• Anonym (E)

Varför så få som bryr sig om Grönland?

Samma vänner som var otroligt engagerade i Palestina för ett tag sedan skriver inte ett ord om Grönland. 

Det är lite fånigt med aktivism i sociala medier kan jag tycka och jag håller inte på med sådant själv men varför denna inkonsekvens? 

Jag menar det inte som någon form av whataboutism. Jag var också upprörd över Palestina men ska jag tolka det som om de inte bryr sig?

Jag känner nästan panik över hela situationen och det gör ont i hjärtat att se intervjuer med ledsna och rädda grönlänningar. 

Känner man till Grönlands och inuiternas historia av kolonisering så förstår man varför det är så fullständigt ovärdigt på alla sätt. 

Det här händer ändå i vårt närområde. Förstår inte folk eller bryr de sig inte? 

• Svar på tråden Varför så få som bryr sig om Grönland?
  • Malcolm8854
    Anonym (E) skrev 2026-01-18 12:10:26 följande:

Instämmer i allt och det republikanska motståndet mot Trumps idiotier har jag redan tagit upp ovan i tråden. Det folkliga stödet för Trumps plan för Grönland är dessutom mycket litet. 

Däremot är det farligt att avfärda Trump som en skitsnackande galning. Han är trots allt världens mäktigaste man och enbart hans ord har redan skapat kris i Europa och en extrem stress för grönlänningarna. 

Jag tror att det är svårt för svenskar att förstå hur ett sådant hot känns för grönlänningarna. 

Det farligaste med Trump är att han varken respekterar demokrati, lagar eller konventioner. 

Instämmer ganska mycket också med att ej ignorera Trump. Dock skall man komma ihåg också allt han misslyckats med trots allt. Media idag älskar även att snedvinkla samt manipulera detta till överdriven oro = media vill tjäna pengar på det.

Han visar just nu sitta rätta jag vilket är = mitt eget namn gäller, skaffa mig mängder med medial uppmärksamhet och gör "deal". Narcissimens högsta bevis

Låta han fortsätta gräva sin egen grav!
  • Tänk logiskt
    Anonym (Tua) skrev 2026-01-17 21:14:25 följande:

Det är inte antalet döda som reflekteras i folks engagemang. 

Estimates for deaths in the Yemen Civil War (2014-present) vary, but the UN reported over 
    150,000 direct conflict deaths, with total deaths from the war's indirect effects (famine, disease, lack of healthcare) potentially exceeding 227,000 by late 2021, though these figures are likely much higher now, with reports from early 2024 suggesting deaths could be closer to 377,000, making it one of the world's worst humanitarian crises. 
    Det handlar också om vad som rapporteras i media. Vi fick rapporter från Gazakriget i stort sett dagligen. Däremot talas det ganska sällan i medierna om Jemen och Sudan. Och det beror antagligen på att Isarel ses som en del av Västvärlden och därmed ligger kulterellt nära oss, och att det finns en ganska stor och högludd grupp som rycker ut och försvarar Isarel i stort sett vad de än gör, och då blir det konflikt här hemma, vilket medierna älskar.
    Jemen och Sudan är däremot u-länder som vi har svårare att indentifiera oss med. Och det finns inga sidor i de pågående inbördeskrigen i dessa länder som västerlänningar har lätt att identifiera sig med: Jemens sunniregering eller de shiitiska huhtirebellerna? Lika goda kålsupare. Och i Sudan handlar det, som jag har förstått det, om två generaler, med varsin armé, som inte tycker om varandra. Lika vidriga bägge två.

Grönland ligger däremot nära oss kulturellt och hotas av USA-imperialismen, och dessutom finns det även i Europa trumpister och SD:are, typ, som kommer att försvara Trump om han tar Grönland, och då finns alla förutsättningar för antiimperialistiska demonstrationer och protester mot detta i Västeuropa. Det har ju för övrigt redan varit en stor demonstration på Grönland. 
  • Anonym (Tua)
    Tänk logiskt skrev 2026-01-18 14:55:00 följande:
    Det handlar också om vad som rapporteras i media. Vi fick rapporter från Gazakriget i stort sett dagligen. Däremot talas det ganska sällan i medierna om Jemen och Sudan. Och det beror antagligen på att Isarel ses som en del av Västvärlden och därmed ligger kulterellt nära oss, och att det finns en ganska stor och högludd grupp som rycker ut och försvarar Isarel i stort sett vad de än gör, och då blir det konflikt här hemma, vilket medierna älskar.
    Jemen och Sudan är däremot u-länder som vi har svårare att indentifiera oss med. Och det finns inga sidor i de pågående inbördeskrigen i dessa länder som västerlänningar har lätt att identifiera sig med: Jemens sunniregering eller de shiitiska huhtirebellerna? Lika goda kålsupare. Och i Sudan handlar det, som jag har förstått det, om två generaler, med varsin armé, som inte tycker om varandra. Lika vidriga bägge två.

