon är det. Det är därför jag aldrig använder mig av såna appar. Det skapar bara onödig oro.

• Anonym (Mjo)

Är själv kvinna och jag & min sambo delar plats med varandra. För oss handlar det om trygghet. Men även för att min sambo var otrogen tidigare. Så i början var det en lugnande grej för mig att se vart han befann sig när han var sen hem. Nu i efterhand förstår jag att det ger än rätt falsk trygghet men där i början kände jag inte så.

Jag brukar kolla vart min sambo är, mest för att se när jag kan börja laga mat. Ibland har jag tur och ser att han är påväg hem och då kan jag skicka han på affären. 

det händer ibland att han är på ställen som han inte nämner när jag frågar vad han gjort under dagen. Men jag tar inte upp det. Jag vill inte ha en redogörelse..vi har haft det jobbigt tidigare men lyckats komma förbi det och blir inte det minsta orolig om han inte nämner vart han varit. 

• Ikaros12

Du kanske tänker att vi är orättvisa och att vi inte förstår situationen. Det du är med om nu har de flesta människorna varit med om. Nämligen att man känner sig bortprioriterat av sin partner och är orolig att den träffar någon annan. Det kan absolut vara så att hon inte beter sig schysst mot dig just nu. Även om det är så, så är det inte rätt väg att gå som du gör nu, om du är rädd om relationen. 

• Anonym (delar)
    Anonym (Mjo) skrev 2026-01-16 15:49:22 följande:

Är själv kvinna och jag & min sambo delar plats med varandra. För oss handlar det om trygghet. Men även för att min sambo var otrogen tidigare. Så i början var det en lugnande grej för mig att se vart han befann sig när han var sen hem. Nu i efterhand förstår jag att det ger än rätt falsk trygghet men där i början kände jag inte så.

Jag brukar kolla vart min sambo är, mest för att se när jag kan börja laga mat. Ibland har jag tur och ser att han är påväg hem och då kan jag skicka han på affären. 

det händer ibland att han är på ställen som han inte nämner när jag frågar vad han gjort under dagen. Men jag tar inte upp det. Jag vill inte ha en redogörelse..vi har haft det jobbigt tidigare men lyckats komma förbi det och blir inte det minsta orolig om han inte nämner vart han varit. 

Vari ligger tryggheten i att veta var varandra är?

Om din partner bara är dig trogen för att du kontrollerar var hen är, är det en bra relation då? Och varför måste kolla var han är under en dag? Detta måste ju ge mer stress för dig, eftersom du ser att han är nånstans men sen måste tvinga dig att inte ta upp det eller reflektera över det. 

Om om du kollar var han är istället för att ni kommunicerar om någon blir sen eller annat, kanske det är ett problem med kommunikationen mellan er då?

Ni kanske ska börja prata med varandra, det kanske skulle öka förtroendet och intimiteten mellan er?
  • Anonym (Kontrollehovdeluxe)

Det tyder på att du har ett osunt kontrollbehov- Är man tillsammans och älskar varandra ger man varandra sin frihet. Kontrollbehov, misstänksamhet och svartsjuka är sådant som dödar ett förhållande snabbt!

• Anonym (Nope)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-16 13:17:52 följande:

Tänker att hon borde veta eftersom hon själv lagt till mig och man kan säkert se i appen att nån kollar på en? Varför skulle hon ha lagt till mig om hon inte vill att jag ska kunna se var hon är? Och hade jag inte sett att hon ljugit av en slump hade jag inte haft sån koll. Men det är väl klart att man vill veta om hon ljuger om mer? Kanske åker hem till nån snubbe när hon enligt henne själv bara är hemma.

Om du inte litar på henne ska du inte vara tillsammans med henne. Svårare än så är det inte. Antingen litar du på att hon inte är otrogen, eller så gör du det inte. Varför är du tillsammans med någon du inte litar på?
  • Anonym (123)

Shit vilka sjuka verklighetsfrånvända svar i den här tråden.

Det är inget märkligt att en familj har tillgång till varandras platsinformation. Sjukt är det om man gör det i smyg.

Men att hela familjen ser vara de andra befinner sig är knappast märkligt. TS behöver definitivt prata med sin partner men ni som kommenterar andra inlägg i tråden med att det är sjukt och det saknas tillit är ju helt verklighetsfrånvända. 

Det är ni som har problem som inte vill visa var ni är. Jag har aldrig behövt dölja min plats för min partner. Jag kan inte komma på ett enda sånt tillfälle där det skulle behövas. Och skulle jag av någon jättemärklig anledning behöva dölja min plats så gör jag väl det och skyller på dålig uppkoppling. Men det har aldrig behövs eftersom jag inte har några hemligheter. Hon har självklart samma frihet. 

Ni som säger att det leder till oro är helt ute och cyklar. Det är ju det som det inte gör. När det är snökaos som det varit nu kan jag enkelt kolla om hon är framme på jobbet utan att behöva störa henne. Men ni är väl såna där som lägger halva arbetstiden på att prata med er partner i telefon istället. Ni ringer för att kolla så det inte är någon i bakgrunden som inte ska vara där.

