• AndersKungen

Förrätt när jag fyller 50

Då var det dags för mig att ta klivet över 50....

Vi blir 27 pers och jag vill laga maten själv.

Förrätt
    Här skulle jag vilja ha ngt som går att förbereda innan, men ändå lyxigt. Det jag funderar på är att skära en avocado i "klyftor" och servera med räkor och löjrom, röd lök och en citronklyfta. Vad tror ni om det? Ser att det finns lite recept på nätet med gräddfil, men jag är inte så förtjust i gräddfil...

Ngn som kan tippsa eller har egen erfarenhet?

Huvudrätt
    - Helstekt oxfile tillagas på 2 grillar. Känns enkelt då den ska var länge i grillen. - Till det kör jag potatis terrin (köpta som jag kör i ugn)
    - Sallad
    - Funderar på ett göra egen Beanaise. Vet ngn om det går att göra dagen innan?

Efterrätt
    Denna fixar frugan. Kanske frusen cheescake.....

Vad säger ni? Har ni tipps?

• Svar på tråden Förrätt när jag fyller 50
  • Anonym (?)
    AndersKungen skrev 2026-01-17 10:18:59 följande:
    Förrätt när jag fyller 50

Då var det dags för mig att ta klivet över 50....

Vi blir 27 pers och jag vill laga maten själv.

Förrätt
    Här skulle jag vilja ha ngt som går att förbereda innan, men ändå lyxigt. Det jag funderar på är att skära en avocado i "klyftor" och servera med räkor och löjrom, röd lök och en citronklyfta. Vad tror ni om det? Ser att det finns lite recept på nätet med gräddfil, men jag är inte så förtjust i gräddfil...

Ngn som kan tippsa eller har egen erfarenhet?

Huvudrätt
    - Helstekt oxfile tillagas på 2 grillar. Känns enkelt då den ska var länge i grillen. - Till det kör jag potatis terrin (köpta som jag kör i ugn)
    - Sallad
    - Funderar på ett göra egen Beanaise. Vet ngn om det går att göra dagen innan?

Efterrätt
    Denna fixar frugan. Kanske frusen cheescake.....

Vad säger ni? Har ni tipps?

Avokadomackor med räkor till 27 pers är ett jälkla pyssel   Kan du få tag i tillräckligt med bra avokado?

Förslag
    Soppa med något i, räkor, krabba, Rom
    Sos
    Ceviche
    Gravad lax
  • Anonym (Matglad)

Jag fick på fest förra helgen en minivästerbottenpaj (man kan nog göra den i en muffinsvariant också) med regnbågsrom, liten citronbit, lite grön örtsås under för att det ska vara snyggt och så en klick vispad creme fraiche.

Man kan också göra stor västerbottenpaj med färdig smördeg och skära en tårtbit, jag brukar då ta lite creme f och en strimla kallrökt rullad lax på den men den går ju ihop med allt- fisk, räkor, rom..

I alla fall- häng inte upp dig på gräddfil, ta en mjölkprodukt som du gillar bara. Creme f, smetana eller den fetare varianten av turkyoghurt funkar alla bra och håller "formen" bättre på tallriken än gräddfilen.

• MsM84

Något som behöver läggas på tallrik innan det är dags att äta skulle jag tänka är väldigt svårt att förvara? Därför hade jag siktat på något som är lätt att servera. Göra någon form av skagentårta kanske?

• BuoBä

Avokado låter svårt. Du ska hitta minst 14 lagom mogna, få dem ut ur skalet utan att allt blir mos, och de kan inte skäras upp i förväg för då blir de bruna.

Jag röstar också på någon form av paj i portionsformar. Västerbotten som någon föreslog, eller tex rödlökspaj. Om du vill kan du göra dem långt innan och frysa dem. Låt dem tina, värm och pynta med någon som ser trevligt ut. Alternativt så gör du dem samma dag och låter dem stå framme så att de är "ny-kalla" när de ska ätas. 

Eller en krabb- eller laxmousse, som du gör i portionsformar eller glas. Det går bra att förbereda dagen innan. 

• AndersKungen

Stort tack för alla svar! Uppskattar verkligen.

Har 3 ungdomar som ska hjälpa mig i köket.

Vad tror ni om denna?

Tror ni jag kan göra i förväg? Tänker att jag kanske kan göra Moussen på morgonen och sen skala 250 räkor som tinats under natten. Har lite svårt att avgöra hur lång tid det kan tänkas ta. 2 timmar? I så fall kan ungdomarna lägga upp på "glas" 30-40 min innan.

Måste kolla om det finns ngra lämpliga glas i lokalen

www.koket.se/avokadomousse-med-rakor-och-lojrom

Ännu en gång stor tack!!!

• Anonym (Matglad)

Alltså...avokado är ett helvete att få rätt mognad på om man inte har tillgång till massor av dem och bara kan ta de som exakt funkar.

Jag brukar lyckas typ en gång av tre hemma så jag satsar inte på att servera det till gäster.

• AndersKungen

Jag köper dem på Costco I täby. De är grymma och stora.

Köper ngra dar innan, de brukar mogna på 3-4 dagar. Tänker att jag kan hantera detta med att lägga dem i kylen.

Vi har dem hemma i en vecka i vanliga fall.

• BuoBä
    AndersKungen skrev 2026-01-17 11:40:19 följande:

Och jag tänker att en "mousse" borde kunna ge lite flexibilitet....

Vill du absolut ha avokado så är moussen bättre. Men den kommer också bli brun om den står för länge...
  • Anonym (?)
    AndersKungen skrev 2026-01-17 11:31:17 följande:

Stort tack för alla svar! Uppskattar verkligen.

Har 3 ungdomar som ska hjälpa mig i köket.

Vad tror ni om denna?

Tror ni jag kan göra i förväg? Tänker att jag kanske kan göra Moussen på morgonen och sen skala 250 räkor som tinats under natten. Har lite svårt att avgöra hur lång tid det kan tänkas ta. 2 timmar? I så fall kan ungdomarna lägga upp på "glas" 30-40 min innan.

Måste kolla om det finns ngra lämpliga glas i lokalen

www.koket.se/avokadomousse-med-rakor-och-lojrom

Ännu en gång stor tack!!!

LÅter som väldigt mycket jobb och trassel med avokado. Portionspajer låter som ett mycket bättre alternativ. Du kan göra dem dagarna innan och sen toppa med någon gegga, lax eller rom.
Svar på tråden Förrätt när jag fyller 50