• LibaG

Närhet…vad gör jag med den?

Undrar om det finns fler som är som jag när det gäller just sex, har nästintill inget intresse mer av att praktisera sex. Njuter och uppskattar allt annat som ingår i en relation men klarar mig helt utan intimiteten, närhet kan funka ibland men det går även bra utan. Sorgligt på sitt sätt att leva i avsaknad av närhet och intimitet när hela samhället är rätt fixerat vid sådana saker. Att jag mest troligt kommer att leva ensam efter det att sonen flyttat ut är jag helt medveten om?.

• Svar på tråden Närhet…vad gör jag med den?
  • LibaG
    LibaG skrev 2026-01-16 22:48:35 följande:
    Närhet?vad gör jag med den?

Undrar om det finns fler som är som jag när det gäller just sex? har nästintill inget intresse mer av att praktisera sex. Njuter och uppskattar allt annat som ingår i en relation men klarar mig helt utan intimiteten, närhet kan funka ibland men det går även bra utan. Sorgligt på sitt sätt att leva i avsaknad av närhet och intimitet när hela samhället är rätt fixerat vid sådana saker. Att jag mest troligt kommer att leva ensam efter det att sonen flyttat ut är jag helt medveten om?.

• Anonym (D)

Vet inte, har du alltid varit sådan så är du kanske asexuell. En del människor är det. De kan vara lika fästade vid andra människor som alla andra, men vill inte ha den sexuella biten av ett förhållande.

I så fall får du söka upp personer som också är det, som gärna vill ha ett förhållande utan sex. Försöka hitta någon bland dem som du tycker om.

Om du inte gillar kramar och kroppskontakt heller, så kanske det finns grrupper för sådana persomer också. Där vet jag inte lika mycket. 

Men jag vet säkert att en del med Asberger kan ha svårt för kroppskontakt, men de kan samtidigt vara helt vanliga när det gäller det intellektuella. 

• Anonym (Granbarr)

Din ålder? Har du alltid känt så? Eller har det kommit smygande med tiden? 

Väldigt många kvinnor som når klimakteriet tappar hux flux sexlusten och vill varken kramas med någon eller tänka sig intimitet. Att krama närstående kan till och med plötsligt kännas jobbigt.  Och tanken på tvåsamhet kan kännas ångestfylld 

Är du nöjd som det är och mår bra så kanske du får hitta andra vägar till att ha någon nära. Att bara ha en god vän oavsett kön och ålder att äta middag med ibland kan räcka långt för att tanka social närhet. 

Börjar det nånstans kännas jobbigt kanske du bör ta reda på vad som händer i din kropp , om det är klimakteriet som behöver medicineras eller annat.  Att sexlivet kraschar i klimakteriet brukar ju också följas av andra fysiska åkommor också samtidigt som man faktiskt kan bli riktigt sjuk av i längden om man inte tar till hjälp. 

• Anonym (alkoholist)

Hormonella störningar pga klimakteriet?

• LibaG

Det stämmer nog in på klimakterie, är 52 år och kommit in i den fasen, tack snälla för alla svar?.

• Anonym (D)

Om det här uppstått nu och du inte gillar det, så kan du pröva österogen. 

• Anonym (Y)

Testa med östrogen som föregående skribent förslår. Eventuellt med tillägg av progesteron och/eller testosteron utifrån din läkares bedömning. Obs! Experimentera aldrig på egen hand, mer än möjligen med receptfria Ovesterin (östrogen) krämen som finns på apoteket. Emellertid bör du boka en tid för gynekologisk en undersökning allra först, innan Ovesterin används. 

Om din inre känsla ändå kvarstår går som någon i tråden redan föreslagit satsa på nära och sköna relationer med fysisk intimitet men utan just sexet. Lycka till!

• Anonym (alkoholist)
    LibaG skrev 2026-01-17 07:58:43 följande:

Det stämmer nog in på klimakterie, är 52 år och kommit in i den fasen, tack snälla för alla svar?.

Liba.

Jag tycker du skall skriva på 1177 till din vårdcentral, förklara hur läget är och att du vill ta prover på dina hormonnivåer.

Den typen av prover lämnar fastande på morgonen, därefter får du svar hur det ligger till och är nivåerna låga så kommer du få träffa läkare och ga chans att ställa frågor och få medicin.

Är det inte det som spökar kommer läkaren garanterat vilja ta fler prover.

Jag hoppas att du inom en snar framtid har ett rikt och närande sexliv!

Ha en fin fortsatt helg!
  • Anonym (Y)
    Anonym (alkoholist) skrev 2026-01-17 16:09:47 följande:
    Liba.

Jag tycker du skall skriva på 1177 till din vårdcentral, förklara hur läget är och att du vill ta prover på dina hormonnivåer.

Den typen av prover lämnar fastande på morgonen, därefter får du svar hur det ligger till och är nivåerna låga så kommer du få träffa läkare och ga chans att ställa frågor och få medicin.

Är det inte det som spökar kommer läkaren garanterat vilja ta fler prover.

Jag hoppas att du inom en snar framtid har ett rikt och närande sexliv!

Ha en fin fortsatt helg!