Själv har jag ganska mycket oplanerad övertid och en del resor med tåg. Jättesmidigt för min partner att se var jag är istället för att ringa när jag jobbar.

Nej Usch. Ni är helt ute och cyklar med er egen osäkerhet som fordon.

• Anonym (123)

Tillägg, jag behöver inte ens skylla på dålig uppkoppling. Jag säger bara att jag inte vill berätta. Det kommer hon acceptera för hon vet att jag inte gör något som skulle såra eller skada henne. Likadant tillbaka. Skulle hon säga att inte vill berätta det så frågar jag inte mer.

Men jag har jättesvårt att föreställa mig att det ens skulle hända.

• molly50
    Anonym (123) skrev 2026-01-16 17:33:50 följande:

Det är inget märkligt att en familj har tillgång till varandras platsinformation. Sjukt är det om man gör det i smyg.

Men att hela familjen ser vara de andra befinner sig är knappast märkligt. TS behöver definitivt prata med sin partner men ni som kommenterar andra inlägg i tråden med att det är sjukt och det saknas tillit är ju helt verklighetsfrånvända. 

Det är ni som har problem som inte vill visa var ni är. Jag har aldrig behövt dölja min plats för min partner. Jag kan inte komma på ett enda sånt tillfälle där det skulle behövas. Och skulle jag av någon jättemärklig anledning behöva dölja min plats så gör jag väl det och skyller på dålig uppkoppling. Men det har aldrig behövs eftersom jag inte har några hemligheter. Hon har självklart samma frihet. 

Ni som säger att det leder till oro är helt ute och cyklar. Det är ju det som det inte gör. När det är snökaos som det varit nu kan jag enkelt kolla om hon är framme på jobbet utan att behöva störa henne. Men ni är väl såna där som lägger halva arbetstiden på att prata med er partner i telefon istället. Ni ringer för att kolla så det inte är någon i bakgrunden som inte ska vara där.

Själv har jag ganska mycket oplanerad övertid och en del resor med tåg. Jättesmidigt för min partner att se var jag är istället för att ringa när jag jobbar.

Det problematiska här är inte att ha tillgång till varandras platsinformation. Utan det är att hela tiden sitta och titta vart den andre är,som TS verkar göra.
    Det tycker i alla fall jag skulle skapa en obehagskänsla,mer än bara vetskapen om att man kan se vart den andre är om man blir orolig.
    Sen ser inte jag problemet i att ringa varandra om man t ex blir sen hem av någon anledning.
    Det kan ju vara bra att veta om man t ex ska laga mat.
  • Anonym (Wa)

Har inget behov av varken kolla upp var min partner är eller hålla på att ringa hela tiden. Är man sen eller något annat som dyker upp så kan man skriva ett meddelande. Litar man på varandra så ska man inte behöva ha koll på var någon är eller ringa hela tiden vare sig på arbetstid eller fritid. 

Är det snökaos eller annat så hör väl den som ska någonstans av sig när den är framme. Annars att ha koll att någon kommit fram till jobbet är ju bara konstigt. Jobbet hör ju av sig till anhöriga om man inte dyker upp. 

• Queen81

Nej hag har inte koll på var min kärlek är och skulle aldrig få för mig att ha koll. Skulle dra öronen åt mig om han ville ha koll på mig.

• EpicF

Normalt så meddelar man sin parter om man måate jobba över eller får en oplanerad jobbresa. 
  • Anonym (123)
    EpicF skrev 2026-01-16 19:39:48 följande:
    Normalt så meddelar man sin parter om man måate jobba över eller får en oplanerad jobbresa. 
    Ja det är nog vanligt men det betyder inte att alla har den möjligheten.
  • Anonym (Hg)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-16 14:39:42 följande:

Men som idag. Vi skulle egentligen redan ha träffats. Har inte fått svar på sms och inte hörts av sedan i förrgår. Menar ni då att det är fel att öppna upp och kolla var hon är i appen för att se så att det verkar va okej? Eller om hon kanske är med nån annan för att jag får en dålig känsla.

Hon är förmodligen med någon annan för att du är skitjobbig.
  • philly

Jag använder överhuvudtaget nästan aldrig mobilen. För min del är mitt liv ganska inrutat med jobb och gym vardagar och hemma på helger, så hon vet nog oftast var jag är utan något typ av spårning. Om min fru träffar vänner på kvällen kommer hon hem när hon kommer. 

• Anonym (Sara)

Det är nog du som är verklighetsfrånvänd. Människor har klarat sig i 300000 år utan att ha koll på var andra befinner sig hela tiden och det är uppenbarligen något vi klarar av alldeles utmärkt.

Om du tänker att en relation blir starkare av att ha örnkoll på varandra så tror jag du har fel. Relationer har inte varit svagare än de är nu, år 2026. Våra mor- och farföräldrar levde ihop ett helt liv utan att ha platstjänster haha. 

Tryggheten ligger inte i att stalka varandra, utan att respektera varandra och ge varandra förtroende och frihet. 
Svar på tråden Håller ni koll på er partner?