• Anonym (ger upp)

Jag har gett upp på min sjukdom

Hur gör man för at sluta ge upp? Återfå viljan, liksom?

Om man tar sin medicin, som måste ställlas in rätt först naturligtvis, och sköter mat och träning ok, inte ens jätte"bra"(noga, utan bara ok, så kan man leva ett helt liv "precis som vanligt".

Men det fungerar inte som det ska för mig. Istället för att få bättre värden får jag bara siffror som står stilla, eller sämre. De trodde inte ens på det först, utan beskyllde mig för att fejka, fuska, och sabotera. Jag lät dem till och med lägga in mig på sjukhus i tre veckor, där de hade total kontroll över alltihop. Det bevisade så klart att jag inte ljög. 

Jag är så trött. Jag vill bara lägga mig ner och glömma alltihop och vakna och vara som vanligt, som förr. Vill liksom inte längre. 

• Svar på tråden Jag har gett upp på min sjukdom
  • Anonym (Dia)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-18 12:45:38 följande:
    Vad är det du tror att jag är trött på, om du får gissa vilt?
    Dig själv?
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Dia) skrev 2026-01-18 18:12:56 följande:
    Har haft diabetes sedan jag var 11 år 1996 och använder inte pump, så du behöver inte undervisa mig. Det snurrar i mitt huvud för att du beklagar dig men inte gör ett skit åt det. Och nej, en typ etta ska inte äta måltider på det långverkande insulinet. Du får ett mycket bättre resultat med korttidsverkande. Att du ens pratar om "korrekt dos" när du inte är en enda procent inom intervall, enligt dig själv. Lite magstarkt kan jag tycka. Men fortsätt du som du gör. Lycka till.
    Igen så visar du bara att du inte förstår vad jag skriver till dig.
  • Anonym (ger upp)

Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva mer så att du förstår. Du kanske kan upplysa mig.

Sen att du själv hittar på saker och tar de för sanningar kan jag faktiskt inte heller hjälpa. 

Det känns verkligen som att du slutar läsa när du tycker att du vet vad det står, istället för att läsa vad det faktikst står.

Hoppas att du inte behandlar dina patenter likadant.

• Anonym (v)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-18 10:03:54 följande:
    Naturligtvis emotsätter jag mig inte att du gör dina val, som passar dig, i samråd med ditt medicinska team, med utgångspunkt i din fysiska och mentala hälsa.
    Jag är mer nyfiken på varför du väljer den jobbiga vägen? du når ju uppenbarligen inte bra, varför tror du att detta valet bara hjälper mig men inte dig? finns liksom en anledning till att de flesta diabetiker i dag använder hjälpmedel, som minst en sensor. Måste ligga nåt annat bakom 
  • Anonym (v)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-18 17:54:02 följande:
    Nu är det så här att för mig drar inte basinsulinet ner mig till normal nivå. Även om jag var på god väg, så hände något i min kropp som gör att insulinet inte lyckades sänka mitt blodsocker lägre, utan istället började en större dos basinsulin dra upp mitt blodsocker igen. Och det, min kära vän, är oerhört frustrerande, och orsaken till denna tråd.
    Har kanske missat om du svarat på detta men har du fått nåt svar på varför basinsulinet höjer ditt socker? Jag misstror dig inte men har heller aldrig hört om det. 
     vad är ditt största problem just nu?
  • Anonym (v)

du kanske skulle prova nån annan sort? 

• Anonym (ger upp)
    Anonym (v) skrev 2026-01-19 09:35:28 följande:
    Jag är mer nyfiken på varför du väljer den jobbiga vägen? du når ju uppenbarligen inte bra, varför tror du att detta valet bara hjälper mig men inte dig? finns liksom en anledning till att de flesta diabetiker i dag använder hjälpmedel, som minst en sensor. Måste ligga nåt annat bakom 
    Varför känns det hela tiden om att ni inte läser vad jag skriver?

Jag får väl citera mig själv, från ett annat inlägg;

"Nej, jag har ingen sensor. De gör ont, och jag bara river av dem, även i sömnen, om jag lyckas somna när jag her en. De har sagt att det är ok, alla kan inte använda sensor."

