• Anonym (Hormonen)

Hormonterapi i klimakteriet

Hej! Jag skulle vilja ha råd och höra om era erfarenheter gällande hormonterapi i klimakteriet. 

Jag hade lite vallningar och dubbla hjärtslag en kort period för något år sedan Som gick över med lchf och motion. Något halvår senare hade jag en jobbig period psykiskt och fick tillbaka hjärtklappningar och även lite vallningar, men det var mest hjärtklappningarna som störde mig. 

Började med 1 spray Lenzetto spray på kvällen och Provera-tabletter 10 dagar var tredje månad. Efter ett tag tyckte jag att jag fick mer huvudvärk, men har haft huvudvärk ibland innan också. Andra omgången med Provera hade jag huvudvärk i 10 dagar. Sedan jag började med hormonerna så känner jag mina äggstockar, alltså att de kan vara lite spända. Det låter kanske konstigt men det är som att innan så märkte jag inte att de fanns. Jag har också känt mig nedstämd, men vet inte om det beror på Lenzetto östrogenspra, Provera gestagentabletter, oro för olika problem eller om det beror på klimakteriet i sig. 

När jag läser om andra som tar Lenzetto så verkar det som att alla bara mår bra och får livet tillbaka. Jag vet inte om jag borde sluta med östrogenspray eller om jag tagit för låg dos. Många tar 2 spray och jag har bara tagit 1. 

Kan någon berätta om sina erfarenheter och biverkningar? Hur länge har ni tagit, hur har saker ändrats? 

• Svar på tråden Hormonterapi i klimakteriet
  • Anonym (mina erfarenheter)

Jag har Lenzetto 2 spray (började med en spray i ett halvår, ökade den, har haft i ett halvår ungefär) och Provera 10 dagar per månad. Jag behöver tydligen ha varje månad då jag får egna blödningar om jag går längre tid utan Provera. Jag blir väldigt nedstämd av Provera, precis som jag har varit när jag provat p-piller tidigare i livet. Har aldrig kunnat använda p-piller.

Gyn sa att man kan ha spiral istället - det har jag haft utan problem med nedstämdhet i 10 år innan klimakteriet. Men jag känner att jag inte orkar med insättning av spiral en gång till. Det var så fruktansvärt. Plus att den sista hade vuxit fast så de var nära att behöva operera för att få ut den när den väl skulle ut. Det vill jag inte uppleva igen, det var ännu värre än insättningen. 

Gyn har sagt att jag kan få prova bioidentiskt progesteron istället för gestagen. Det kan bli skillnad, en del mår bättre av det än gestagen. Jag hör dock att många får stora problem med blödningar, har svårt att ställa in rätt dos mm, så därför har jag inte orkat ta tag i det ännu.

Utan jag försöker istället vara medveten om att min nedstämdhet en vecka i månaden är just en biverkning av medicin och inte riktig så att säga. Men det är tufft, jag får självmordstankar och min man får liksom bära mitt mående under den veckan. Tur att han gärna gör det.

Men även Lenzetto har nedstämdhet som biverkning, så kanske är det den du bör testa att byta ut helt enkelt!

Prata med den som skrivit ut, så kan ni prova. Tycker att många får prova en del innan de hittar något som funkar. 

Svar på tråden Hormonterapi i klimakteriet