Grönland ligger däremot nära oss kulturellt och hotas av USA-imperialismen, och dessutom finns det även i Europa trumpister och SD:are, typ, som kommer att försvara Trump om han tar Grönland, och då finns alla förutsättningar för antiimperialistiska demonstrationer och protester mot detta i Västeuropa. Det har ju för övrigt redan varit en stor demonstration på Grönland. 
    Visst, det ligger mycket i vad du skriver, mycket mer än i ditt förra inlägg där du bara drog upp att engagemanget berodde på antal döda och att eftersom ingen dött av konflikten om Grönland är intresset svalt.
  • Tecum
    Anonym (E) skrev 2026-01-18 11:46:27 följande:

Ja och jag ångrar att jag tog just Palestina som exempel för tråden spårade ur direkt på grund av det. 

Det jag reagerade på är att personer som vanligtvis är engagerade i olika konflikter i världen inte verkar intresserade av Grönland öht. 

Jag tror att det bland annat handlar om en amerikanisering av den politiska debatten i Sverige som gör att de här personerna är mer engagerade i till exempel motståndet mot ICE än vad som händer i Norden. 

Jag tycker att Grönland fått stor uppmärksamhet, första inslag i många nyhetsprogram. Men en demonstration utanför amerikanska ambassaden skulle sitta fint. Annekteringen är än så länge ett hot, och tyvärr tar många inte Trump på allvar trots att han gång på gång visat att han menar allt han säger.
  • Anonym (Ayatollah Svensson)

Jag tror det kommer lugna ner sig. Den store Donald kommer snart till insikt om hur stolligt projektet är.

Sitt lugnt i båten.

• Anonym (Yrla)
    Anonym (Ayatollah Svensson) skrev 2026-01-19 00:12:15 följande:

Jag tror det kommer lugna ner sig. Den store Donald kommer snart till insikt om hur stolligt projektet är.

Sitt lugnt i båten.

Varför skulle han inte vilja fullfölja menar du? 
  • Anonym (Ayatollah Svensson)
    Anonym (Yrla) skrev 2026-01-19 00:19:57 följande:
    Varför skulle han inte vilja fullfölja menar du? 
    Han kommer bli övertalad och det finns ingen enighet i frågan partiet.

Någon lyckades uppenbarligen få honom att ändra sig angående Iran.

Alltså, finns de han lyssnar och litar på.

Väpnat angrepp? Inte en chans när det handlar om Grönland.
  • Anonym (A few good men)
    Tecum skrev 2026-01-18 15:41:55 följande:
    Jag tycker att Grönland fått stor uppmärksamhet, första inslag i många nyhetsprogram. Men en demonstration utanför amerikanska ambassaden skulle sitta fint. Annekteringen är än så länge ett hot, och tyvärr tar många inte Trump på allvar trots att han gång på gång visat att han menar allt han säger.
    En demonstration utanför ambassaden tror jag tyvärr är fullständigt meningslös. Trump förstår bara sig själv, $$$ och han lever på att skapa fiender, då mår det narcissistiska trollet som bäst.

De som stöttar Trump idag är antingen

1 - Lika svårt störda som han själv är
    2 - Fega republikaner som tror dom kan rida ut stormen och behålla sin karriär
    3 - Korkade, hjärntvättade väljare/MAGA som har svårt för nyheter bortom Fox propagandan och tjatar om "min sanning" och isolering
    4 - Utländska makter
  • Tecum
    Anonym (A few good men) skrev 2026-01-19 09:23:29 följande:
    En demonstration utanför ambassaden tror jag tyvärr är fullständigt meningslös. Trump förstår bara sig själv, $$$ och han lever på att skapa fiender, då mår det narcissistiska trollet som bäst.

