• Anonym (ger upp)

Jag har gett upp på min sjukdom

Hur gör man för at sluta ge upp? Återfå viljan, liksom?

Om man tar sin medicin, som måste ställlas in rätt först naturligtvis, och sköter mat och träning ok, inte ens jätte"bra"(noga, utan bara ok, så kan man leva ett helt liv "precis som vanligt".

Men det fungerar inte som det ska för mig. Istället för att få bättre värden får jag bara siffror som står stilla, eller sämre. De trodde inte ens på det först, utan beskyllde mig för att fejka, fuska, och sabotera. Jag lät dem till och med lägga in mig på sjukhus i tre veckor, där de hade total kontroll över alltihop. Det bevisade så klart att jag inte ljög. 

Jag är så trött. Jag vill bara lägga mig ner och glömma alltihop och vakna och vara som vanligt, som förr. Vill liksom inte längre. 

• Svar på tråden Jag har gett upp på min sjukdom
  • Anonym (Z)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-17 15:16:35 följande:
    Jag har gett upp på min sjukdom

Hur gör man för at sluta ge upp? Återfå viljan, liksom?

Om man tar sin medicin, som måste ställlas in rätt först naturligtvis, och sköter mat och träning ok, inte ens jätte"bra"(noga, utan bara ok, så kan man leva ett helt liv "precis som vanligt".

Men det fungerar inte som det ska för mig. Istället för att få bättre värden får jag bara siffror som står stilla, eller sämre. De trodde inte ens på det först, utan beskyllde mig för att fejka, fuska, och sabotera. Jag lät dem till och med lägga in mig på sjukhus i tre veckor, där de hade total kontroll över alltihop. Det bevisade så klart att jag inte ljög. 

Jag är så trött. Jag vill bara lägga mig ner och glömma alltihop och vakna och vara som vanligt, som förr. Vill liksom inte längre. 

Ja man blir less! Har ett annat medicinskt problem och värdena åker bergochdalbana, så läkarna är förvånade och medicinen ändras ständigt. Är vansinnigt less på blodprov, mätningar och läkare och det var så skönt i julas när jag bara struntade i allt och låtsades vara normal ett par veckor. 

Men nu har jag börjat vara ordentlig igen med mätningar, kost, blodprov osv för målet är ju att må så bra som möjligt. Har planerat in en rolig resa om ett par månader vilket är en bra motivation för att kämpa vidare. 

Ge inte upp, sträva efter att må bättre och kanske gå till annan läkare för en annan synvinkel. 

• Anonym (Dia)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-17 20:59:06 följande:
    Men grejen är det att jag har haft en sensor, och det hjäpte inte ett dyft och bara störde mig, fysiskt och psykiskt, och jag hade lik förbannat 0% tid i målintervallet, även då jag var inlagd och de hade full kontroll över vad jag åt, när, hur mycket och vilken medicin jag tog och när och all min aktivitet. Min kropp vägrar helt enkelt, och när jag fick mer medicin så blev värdena ännu sämre. Fattar du? Jag fick MER insulin, och mitt blocksocker GICK UPP! PÅ SJUKHUSET!

Därför var jag inlagd i tre veckor. För att min kropp är ett jävla miffo.
    Desto större anledning att använda sensor så att du kan se åt vilket håll det är på väg. Men som sagt, du gör som du vill.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Z) skrev 2026-01-17 21:03:47 följande:

Ja man blir less! Har ett annat medicinskt problem och värdena åker bergochdalbana, så läkarna är förvånade och medicinen ändras ständigt. Är vansinnigt less på blodprov, mätningar och läkare och det var så skönt i julas när jag bara struntade i allt och låtsades vara normal ett par veckor. 

Men nu har jag börjat vara ordentlig igen med mätningar, kost, blodprov osv för målet är ju att må så bra som möjligt. Har planerat in en rolig resa om ett par månader vilket är en bra motivation för att kämpa vidare. 

Ge inte upp, sträva efter att må bättre och kanske gå till annan läkare för en annan synvinkel. 

Tack för förståelsen. 

Jag struntade också i allt (ja, nästan) i julas. Tog bara det långverkande insulinet om jag inte skulle äta något med mycket kolhydrater, och om jag gjorde det så tog jag bara en "standarddos" korttidsverkande, och jag sket i att kolla blodsockret. Jag märker också om jag ligger ännu högre än vanligt, och om jag ligger på den nedre delen av min egen skala så att säga. Så jag kan ta lite extra korttidsverkande när jag känner av det. Det var skönt att skippa alla siffror och ångesten över att vara misslyckad. Det är väl därför också som jag har svårt just nu att "komma på banan" igen, men jag tänker att jag ska försöka "vara duktig". Jag frågar mig dock om det är värt offrandet den psykiska hälsan, för jag har absolut dagar.