Jag skrev det inte i den här tråden, eller i det svaret, men alltså, jag rev mig blodig massor med gånger, både vaken och i sömnen, för sensorn. 

Bara respektera att alla inte klarar av att ha saker som sitter fast på sin kropp, att en del är väldigt känsliga för smärta, och att det är OK från mitt vårdteams sida att jag INTE ANVÄNDER SENSOR, eller en pump, där min läkare till och med sa direkt att jag INTE Skulle ha en pga mina sensoriska svårigheter!
  • Anonym (H)

Ni har ju uppenbarligen fått olika information om lämplig medicinering när det gäller långtid och måltid.

Det enda vettiga är att googla på behandling av diabetes typ 1, både på engelska och svenska. Sedan gå till betrodda källor som t.ex. NHS i Storbrittanien, Mayo clinic i USA och olika svenska sjukhus information. 

Hoppa över AI i denna fråga, ni måste ju vara säkra på källorna. 

• Anonym (ger upp)
    Anonym (v) skrev 2026-01-19 09:39:20 följande:
    Har kanske missat om du svarat på detta men har du fått nåt svar på varför basinsulinet höjer ditt socker? Jag misstror dig inte men har heller aldrig hört om det. 
     vad är ditt största problem just nu?
    Nej, jag har inte fått något svar på det. De har börjat tro att det är någon annan orsak, något annat som är fel. Det ska bli mer utredningar i vår.

Mitt största problem just nu är att jag är trött.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (H) skrev 2026-01-19 11:03:17 följande:

Ni har ju uppenbarligen fått olika information om lämplig medicinering när det gäller långtid och måltid.

Det enda vettiga är att googla på behandling av diabetes typ 1, både på engelska och svenska. Sedan gå till betrodda källor som t.ex. NHS i Storbrittanien, Mayo clinic i USA och olika svenska sjukhus information. 

Hoppa över AI i denna fråga, ni måste ju vara säkra på källorna. 

Varför googla över huvud taget? Jag har en av världens bästa diabetessköterskor ett talefonnummer bort, som jag talar med regelbundet, och en endokrinolog. Vi pratar om medicinering fler gånger om året, och en av de första sakerna de sa till mig när vi pratade om insulin för två år sedan var "en del klarar sig utmärkt på endast basinsulin, och det är ju skönt för då behöver man bara sticka sig en gång om dagen." Vilket verkigen etsade sig in i mig, för jag är, som jag skrivit i tråden, känslig för saker som sitter fast på mig och även för smärta, så jag hoppades innerligt att jag skulle klara mig på bara basinsulin.

Idag var för övrigt ett helvete att sticka. Det gjorde satans ont och jag fick flytta nålen 3 gånger innan det gick. Inte idealiskt, men ibland måste man.
  • Anonym (v)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-19 11:04:46 följande:
    Nej, jag har inte fått något svar på det. De har börjat tro att det är någon annan orsak, något annat som är fel. Det ska bli mer utredningar i vår.

Mitt största problem just nu är att jag är trött.
    hoppas du får svar, usch förstår det. är själv trött jämt
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (v) skrev 2026-01-19 09:40:03 följande:

du kanske skulle prova nån annan sort? 

För de thar de så klart inte tänkt på att testa. Måste genast föreslå det....
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (v) skrev 2026-01-19 11:15:39 följande:
    hoppas du får svar, usch förstår det. är själv trött jämt
    Jag hoppas också det. Tänk om det är för att jag har cancer Rynkar på näsan
  • Anonym (H)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-19 11:15:17 följande:
    Varför googla över huvud taget? Jag har en av världens bästa diabetessköterskor ett talefonnummer bort, som jag talar med regelbundet, och en endokrinolog. Vi pratar om medicinering fler gånger om året, och en av de första sakerna de sa till mig när vi pratade om insulin för två år sedan var "en del klarar sig utmärkt på endast basinsulin, och det är ju skönt för då behöver man bara sticka sig en gång om dagen." Vilket verkigen etsade sig in i mig, för jag är, som jag skrivit i tråden, känslig för saker som sitter fast på mig och även för smärta, så jag hoppades innerligt att jag skulle klara mig på bara basinsulin.

