• Anonym (A)

Vän flyttar - hur hanterar man?

En vän till mig ska kanske flytta från stan, vilket är roligt för henne, få nytt jobb och liknande. Jag blir bara lite ledsen över det men känner inte jag kan säga det då flytten är en så rolig grej plus att man träffar nya vänner var man än är. 

jag vet inte men är det fel av mig att känna så? 

• Svar på tråden Vän flyttar - hur hanterar man?
  • Anonym (Klara)

Nej, det är inte fel att känna så. Klart det är tråkigt att hon ska flytta. Och det kanske hon också känner även om de positiva känslorna tar över. 

Har själv haft en bra kompis som flyttade och jag sade som det var, att jag tyckte det var jättetråkigt att hon skulle flytta för det skulle bli svårare för oss att umgås, men att jag ändå var jätteglad för hennes skull eftersom hon skulle dels få ett bättre arbete samt bo närmre sin familj. Och vår vänskap består fortfarande.

• Anonym (A)

fint att höra att ni är vänner trots avstånd! Jag har nog bara en liten rädsla att vänskapen rinner ut i vardagen. har några vänskaper som har försvunnit när man flyttar till olika städer

• Anonym (Klara)
    Anonym (A) skrev 2026-01-16 16:58:44 följande:

fint att höra att ni är vänner trots avstånd! Jag har nog bara en liten rädsla att vänskapen rinner ut i vardagen. har några vänskaper som har försvunnit när man flyttar till olika städer

Du kan ju bara ta ansvar för hur du agerar. Dvs håll kontakt via telefon, sms osv. Sedan får du se hur hon ser på det. 
  • Anonym (A)

så är det ju, och hoppas att livet inte kommer mellan 

• Anonym (Elsa)

Jag bor i Stockholm och jag har varit med om att flera vänner flyttat har flyttat långt och i mitt fall blev det svårt i långa loppet att hålla kontakten flytande, dels för att jag inte var bilburen, arbetar oregelbundna tider och senare att vännerna skaffade barn och jag var barnlös i flera till, vi levde helt enkelt helt olika liv så vi gled ifrån varandra.
    Vi fick allt mindre gemensamt 
    Vår vänskap kunde absolut ha blivit kvar trots att många skaffade barn men avståndet försvårade att upprätthålla den.

• Anonym (Bee)
    Anonym (A) skrev 2026-01-16 15:51:06 följande:
    Vän flyttar - hur hanterar man?

En vän till mig ska kanske flytta från stan, vilket är roligt för henne, få nytt jobb och liknande. Jag blir bara lite ledsen över det men känner inte jag kan säga det då flytten är en så rolig grej plus att man träffar nya vänner var man än är. 

jag vet inte men är det fel av mig att känna så? 

Inte alls! Det klart att du är ledsen! Men kan samtidigt se att det är till glädje för hennes liv och utveckling. 

Så ni får hitta nya sätt att umgås när hon har flyttat, och du kanske också får leta efter nya vänner där du bor?
  • Anonym (A)
    Anonym (Bee) skrev 2026-01-16 21:13:02 följande:
    Inte alls! Det klart att du är ledsen! Men kan samtidigt se att det är till glädje för hennes liv och utveckling. 

Så ni får hitta nya sätt att umgås när hon har flyttat, och du kanske också får leta efter nya vänner där du bor?

Ja blir också glad för hennes skull, ett jobb som verkligen skulle passa henne.

har ju andra vänner också där jag bor, men hon betyder rätt mycket för mig. Är en väldigt bra person helt enkelt

• Anonym (A)
    Anonym (Elsa) skrev 2026-01-16 20:55:34 följande:

Jag bor i Stockholm och jag har varit med om att flera vänner flyttat har flyttat långt och i mitt fall blev det svårt i långa loppet att hålla kontakten flytande, dels för att jag inte var bilburen, arbetar oregelbundna tider och senare att vännerna skaffade barn och jag var barnlös i flera till, vi levde helt enkelt helt olika liv så vi gled ifrån varandra.
    Vi fick allt mindre gemensamt 
    Vår vänskap kunde absolut ha blivit kvar trots att många skaffade barn men avståndet försvårade att upprätthålla den.

Det är det som är svårt, när man inte har något gemensamt längre och stora avstånd. ingenting i vardagen eller på fritiden gemensamt 
Svar på tråden Vän flyttar - hur hanterar man?