Hej Alkoholist! 

Min erfarenhet som kvinna är att offentlig vård på vårdcentraler snålar med en riktigt bred hormonell screening. Givet tas sköldkörtelprover så att utesluta hypotyreos (låg ämnesomsättning) samt ses förhoppningsvis östrogennivåer till när TS beskriver sin anamnes. Men vill vår TS en bred och noggrann screening av fler könshormoner brukar privata gynekologer och endokrinologer vara right on spot. Givetvis är inledningsvis helrätt vända sig till husläkaren. Ge första baslinjen en chans rodda i närhetsfrågan!

Önskar så en snabb ledtråd i orsak och verkan samt om möjligt en nystart för TS i sin erotik. Värt att påtala är att fysisk närhet utan intimitet kan va? det väsentliga här vilket behöver respekteras!  Påtryckningar hjälper sällan. 

• Anonym (alkoholist)
    Anonym (Y) skrev 2026-01-17 16:48:31 följande:

Hej Alkoholist! 

Min erfarenhet som kvinna är att offentlig vård på vårdcentraler snålar med en riktigt bred hormonell screening. Givet tas sköldkörtelprover så att utesluta hypotyreos (låg ämnesomsättning) samt ses förhoppningsvis östrogennivåer till när TS beskriver sin anamnes. Men vill vår TS en bred och noggrann screening av fler könshormoner brukar privata gynekologer och endokrinologer vara right on spot. Givetvis är inledningsvis helrätt vända sig till husläkaren. Ge första baslinjen en chans rodda i närhetsfrågan!

Önskar så en snabb ledtråd i orsak och verkan samt om möjligt en nystart för TS i sin erotik. Värt att påtala är att fysisk närhet utan intimitet kan va? det väsentliga här vilket behöver respekteras!  Påtryckningar hjälper sällan. 

Hej hej!

Jag har själv fått allt sådant kollat, är visserligen man.
    Behövde typ bara påtala att jag ville kolla värdena då jag själv misstänkte att värdet var lågt.
    Trodde inte det skulle gå så lätt och misstänkte att jag skulle behöva göra en himla massa andra tester och skit först, vilket inte var så.
    Gick himla smidigt.

Allt är beroende vilken läkare man har tror jag eller det är en av faktorerna iaf.

Påtryckningar hjälper inget, totalt värdelöst.
    Tips och lyckönskningar är ljusår bättre!
  • Anonym (Y)
    Anonym (alkoholist) skrev 2026-01-17 16:59:23 följande:
    Hej hej!

Jag har själv fått allt sådant kollat, är visserligen man.
    Behövde typ bara påtala att jag ville kolla värdena då jag själv misstänkte att värdet var lågt.
    Trodde inte det skulle gå så lätt och misstänkte att jag skulle behöva göra en himla massa andra tester och skit först, vilket inte var så.
    Gick himla smidigt.

Allt är beroende vilken läkare man har tror jag eller det är en av faktorerna iaf.

Påtryckningar hjälper inget, totalt värdelöst.
    Tips och lyckönskningar är ljusår bättre!

Hej 👋 igen! Ja, håller med! Typ ett lotteri kan det såklart vara beroende på vem man träffar på sin vårdcentral. Om en erfaren läkare med ett äkta intresse för hormoner eller en läkarkandidat i tidsnöd. Brukar variera ngt för mig. Så jättebra att det gick så bra och smidigt för dig! Hoppas samma för vår TS. Tips och goda råd är som du säger bäst! :)  

• Anonym (alkoholist)
    Anonym (Y) skrev 2026-01-17 18:12:21 följande:

Hej 👋 igen! Ja, håller med! Typ ett lotteri kan det såklart vara beroende på vem man träffar på sin vårdcentral. Om en erfaren läkare med ett äkta intresse för hormoner eller en läkarkandidat i tidsnöd. Brukar variera ngt för mig. Så jättebra att det gick så bra och smidigt för dig! Hoppas samma för vår TS. Tips och goda råd är som du säger bäst! :)  

Hej du! 👋

Tack, snällt av dig! 🤗
    Absolut, vi håller tummarna för henne att hon blir bemött bra, att de lyssnar på henne och att slutresultatet blir gott!
    Liknelsen med lotteri skulle jag hålla helt med om,  väldigt tråkigt för de som mår dåligt, inte blir trodda och kanske i värsta fall behöver vård.
    Jag har haft otur förr med läkare/skojare så allt man kan göra är att påtala vikten för det personliga mående att få det kollat snarast.

När jag tog de testerna tog jag andra prover så vet inte hur många rör som var till just detta, tror det var bara ett.
    Test för man och kvinna vet jag är olika för vet att mannen testas sperman också, ja inte så "där" utan ett hormon kopplat till det, vad gäller test för kvinnor så får jag känslan att det är fler faktorer att ta hänsyn till och fler prover men det är snabbt förbi...

Skönt också att få det kollat, sen när nivåerna är bättre om det nu var så...så får man känna sig för vad man är ute efter.

En bra start var att skapa denna tråden..vem vet, kanske får nån annan nytta av den en dag! 🤗
Svar på tråden Närhet…vad gör jag med den?