• Anonym (Lola)

Pinsamma händelser på jobbet

Okej, nu behöver jag höra era berättelser om pinsamma saker ni gjort på jobbet, så jag inte behöver känna mig helt ensam i detta. 
    Jag gjorde bort mig fullständigt idag. Jag jobbar inom vården. Jag uppgav information om en patient till en kollega och denna information visade sig sedan vara helt felaktig. Informationen jag gav var avgörande för att kollegan skulle kunna ordinera rätt behandling. För det första skulle jag tagit reda på mer information innan jag träffade kollegan. Redan vid detta mötet blev det flummigt eftersom jag inte hade mycket info att gå på. Efter mötet fick jag veta av en annan kollega att informationen jag gett var helt fel. Jag fick då gå tillbaka med svansen mellan benen, be om ursäkt och berätta som det var. Kollegan som skrivit ordinationen blev väldigt irriterad. Jag kände mig otroligt dum. Jag har tagit lärdom av detta och kommer inte göra om samma misstag, men sitter nu hemma och ältar detta. Dels gärna med er av era pinsamma händelser på jobbet eller i andra situationer! 

• Svar på tråden Pinsamma händelser på jobbet
  • Anonym (Äh)

Äh alla gör fel någon gång, det där är inget att älta. Vad kommer det där spela för roll om 5 år? Kollegan kommer nog inte ens komma ihåg det och du kommer inte bry dig mer om det. Så det är bara att släppa. 

Jag kan berätta om något en kollega gjorde på mitt förra jobb. Vi hade ett stort informationsmöte med hela kontoret digitalt. när kollegan anslöt så hade hon igång kameran och i bild såg man att hon stod och sminkade sig i badrummet. Knappt någon hade på sin kamera så hennes hamnade högst i rullistan på deltagare, Dvs de flesta kunde nog se hennes bild under informationsgenomgången. Helt plötslig går hon till toan och drar ner byxorna och trosorna och sätter sig på toan med kameran riktad mot sig. Efter en liten stund inser hon sitt misstag och stänger av kameran illa kvickt.. Detta såg alltså större delen av kollegorna på jobber

Sen såg vi inte henne på kontoret på två veckor, men sen var hon tillbaka igen och var som vanligt. Hade själv inte känt att jag hade kunnat visa mig på jobbet igen men hon löste det, kunde hon hämta dig från det så kan du hämta dig från ditt misstag. 

• Eurydike 87

Jag har gjort mycket pinsamt både på och utanför jobbet! Här kommer några exempel 😂 En gång fastnade jag med benet i sladden till massagestolen, vilket ledde till att jag ramlade ut i korridoren och samtidigt som jag försökte återfå balansen så skvätte jag te mot de som gick förbi. Det sjukaste var att ingen sade något om det! Nästan som att de förväntade sig att jag skulle kasta te på folk 😅 En annan gång skulpterade jag något som inte finns och lyckades sälja det innan jag insåg att det inte finns 🙈

• Anonym (Postgirot)

Jag sommarjobbade på Postgirot, det här är väldigt länge sedan. Då satt man vid stora maskiner som betalningsuppdragen gick igenom på ett löpande band, de lästes alltså automatiskt. Men ibland fastnade de för att kunden t.ex. hade skrivit otydligt, och då fick man manuellt knappa in det som maskinen inte kunde läsa. Det var som en stor maskinhall med surrande maskiner. 

En dag när jag kom tillbaka från lunch, så tyckte jag att det var väldigt mörkt i lokalen när jag kom in från solljuset, så jag tryckte på ljusknappen. Skulle jag inte ha gjort, för lysrören tändes - men samtidig avtog surret från maskinerna, och de stannade. Det visade sig att en halv dags produktion hade försvunnit, och alla dessa betalningsuppdrag (som redan var insorterade på olika ställen, förtrycksblanketten för sig och avierna för sig) måste sättas ihop igen och köras igenom maskinerna en gång till. 

Detta var skämmigt! Men samtidigt - jag hade aldrig kunnat tänka mig att det där skulle kunna hända, och ingen hade heller sagt att man inte fick tända lyset. Så jag tycker inte att jag hade gjort något fel egentligen, och jag fick inget negativt för det heller. Sedan satte någon upp en lapp vid ljusknappen att den inte fick röras medan maskinerna var igång...

• Anonym (Städtanten)

Vi hade just gått en kurs i personlig effektivet, och var uppmanade att städa bort saker som störde och hålla ordning på servrar osv. 

Jag kom in sent i ett projekt för att ta över från en kollega, hade inte fått någon bakgrund till projektet och var helt inställd på installationen av produktionslinjen för det var det som pågick, och den enda testplan jag sett tog bara upp den. Ofta har man annars en övergripande plan för allt i projektet.

I vår projektmapp har vi från början standardfoldrar för fem olika områden, och de kunde då ligga tomma om inte den biten ingick i projektet. Två av dem var nu inte alls relevanta tyckte jag och tryckte glatt på deleteknappen- och raderade kollegans dokument för mediainstallationen som hade en egen plan, hade hänt 7 månader innan och nu låg i kritiskt slutrapportläge... Förvånad

Det var ett svettigt dygn innan IT hade återställt hennes folder så att hon kunde ta igen de timmar rapportskrivande från dagen innan som jag lyckats radera, i min iver att "städa". Skäms

• Anonym (?)

Beställde fel vikt. 250 000 kr till skroten

• Anonym (M)

Jag kommer inte på så mycket för egen del (peppar peppar). Jag jobbar mycket självständigt tack och lov, 

Däremot jobbade jag på en skola när jag var yngre och min kollega berättade om en lärare som var ökänt snurrig. Det var alltid något hon glömt eller tappat bort etc. 

Vid terminsstarten skulle hon ha ett föräldramöte med föräldrar vars barn precis skulle börja i skolan. Det var ett stort möte med många föräldrar så mötet hölls i skolmatsalen. 

I vanlig ordning är hon sen och rusar in med andan i halsen. Hon hänger av sig kappan och hälsar föräldrarna välkomna. 

Föräldrarna ser helt chockade ut och stirrar storögt. Då tittar hon ner och inser att hon hade glömt att ta på sig klänningen. Där stod hon i bara underkläderna. 

Hon fick genomföra mötet iförd mattantsrock.

En annan grej som var lite jobbig på min nuvarande arbetsplats var när en person skickade ett mejl till sin chef om hur elaka vissa kollegor var och hur mobbad hon kände sig. Det är förstås hemskt men hon tog i rätt rejält. Det var bara det att hon hade råkat lägga till hela avdelningen i mejlet med hundratals anställda. 

Fast det slutade inte där utan en annan person svarade på hennes mejl och skrev att hon var den som var hemsk och i princip förpestade hela arbetsplatsen, Han måste ha valt ?svara alla?.

Sedan kom ett tredje mejl från chefen som underströk att den typen av anklagelser och språkbruk inte är ok på deras arbetsplats.

Därefter kom en ursäkt från den första mejlaren som skrev att hon inte visste att hon mejlat alla. 

Det var ett litet mejldrama som antagligen var menat för några få personer men som utspelade för öppen ridå. 

Det var total skämskudde på kontoret. 

Svar på tråden Pinsamma händelser på jobbet