• Anonym (Anna)

Varför dog egentligen Allt för Föräldrars forum?

Allt för Föräldrar, "Aff", var jättestort för 20-25 år sedan, särskilt "Ordet är fritt" där vi var ett härligt gäng. Sedan började jag jobba och hade inte så mycket tid att skriva där längre, och jag glömde bort sidan mer och mer. Tittade in nu och det är typ ingen aktivitet ALLS? De nyaste inläggen är flera år gamla. Någon som vet vad som hände? Forumet verkar ju vara öppet i alla fall, det är inte arkiverat. 

Är alla gamla Affare här nu?

• Svar på tråden Varför dog egentligen Allt för Föräldrars forum?
  • Fjäril kär

Denna sajt öppnade strax efter och jag var en av dom första medlemmarna här och det blev msssavhopp frpn AFF och alla kom hit. Framförallt en stor majoritet av gravida och unga mammor.

• Anonym (Anna)
    Fjäril kär skrev 2026-01-16 10:14:20 följande:

Denna sajt öppnade strax efter och jag var en av dom första medlemmarna här och det blev msssavhopp frpn AFF och alla kom hit. Framförallt en stor majoritet av gravida och unga mammor.

Familjeliv grundades 2001. Det kan inte ha varit orsaken, för jag minns att gänget på OÄF var aktivt i flera år efter det. Det gänget var i och för sig lite äldre mammor samt mammor med äldre/vuxna barn och även barnlösa lite äldre människor. Så det är möjligt att just de unga mammorna drog hit, de passade nog inte in på OÄF som det var då. 
  • Anonym (Pippi)

Jag var en av de som var väldigt aktiva på Allt för föräldrar fram tills kanske 2005. Jag minns inte tydligt varför jag och många andra bytte till familjeliv där runt 2005 men jag har nåt svagt minne av att forumet/sidan gjordes om. Det blev svårare att hitta trådar och hänga med eller nåt sånt och därför bytte jag. Jag undrar om det kanske blev nåt tekniskt strul efter uppdateringen som gjorde att folk bytte sajt. Jag minns att det var motvilligt jag gjorde det för jag gillade AFF bättre än Familjeliv före förändringen. 
    Både AFF och Familjeliv fanns aktiva samtidigt under några år i början av 2000-talet. Jag föredrog som sagt AFF fram till uppdateringen men kikade ibland in på Familjeliv. 
    Kanske någon annan minns mera. 

• Fjäril kär
    Anonym (Anna) skrev 2026-01-16 10:19:42 följande:
    Familjeliv grundades 2001. Det kan inte ha varit orsaken, för jag minns att gänget på OÄF var aktivt i flera år efter det. Det gänget var i och för sig lite äldre mammor samt mammor med äldre/vuxna barn och även barnlösa lite äldre människor. Så det är möjligt att just de unga mammorna drog hit, de passade nog inte in på OÄF som det var då. 
    Denna sajt marknadsförde sig som ung, hipp, cool etc och syntes i föräldratidningar etc och blev en ny fräschare plattform med nya funktioner som saknades helt I AFF  , det var liksom en cool plats att hänga på. 
    Jag hängde en del parallellt men släppte den sidan helt när denna blev mer levande och kändes bättre och roligare 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pippi) skrev 2026-01-16 10:55:54 följande:

Jag var en av de som var väldigt aktiva på Allt för föräldrar fram tills kanske 2005. Jag minns inte tydligt varför jag och många andra bytte till familjeliv där runt 2005 men jag har nåt svagt minne av att forumet/sidan gjordes om. Det blev svårare att hitta trådar och hänga med eller nåt sånt och därför bytte jag. Jag undrar om det kanske blev nåt tekniskt strul efter uppdateringen som gjorde att folk bytte sajt. Jag minns att det var motvilligt jag gjorde det för jag gillade AFF bättre än Familjeliv före förändringen. 
    Både AFF och Familjeliv fanns aktiva samtidigt under några år i början av 2000-talet. Jag föredrog som sagt AFF fram till uppdateringen men kikade ibland in på Familjeliv. 
    Kanske någon annan minns mera. 

De kanske även var att folk tröttade på den dåliga modereringen och att Redax liksom aldrig förstod vad som hände i forumet? Alla intriger. Inlägg fick stå kvar som innehöll förtäckta elakheter mot medlemmar, som alla medlemmar förstod - men som Redax aldrig orkade sätta sig in i. Sådana saker.

Och att medlemmar stängdes av bara för att många anmälde, trots att de inte hade gjort något fel. Det fanns ett hemligt nätverk mellan medlemmar och inte längre aktiva medlemmar, som aktiverades när någon i innegänget ville ha någon avstängd, och då anmälde alla en viss medlems inlägg. Och då blev den medlemmen avstängd, som sagt fast den inte hade gjort något fel. "Det har kommit in många anmälningar rmot dig nu, så vi måste tyvärr stänga av dig", typ.

Redax byttes emellanåt ut, men alla var lika oprofessionella. Och det var många olämpliga moderatorer. 
Svar på tråden Varför dog egentligen Allt för Föräldrars forum?