Kul med en resa! Det var länge sen jag reste. 
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Dia) skrev 2026-01-17 21:05:46 följande:
    Desto större anledning att använda sensor så att du kan se åt vilket håll det är på väg. Men som sagt, du gör som du vill.
    Äh, du fattar uppenbarligen inte.
  • Anonym (...)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-17 21:00:05 följande:
    Typ 2 är något annat än typ 1. 
    Har du en arla ko tatuerad på dig? OM inte så har jag minst 2 polare med diabetes 1 som leve och frodas väl. Som jag skrev tidigare så tränar en av de på gym 5 dgr i veckan. Och då tyngdlyftning. Vad är problemet? Har du inte råd med insulinet som pumpar automatiskt eller?
  • Anonym (...)
    Anonym (A) skrev 2026-01-17 21:02:58 följande:
    Varför så otrevlig, dessutom oiff topic.

Som om familjeliv bryr sig om något annat än off mot det kvinnliga könet? 

Är inte otrevlig. Försökte stötta till en början, men när jag möter på otrevlighet (varav du stöttade) så får du ju för fasen stå för det och sluta leka oskyldigt neutral, för det är du inte. Du är en hycklare och en feg sådan också.

• Anonym (ger upp)

Experiment för kvällen.

Just nu har jag mina vanliga "symptom" på att jag ligger i den lägre delen av min alldeles personliga skala. Jag är inte jätteförvånad, jag har inte ätit något sedan lunch. Kollade, ligger på 10.6. 

Så, jag tar en dos "rättning". 10-6=4 enheter, Förväntat resultat om 2 timmar, enligt vårdens förväntningar alltså, strax runt 7.

Jag återkommer om 2 timmar.

• Anonym (Dia)
    Anonym (...) skrev 2026-01-17 21:29:56 följande:
    Har du en arla ko tatuerad på dig? OM inte så har jag minst 2 polare med diabetes 1 som leve och frodas väl. Som jag skrev tidigare så tränar en av de på gym 5 dgr i veckan. Och då tyngdlyftning. Vad är problemet? Har du inte råd med insulinet som pumpar automatiskt eller?

Problemet är att diabetes är en autoimmun sjukdom som kan ha förödande konsekvenser på hälsan om man inte lyckas hålla sockret i schack.

Insulinpumpar är gratis, men det lär du väl snart upptäcka själv. Jävligt korkat att sitta och supa när du just diagnostiserats med diabetes. Gå ut med hunden istället.

• Anonym (...)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-17 21:48:22 följande:

Experiment för kvällen.

Just nu har jag mina vanliga "symptom" på att jag ligger i den lägre delen av min alldeles personliga skala. Jag är inte jätteförvånad, jag har inte ätit något sedan lunch. Kollade, ligger på 10.6. 

Så, jag tar en dos "rättning". 10-6=4 enheter, Förväntat resultat om 2 timmar, enligt vårdens förväntningar alltså, strax runt 7.

Jag återkommer om 2 timmar.

Det var ett tag sedan som jag var insatt ang diabetes. Men ska du inte äta regelbundet och "rätt" .. Du har alltså inte ätit på i princip 10 timmar.. hur hjälper det dig menar du? Menar inte att låta dryg på något sätt, utan frågar rent genuint.. för som sagt så var det ett tag sedan jag var insatt i allvarlig diabetes..
  • Anonym (...)
    Anonym (Dia) skrev 2026-01-17 21:53:35 följande:

Problemet är att diabetes är en autoimmun sjukdom som kan ha förödande konsekvenser på hälsan om man inte lyckas hålla sockret i schack.

Insulinpumpar är gratis, men det lär du väl snart upptäcka själv. Jävligt korkat att sitta och supa när du just diagnostiserats med diabetes. Gå ut med hunden istället.

Haha du är en sådan där IP adress sugare.. (nej jag skrev inte sugerska så bli inte sne !) 

Vi har varit ute och haft kul, vi har dansat.. där jag klappade takten på hunden och den var lycklig och pussade mig och gick 1 steg framåt för att vänta in och kolla så jag fortsatte att klappa takten och fick än mer pussar haha ! Världens sötaste, snällaste och gulligaste hund ! Nej, jag vet inte om jag själv kommer upptäcka det snart. Vet inte hur vanligt Diabetes är på andra sidan jorden egentligen? Visst det finns de som har det och säkert dött av dt.. men de flesta verkar ha lågt D vitamin eller högt kolesterol.. Och de som har diabetes vet inte ens om det själva men finner sin väg fram ändå ... eller ? Frågar.. ? 