Idag var för övrigt ett helvete att sticka. Det gjorde satans ont och jag fick flytta nålen 3 gånger innan det gick. Inte idealiskt, men ibland måste man.
    Har du provat Emla? Det är en kräm som ska strykas på huden minst en dryg timme innan man sticker. Man brukar använda den till barn som är stickrädda. Har inte provat den själv. 
  • Anonym (v)

Jag förstår, men det underlättar så mycket när det väl funkar. men jag har också läst om personer som är överkänsliga mot klistret och får sår och såna saker. Ang att riva av så sitter iaf dexcom g7 som berget. 

Men har du bestämt dig för att inte vilja testa fler sånär det så, självklart accepterar diabetesteamet detta. 

jag sa åt min sist bör hon ringde att jag inte ville betala ens för videosamtalet som jag inte bett om. så jag slapp, och ville inte bli kallad mer.  jag sköter min diabetes helt och hållet själv. 

Anonym (ger upp) skrev 2026-01-19 10:59:04 följande:
    Varför känns det hela tiden om att ni inte läser vad jag skriver?

Jag får väl citera mig själv, från ett annat inlägg;

"Nej, jag har ingen sensor. De gör ont, och jag bara river av dem, även i sömnen, om jag lyckas somna när jag her en. De har sagt att det är ok, alla kan inte använda sensor."

Jag skrev det inte i den här tråden, eller i det svaret, men alltså, jag rev mig blodig massor med gånger, både vaken och i sömnen, för sensorn. 

Bara respektera att alla inte klarar av att ha saker som sitter fast på sin kropp, att en del är väldigt känsliga för smärta, och att det är OK från mitt vårdteams sida att jag INTE ANVÄNDER SENSOR, eller en pump, där min läkare till och med sa direkt att jag INTE Skulle ha en pga mina sensoriska svårigheter!
  • Anonym (v)
    Anonym (ger upp) skrev 2026-01-19 11:17:21 följande:
    Jag hoppas också det. Tänk om det är för att jag har cancer Rynkar på näsan
    det tror jag ej, eller i så fall kanske jag också har det. hela livet påverkas av denna trötthet. 
    men nu har jag iaf köpt hem d-vitamin för att se olmert blir bättring. 
  • Anonym (v)

igår sov jag hela dagen, kvällen och vaknade kl 04 i morse, sen sov jag en stund till. 
    bestämde mig för att inte ligga kvar i sängen utan tog en långpromenad på 3 km. 

sockret hade legat lite bättre, då kanske det är stor jag är lite piggare i dag. 

hur har ditt socker legat? man blir ju så trött när det antingen ligger mkt högt, lågt och svänger

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (v) skrev 2026-01-19 11:20:50 följande:
    det tror jag ej, eller i så fall kanske jag också har det. hela livet påverkas av denna trötthet. 
    men nu har jag iaf köpt hem d-vitamin för att se olmert blir bättring. 
    Jag knaprar också d-vitamin, om jag kommer ihåg att ta dem, haha.
    Anonym (v) skrev 2026-01-20 15:05:54 följande:

igår sov jag hela dagen, kvällen och vaknade kl 04 i morse, sen sov jag en stund till. 
    bestämde mig för att inte ligga kvar i sängen utan tog en långpromenad på 3 km. 

sockret hade legat lite bättre, då kanske det är stor jag är lite piggare i dag. 

hur har ditt socker legat? man blir ju så trött när det antingen ligger mkt högt, lågt och svänger

Jag sov mellan 22 och 03, sen låg jag vaken en stund. Jag somnade om och sov till 06, gick upp och gick på toa och somnade sedan om till 08. Tur att jag jobbar hemmifrån just nu och bara åker in till jobbet två gånger i veckan.

Mitt socker låg på 10 prick när jag gick upp i morse. sen före lunch låg det på 10,7, och nu innan middag låg det på 10,4. 
Svar på tråden Jag har gett upp på min sjukdom