• Anonym (TS)

Varför vill din partner inte ha sex?

Detta vänder sig till kvinnor i heterorelationer.

Vi har endast sex några gånger per år, i så fall på fyllan på semestern. Jag vet inte varför vi så sällan har sex, för jag vågar inte fråga (och han kommer med största sannolikhet inte svara).

Du som lever med en man som inte vill ha sex: Varför vill han inte?

• Svar på tråden Varför vill din partner inte ha sex?
  • Anonym

Jag vet inte
    Han svarar inte när jag frågar

• Anonym (ace)

För att han är asexuell, precis som jag. Passar oss alldeles utmärkt.

Men det är ju tråkigt för dig om du och din partner inte är på samma nivå. Att du inte vågar ta upp det hjälper ju inte alls, tyvärr.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2026-01-17 18:48:03 följande:

Jag vet inte
    Han svarar inte när jag frågar

Har du själv någon gissning på vad det kan bero på?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2026-01-17 19:17:51 följande:
    Har du själv någon gissning på vad det kan bero på?
    Han äter sig proppmätt på porr. Sedan finns ingen aptit kvar
  • Vi är två

Förlåt, men  det verkar inte bara handla om sexet. Ni verkar inte ha grunden i er kommunikation. Känner du att ni har en relation?
    Kanske bryta upp och skaffa dig ett annat liv

• Anonym (J)

Min sambo har lågt sexbehov och vi har en tonåring som väldigt sällan lämnar hemmet ensam på fritiden (pga diagnoser) så tillfällena haglar inte.

• Anonym (ledsen)

Han säger att han inte har någon lust. Jag tycker det här är vår relations största problem och jag mår jättedåligt över det. Jag har bett om att vi ska gå i terapi och han har sagt ja, men sen har vi inte kommit längre. Tror mest han sa så för att jag skulle lugna ner mig, för när jag kommer med förslag så säger han att han inte vet om det är rätt.

Det handlar inte om att jag vill ha sex, det handlar om att jag vill ha sex med honom.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2026-01-17 19:26:50 följande:
    Känner du ändå att det kan bero på dig?
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2026-01-18 11:32:09 följande:

Min sambo har lågt sexbehov och vi har en tonåring som väldigt sällan lämnar hemmet ensam på fritiden (pga diagnoser) så tillfällena haglar inte.

Visste du om hans låga sexbehov tidigare? Jag menar, nämnde han det i dejtingstadiet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (ledsen) skrev 2026-01-18 14:26:08 följande:

Han säger att han inte har någon lust. Jag tycker det här är vår relations största problem och jag mår jättedåligt över det. Jag har bett om att vi ska gå i terapi och han har sagt ja, men sen har vi inte kommit längre. Tror mest han sa så för att jag skulle lugna ner mig, för när jag kommer med förslag så säger han att han inte vet om det är rätt.

Det handlar inte om att jag vill ha sex, det handlar om att jag vill ha sex med honom.

Har det alltid varit såhär?
  • TrebarnsmammanDalarna

det är olika ursäkter. Ibland känns det som sexuellt våld/misshandel. favoriten verkar vara att ta på mig och säga att han vill ha mer ikväll men när kvällen kommer har han prioriterat nåt annat istället för sex. Jag har börjat bli ledsen över det för jag ser ett mönster  Han förnekar min upplevelse totalt och verkar tycka om när jag blir förvirrad kring det 

• Anonym (-slöare.ä)
    Anonym skrev 2026-01-17 19:26:50 följande:
    Om du läser erotiska noveller blir du då proppmätt? Finns säkert de som blir det men det är vanligt att det man spenderar tid på blir man bättre på och har ett intresse för. 

För mig har aldrig erotik påverkat sexlivet till att bli mindre frekvent eller slöare.
  • Anonym (Ankan)

Han är missnöjd med sin kropp (men vägrar göra det som hade funkat), han har hälsoproblem som gör honom trött och nu har potensen börjat svikta (han har inte sökt hjälp för det och jag har tagit upp det snällt två gånger nu, jag ser ingen mening med att tjata).

Och då får han väl vara utan sex om han inte gör något åt det.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför vill din partner inte ha sex?