De som stöttar Trump idag är antingen

1 - Lika svårt störda som han själv är
    2 - Fega republikaner som tror dom kan rida ut stormen och behålla sin karriär
    3 - Korkade, hjärntvättade väljare/MAGA som har svårt för nyheter bortom Fox propagandan och tjatar om "min sanning" och isolering
    4 - Utländska makter
    Det som förvånat mig från dag 1 är att det finns så många störda och fega amerikaner. Populister brukar få problem när de väl får makten, missnöje bland anhängarna. Men republikanerna verkar tappat det helt och påminner om jasägare i diktaturer.
  • nihka
    Anonym (E) skrev 2026-01-17 18:55:45 följande:

Samma vänner som var otroligt engagerade i Palestina för ett tag sedan skriver inte ett ord om Grönland. 

Det är lite fånigt med aktivism i sociala medier kan jag tycka och jag håller inte på med sådant själv men varför denna inkonsekvens? 

Jag menar det inte som någon form av whataboutism. Jag var också upprörd över Palestina men ska jag tolka det som om de inte bryr sig?

Jag känner nästan panik över hela situationen och det gör ont i hjärtat att se intervjuer med ledsna och rädda grönlänningar. 

Känner man till Grönlands och inuiternas historia av kolonisering så förstår man varför det är så fullständigt ovärdigt på alla sätt. 

Grönlandsfrågan är het och får hur mycket utrymme som helst i både media och social medier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Tecum skrev 2026-01-19 09:29:04 följande:
    Det som förvånat mig från dag 1 är att det finns så många störda och fega amerikaner. Populister brukar få problem när de väl får makten, missnöje bland anhängarna. Men republikanerna verkar tappat det helt och påminner om jasägare i diktaturer.
    Gissningsvis så har Trumps DOGE projekt grävt fram så mycket skit på var och varannan politiker i tjänst så han använder det i utpressningar. Eller så ser han till att gräva fram skit. Han är en maffiaboss som vill vara diktator och allt han och hans armé gör styrs via andra spakar. Han är som T1000 - även om han till synes sprängs i frusna småbitar så finns det någon som får honom att smälta ihop och resa sig igen. Men nu är hans DNA skadeskjutet, det är uppenbart.

Trump 2.0 har varit vid makten i ett år. ETT år och vi pratar om invasioner av allierade, handelskrig och potenitellt tredje världskrig. Vid sidan om Venezuela, mörkläggning av pedofilskandaler, inhemsk nedbrytning av befolkningen och ett modifierat/påverkat mellanårsval (var så säker). Om inte republikanerna steppar upp nu så finns det ändå ingen karriär att vara rädd om.
  • Anonym (revaxör)
    Anonym (E) skrev 2026-01-17 18:55:45 följande:

Jag uppfattar inte alls att folk är obrydda om Grönland. Absolut inte. Jag är rätt säker på att Sverige som helhet står bakom Danmark och Grönland utan tvekan. 

Det är ju en heeeelt annan situation, så det går inte att jämföra med Palestinafrågan. 

Det viktigaste är väl att ingenting stoppar DIG från att starta en rörelse, att gå ut på gatorna, att protestera och göra din röst hörd? Man kan inte alltid bara vänta på att någon annan person eller organisation ska göra något. Du har lika stort ansvar som de har. 
  • Xenia

Det är väl en jäkla skillnad! I Palestina dör massor, sjukhus i Gaza har bombats och barn har svulit ihjäl m m. palestinierna förtrycks av Israel.

Vad jag vet så lever grönländarna i välmåga. De vill bli självständiga men förtrycks knappast av Danmark, inte numera iaf.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Ayatollah Svensson) skrev 2026-01-19 02:29:15 följande:
    Han kommer bli övertalad och det finns ingen enighet i frågan partiet.

Någon lyckades uppenbarligen få honom att ändra sig angående Iran.

Alltså, finns de han lyssnar och litar på.

Väpnat angrepp? Inte en chans när det handlar om Grönland.
    Skulle ju bli rätt intressant om han skulle orsaka ett "inbördeskrig" inom Nato.
    Finns det ingen/inga som han lyssnar på?
    Anonym (Hmmm) skrev 2026-01-19 20:55:57 följande:
    Skulle ju bli rätt intressant om han skulle orsaka ett "inbördeskrig" inom Nato.
    Finns det ingen/inga som han lyssnar på?
    Sig själv och sina demoner.

Han är för övrigt den enda presidenten i världshistorien som riskerar både inbördeskrig inom USA, splittring av NATO, annektering av Grönland, riskerar tredje världskrig samt backar Putin i Ukrainafrågan och sedan jollrar om fredspriset i tid och otid. Som han sedan genom direkt eller indirekt utpressning stal.
Svar på tråden Varför så få som bryr sig om Grönland?