• Anonym (Dia)
    Anonym (...) skrev 2026-01-17 22:01:11 följande:

Haha du är en sådan där IP adress sugare.. (nej jag skrev inte sugerska så bli inte sne !) 

Vi har varit ute och haft kul, vi har dansat.. där jag klappade takten på hunden och den var lycklig och pussade mig och gick 1 steg framåt för att vänta in och kolla så jag fortsatte att klappa takten och fick än mer pussar haha ! Världens sötaste, snällaste och gulligaste hund ! Nej, jag vet inte om jag själv kommer upptäcka det snart. Vet inte hur vanligt Diabetes är på andra sidan jorden egentligen? Visst det finns de som har det och säkert dött av dt.. men de flesta verkar ha lågt D vitamin eller högt kolesterol.. Och de som har diabetes vet inte ens om det själva men finner sin väg fram ändå ... eller ? Frågar.. ? 

Fast det vet jag. Du har nyligen fått diagnosen, har noll koll, men sitter och super. Och ja, i genomsnitt lever man 20 år kortare med diabetes, så nog "finns det säkert folk som dött av det". Kroppen vänjer sig vid för höga sockernivåer. Tyvärr vänjer sig inte att organen vid det, så det är jävligt viktigt att hand om sig. Att undvika eller kraftigt dra ner på alkohol, till exempel. Frågor?
  • Anonym (...)
    Anonym (Dia) skrev 2026-01-17 22:09:44 följande:
    Fast det vet jag. Du har nyligen fått diagnosen, har noll koll, men sitter och super. Och ja, i genomsnitt lever man 20 år kortare med diabetes, så nog "finns det säkert folk som dött av det". Kroppen vänjer sig vid för höga sockernivåer. Tyvärr vänjer sig inte att organen vid det, så det är jävligt viktigt att hand om sig. Att undvika eller kraftigt dra ner på alkohol, till exempel. Frågor?
    Är du läkare ? För jag förstår att du är mod när du har koll på mig via ip adress och vad jag skrivit tidigare. 
    Jag är inte orolig för när hunden inte lever längre så antingen lever inte jag länge till själv eller så kommer jag självmedicinera mig och då bli frisk o blir jag inte det så kommer jag inte leva sålänge ändå.
  • Anonym (Dia)
    Anonym (...) skrev 2026-01-17 22:13:29 följande:
    Är du läkare ? För jag förstår att du är mod när du har koll på mig via ip adress och vad jag skrivit tidigare. 
    Jag är inte orolig för när hunden inte lever längre så antingen lever inte jag länge till själv eller så kommer jag självmedicinera mig och då bli frisk o blir jag inte det så kommer jag inte leva sålänge ändå.
    Läkare, ja. Diabetiker, ja. Moderator, nej. Däremot har jag sett dig skriva många gånger på helgerna när du supit till.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (...) skrev 2026-01-17 22:13:29 följande:
    Så svårt är det inte att läsa vad du själv skrivit i den här tråden.

Gå och lägg dig, du har erkänt, är i tråden, att du är full.

Någon mer uppmärksamhet får du inte av mig i den här tråden.
  • Anonym (ger upp)

Uppdatering 2 timmar senare: 10.8. Alltså 0.2 UPP från när jag tog extra insulin för att sänka.

Ev kommer det ha sjunkit lite om ytterligare en timme, men jag ska gå och lägg mig nu. 

• Anonym (v)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-17 20:22:33 följande:
    Det var inte därför jag blev inlagd heller.

Nej, jag har inga problem för att jag inte har någon jävla sensor. Skärp dig. 
    Typ 1 diabetiker sen 20 år, men min sensor gick sönder under julhelgen och jag hade ett helsike utan. Hålla på och sticka sig och utan att se vilket håll sockret går åt är ju inget liv! 
    Ja enligt mig då...
    min pump styr dessutom insulinet med hjälp av sensorn. många dagar behöver jag knappt ägna en tanke åt diabetesen. och då ligger sockret som ett streck. 

men jag vet hur det kan vara, och nej det är inte alltid perfekt med pump och sensor heller. Men sån otrolig hjälp i livet. 

motsätter du dig det? varför i så fall? 
Svar på tråden Jag har gett upp på min sjukdom