• Anonym (Anna)

Vad krävs för att jobba som lärarvikarie?

Hej, jag funderar att flytta tillbaka till Sverige efter att ha bott utomlands i många år. Jag jobbar i vården och kan tyvärr inte legitimeras inom samma yrke i Sverige som jag är utbildad till. Men jag har också en Master i Education. Kan man jobba som vikarie i skolan med den bakgrunden? Vad krävs? 

• Svar på tråden Vad krävs för att jobba som lärarvikarie?
  • Anonym (M.)

Vilket stadium hade du tänkt dig? På högstadiet och gymnasiet brukar man kunna vikariera (det har jag själv gjort, även om det var närmare 20 år sedan så det KAN vara ändrat) om man har s.k. ämnesteoretiskt behörighet i undervisningsämnena.

På min tid gällde 60 poäng (kandidatnivå) för högstadiet och 80 poäng (magisternivå) i varje undervisningsämne från universitetet. Däremot behövde man ingen särskild lärarutbildning, pedagogik eller liknande. Det gick till och med att få hela terminsvikariat, inte bara springvikariat, när man väl hade blivit känd i ett skoldistrikt (man fick börja som springvikarei). 

Kolla kommunens hemsida i den kommun som du tänker flytta till. Där brukar finnas en vikariebank, och där står ju även vilka krav som ställs för att anmäla sig som vikarie i de olika yrkena. 

• Anonym (Anna)

Tack för svar. Jag vill nog helst inte jobba med yngre barn. Men högstadiet eller gymnasiet låter ok. 

• Anonym (Lärare)

Tidsbegränsat vikariat: Önskvärt med lärarstudenter eller någon som besitter teoretiska kunskaper inom ämnet man ska vikariera i. Personlig lämplighet väger tungt. 

Timanställning: Inga krav mer än att ha ?personlig lämplighet?. 

• Anonym (Sara)

Jag vet en som fick timvick på sin gamla skola hösten efter att hen själv tagit studenten. 

• Anonym (J)

Formellt: rent bru

Önskvärt någon form av ämneskunskap, lärarerfarenhet
    Viktigt: lämplig

Efterfrågan varierar mycket geografiskt.  På vissa ställen är det svårt att få.  På andra går det lättare 

Räkna inte med heltid från början.  Du kommer troligtvis bygga upp ett namn först

Med en internationell läraexamen kolla engelska skolan

• Anonym (M.)

I inlägg 1 skulle det stå att man behövde 60 högskolepoäng i sitt ämne för att vicka på högstadiet, och 80 för att vicka på gymnasiet. Systemet är ändrat nu, men 20 poäng var lika med en termins heltidsstudier.

• Anonym (Klein)

Många av friskolorna kör ju på undantag för sin personal där man kan vara tidsbegränsat anställd år efter år. De är inte så nogräknade så testa där.

• Gusa

Tror de flesta friskolor följer reglerna. Hittar de ingen med behörighet så anställer man den som passar bäst, men de får ingen fast anställning. Vet många komunala skolor som också har har stor del obehöriga. 

Men till frågan. Beror nog på vart du bor. Men i min kommun kan man jobba som springvikarie utan lärarutbildning, och gör man ett bra jobb så kan man på tillfällig anställning om det saknas behöriga. Finns vissa skolor som ger fast anställning om man läser upp lärarbehörighet vid sidan av.

Svar på tråden Vad krävs för att jobba som lärarvikarie?