• Anonym (sviken och krossad)

Otrogen partner - mitt fel...

Jag är så otroligt förbannad och mår inget bra men försöker vara saklig i mitt rop på hjälp om hur jag kan bli bättre.

Fick för några dagar sedan reda på att min sambo varit otrogen med en annan man flera gånger under hösten och vintern. Detta kom som en stor chock för mig då jag trodde vi hade det bra. Jag jobbar borta några dagar varje vecka så därför var det enkelt för henne att vara med honom under dessa dagar.

Hon säger att han är en idiot som hon aldrig ska träffa mer. Hon har inga kärlekskänslor för honom säger hon. Hon älskar mig säger hon men att jag var för dålig att för mig av henne. Hur blir man bättre att ta för sig av sin partner när man fastnat i varadagens alla måsten? Jag vet att jag inte är Världens roligaste man och ofta att jag prioriterar saker som är viktigare än sex. Jag älskade henne och trodde vi hade det bra men något måste vara fel med mig eftersom det gick sm det gick. Tror inte denna relation går att rädda men om/när jag hamnar i en ny relation hur ska jag då bete mig för att inte hamna i samma situation igen?

• Svar på tråden Otrogen partner - mitt fel...
  • Anonym (Mia)
    Anonym (sviken och krossad) skrev 2026-01-16 13:05:29 följande:

Jag är så otroligt förbannad och mår inget bra men försöker vara saklig i mitt rop på hjälp om hur jag kan bli bättre.

Fick för några dagar sedan reda på att min sambo varit otrogen med en annan man flera gånger under hösten och vintern. Detta kom som en stor chock för mig då jag trodde vi hade det bra. Jag jobbar borta några dagar varje vecka så därför var det enkelt för henne att vara med honom under dessa dagar.

Hon säger att han är en idiot som hon aldrig ska träffa mer. Hon har inga kärlekskänslor för honom säger hon. Hon älskar mig säger hon men att jag var för dålig att för mig av henne. Hur blir man bättre att ta för sig av sin partner när man fastnat i varadagens alla måsten? Jag vet att jag inte är Världens roligaste man och ofta att jag prioriterar saker som är viktigare än sex. Jag älskade henne och trodde vi hade det bra men något måste vara fel med mig eftersom det gick sm det gick. Tror inte denna relation går att rädda men om/när jag hamnar i en ny relation hur ska jag då bete mig för att inte hamna i samma situation igen?

Vad är viktigare att göra så du hellre väljer det än sex?

Ja, du ska kanske prioritera din partner lite mer nästa gång. Bara ett tips. 
  • Anonym (Belle)

Oavsett vad hon säger så var det hon som fattade beslut om att det var värt att riskera er relation för att vara med någon annan. Det kan hon aldrig lägga på dig!

Men okej, hon säger att hon tycker att du borde tagit för dig mer. Jag läser inte att det måste handla om s.x men det kanske du själv kan fundera på i så fall. 

Du kan aldrig gardera dig eller vaccinera dig mot otrohet. Du kan bara vara en bra och vettig person och man, ta hand om din relation, vara kommunikativ och lyhörd (både i bemötande gentemot din partner och när det gäller att förmedla vad du behöver). Flagga för saker som börjar skava innan det drar iväg.

Anonym (Mia) skrev 2026-01-16 13:24:38 följande:

Jag förstår vad du menar. Jag är ofta väldigt upptagen när jag är hemma. Är alltid en massa saker som behöver fixas för att vi ska/skulle få ett bättre liv och att vardagen skulle fungera smidigt. Kanske att jag bara såg framtid och glömde bort att leva i nuet :(
  • Anonym (J)

Nejnejnejnej nej.. Det är inte ditt problem att din partner är otrogen. Jag har varit otrogen och förmodligen haft folk som varit otrogna mot mig med. Och jag inser att även om mitt ex inte var perfekt så var det min egen svaghet och känsla av bristen på respekt som resulterade i att jag var otrogen. 

Så det hon säger nu det kan du ta och skita i. Det är bara en riktigt jävla pinsam ursäkt ifrån hennes sida. Hade hon behövt något mer så hade hon kunnat diskutera det. Inte som de flesta kvinnor bara hålla käften och förvänta sig att man ska kunna henne ut och in....

Och visst, du är säkert inte heller något perfekt, men du lägger ansvaret lite för mycket på dig själv. Men inse för helvete att det största trycket är på henne och inte dig. Det som snackar nu är bara din egen självkänsla som fått en turn och att du tror att du ej är tillräcklig.

Du ska inte heller prioritera kvinnor före arbete eller hobbys såsom mia säger. Tvärtom. De flesta kvinnor tänder på att du sysslar mer med annat än att du bara är med henne.. 

Vill du veta hur man "tar för sig" lite bättre så lär dig att göra det med ett gäng nya relationer. Ju mer kvinnor du får erfarenhet utav, desto mer kan du ta för dig. Istället för så som nu, där du försökte lägga alla ägg i samma korg, och så visade sig vara med ett asshole som är otrogen. 
  • Lynx123

Vad svinigt av henne att skylla på dig! Lite som när man skyller på sin partner när han slagit henne.

Att vara otrogen är ett val. Hon gjorde sitt!

