• Anonym (Macke)

Kan en relation där känslorna skiljer sig hålla?

Jag och min partner har hållt ihop i flera år. Det senaste året har min partner vid flera tillfällen pratat om att flytta ihop, till och med hittat en bostad som hade passat oss och dragit med sina barn för att kolla på den. Hen flyttade nu nyligen och fick då frågor av sin omgivningen om det blev sambos, alltså att alla tyckte det var givet att vi skulle ha flyttat ihop. Pratar ofta om frieri och giftermål. Jag å andra sidan får panik av allt det där. Har varit tydlig med att jag nog aldrig vill bo med någon och tanken på att gifta mig ger mig kalla fötter och får mig att vilja fly. Tanken på bonusfamilj likaså. Alla våra barn är liksom mer positiva till allt än vad jag är. Jag har varit tydlig med min partner och sagt att jag tycker att det är jobbigt att vi känner så olika. Hen säger att det är okej och att det inte är jobbigt alls. Att man kan vänta tio år. För att nästa dag prata om att bo ihop igen. Kan det här hålla i längden eller är det bättre att vi gör slut?

• Svar på tråden Kan en relation där känslorna skiljer sig hålla?
  • Anonym (Grynet)

Att uppta någons tid, engagemang och känslor när man inte delar varken framtidsmål eller känslor är bara elakt. 
    Gå vidare och hitta nån som vill leva som du vill. 

Och framförallt var ÖVERTYDLIG med dina intentioner och säg inte kanske, sen, vi får se eller annat då det kan tolkas som ett klart JA. 

• Anonym (Macke)

Dock delar vi känslor. Vi känner lika starkt för varandra och älskar varandra. Att jag är livrädd för att bo med någon eller inte har någon önskan om att gifta mig är en annan sak. Och jag har varit ärlig och tydlig med det. 

• Anonym (Grynet)
    Anonym (Macke) skrev 2026-01-16 15:55:19 följande:

Dock delar vi känslor. Vi känner lika starkt för varandra och älskar varandra. Att jag är livrädd för att bo med någon eller inte har någon önskan om att gifta mig är en annan sak. Och jag har varit ärlig och tydlig med det. 

Fast känslor hjälper ju inte om ni inte vill samma saker. Du slösar hennes tid och de facto lurar henne om du ändå nånstans får henne att tro att du en dag ska ändra dig. 
    Har ni nån form av särborelation är det väl möjligt att hon tolkar det som att du kommer flytta in till sist. Annars skulle hon inte säga det hon gör och inte heller agera som hon gör. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Macke) skrev 2026-01-16 15:55:19 följande:

OK, för i din rubrik skriver du om känslor som skiljer sig åt.

Så vad gäller egentligen?
  • Anonym (Macke)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-16 16:49:28 följande:
    OK, för i din rubrik skriver du om känslor som skiljer sig åt.

Så vad gäller egentligen?
    Jag menar att när det kommer till känslomässig kärlek och att älska varandra känner vi lika starkt. Det är när det kommer till att flytta ihop och gifta sig som vi känner olika. Så jag undrade mest om man kan få det att funka ändå? För jag är nöjd som vi har det nu, en stabil relation där vi har våra egna boenden. Men min partner vill som sagt mer. Jag har dock varit väldigt tydlig med mina känslor och får alltid höra hur negativ jag är.
  • Queen81

Känns svårt att det skulle hålla när ni vill så olika saker, om något så stort. Kanske bättre att hitta någon som inte heller vill ha bonusfamilj-livet.

• Anonym (Ll)
    Anonym (Macke) skrev 2026-01-16 19:00:41 följande:
    Jag menar att när det kommer till känslomässig kärlek och att älska varandra känner vi lika starkt. Det är när det kommer till att flytta ihop och gifta sig som vi känner olika. Så jag undrade mest om man kan få det att funka ändå? För jag är nöjd som vi har det nu, en stabil relation där vi har våra egna boenden. Men min partner vill som sagt mer. Jag har dock varit väldigt tydlig med mina känslor och får alltid höra hur negativ jag är.
    Hon försöker övertala dig och tror uppenbarligen att det går, eftersom hon fortsätter.

Så du måste vara övertydlig med att du verkligen inte vill flytta ihop, utan att du vill bo ensam och inte kommer att ändra dig på den punkten! Så att hon kan göra sitt val. Hon kansle längtar mycket efter att just bo med någon. 
  • Anonym (Grynet)
    Anonym (Macke) skrev 2026-01-16 19:00:41 följande:
    Fast om man älskar varandra vill man varandras bästa .. det gör ni ju uppenbart inte eftersom ni vill leva på helt olika sätt.  Du kan inte få henne stt ändra sig. Hon kan inte få dig att ändra dig. 

Varför envisas med något som i längden bara sårar och trasar sönder? 

Kärlek ska vara på lika villkor,  inte en kamp om vem som ska få sin vilja igenom .

Vad får du ut av stanna med nån som inte vill det du vill? 
Svar på tråden Kan en relation där känslorna skiljer sig hålla?