• Anonym (Grabb)

Säger som "J". 

Det är inte ditt fel att din partner valde att vara otrogen. Det ligger helt och fullt på henne (!). Så är det bara. Det är ett aktivt val hon gjorde. Och det kan man inte snacka bort som varandes den otrogna.

Sen kan det finnas dåliga ursäkter, men det är en en annan femma, men det är just det, dåliga ursäkter eller svaga  (bort)förklaringar.

Lever man i en relation så ligger det på båda parter att prata om sin relation, vad som funkar, vad som inte funkar. 

Din partner hade kunnat uttalat detta ("ta för sig", "bekräfta", "se mig", "vadsomhelst") istället för att hoppa i säng med en annan snubbe...

Om, eller när, du hamnar i en ny relation. Kan det vara läge att vara öppen, ärlig, försöka kommunicera - om saker som är bra och om saker som man tycker är mindre bra. Sina egna styrkor och svagheter etc.

Sen finns det som sagt inga garantier i livet...

• Core
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-16 13:24:38 följande:

Haha som vanligt ett sånt otroligt hyckleri på det här stället. Försök hitta en tråd där en man har varit otrogen- och kvinnan råds att ställa upp på mer sex i framtiden 

Det är faktiskt fascinerande hur ingrott saker är på FL 
  • Anonym (Fiona)

Är det du som sällan var hemma för att du efter jobbet alltid drog till något förråd (eller vad det var) för att fixa med saker så ni skulle få en bra framtid, istället för att vara hemma och leva i nuet och umgås med din partner? Och sen förväntade dig att hon skulle vara glad mot dig när du till slut kom hem på natten och väckte henne när hon hade somnat? 

Jag kan ha fel men kom att tänka på den tråden. 

• molly50

Till att börja med så vill jag säga att du inte ska lägga skulden på dig själv för hennes otrohet.
    Det var helt och hållet hennes eget val att vara otrogen istället för att kommunicera med dig om det hon såg som ett problem.
    Jag har också en man som är lite dålig på det där med att visa känslor och "ta för sig".
    Men jag vet också att han har annat att tänka på och vi pratar om saken och så brukar det bli bättre. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att vara otrogen mot honom för det.
    Kommunikation är A och O för att ett förhållande ska fungera.
    Anonym (Fiona) skrev 2026-01-16 14:10:28 följande:

Är det du som sällan var hemma för att du efter jobbet alltid drog till något förråd (eller vad det var) för att fixa med saker så ni skulle få en bra framtid, istället för att vara hemma och leva i nuet och umgås med din partner? Och sen förväntade dig att hon skulle vara glad mot dig när du till slut kom hem på natten och väckte henne när hon hade somnat? 

Jag kan ha fel men kom att tänka på den tråden. 

Nej. det är inte jag. Med att fixa saker menar jag varadagliga saker som att handla, skjutsa barn, städa bil och andra vardagssaker.
  • Anonym (Granbarr)

Alltså, även i perfekta relationer förekommer otrohet, det är i slutändan ett eget frivilligt val. Det finns inga garantier. 

Men med det sagt kan drt självklart förekomma slitningar i en relation som förr eller senare leder fram till ett aktivt val att vara otrogen. Inte för att användas som ursäkt, utan för att olika val ledde fram till det slutliga puckade steget.   Man kukar ur, surar, vill hämnas eller what ever man nu kan känna i läget där och då. 

Hamnar man i det läget att man väljer andra saker i livet framför att kommunicera med sin partner och flagga för problem  så ja då kan skit hända.  Det är inte raketforskning. Nej alla är inte automatiskt otrogen men man kan börja tjafsa, inte vilja vara hemma så mycket,  jobbar över etc istället för att vakna upp och se att förhållandet är i kris eller rent av över. 

Vill du förbättra oddsen i framtiden så börja jobba på att prata, vara öppen, kommunicera,  sätt ord på känslor,  var transparent och upptäck saker i tid och at TAG i saker på en gång. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (sviken och krossad) skrev 2026-01-16 13:37:51 följande:
    Jag förstår vad du menar. Jag är ofta väldigt upptagen när jag är hemma. Är alltid en massa saker som behöver fixas för att vi ska/skulle få ett bättre liv och att vardagen skulle fungera smidigt. Kanske att jag bara såg framtid och glömde bort att leva i nuet :(
    Nu menade jag inte att det är ditt fel att hon var orogen, det är helt och hållet hennes fel och ansvar. Hon borde tagit upp detta, att hon var missnöjd. 
  • Anonym (Dubbla kakor)
    Core skrev 2026-01-16 14:03:35 följande:
    Haha som vanligt ett sånt otroligt hyckleri på det här stället. Försök hitta en tråd där en man har varit otrogen- och kvinnan råds att ställa upp på mer sex i framtiden 

Det är faktiskt fascinerande hur ingrott saker är på FL 
    Jag får hålla med om detta.

Antingen är det aldrig partnerns fel att den andre är otrogen eller får man erkänna att det kan finnas orsaker som båda har visst ansvar för oavsett könet på den som blir bedragen.

Dubbla måttstockar är fult.
Svar på tråden Otrogen partner - mitt fel...