• snyggkvinna

Frågor till er som använder natural cycles eller liknande metod

Jag vill inte få barn men det känns trist att förevigt använda kondom och aldrig känna mannen inuti utan något emellan oss...

Ppiller och liknande är inte heller ett alternativ för mig.
    Jag mår skit av det och får minskad sexlust/sexnjutning.

Jag har använt natural cycles under ett år men alltid använt kondom också för att vara säker. Börjar se ett mönster på min ägglossning nu även om det inte alltid är samma dag. Verkar variera mellan dag 21-26 typ. 

Börjar nu fundera på om jag ska våga att någon dag i månaden ha sex utan kondom. Vill ju helst även att han ska kunna spruta i mig men vill ju hitta en säker dag. 

Hur har det funkat för er? Funkar appen som preventivmetod? 
    Vilken dag är den säkraste att ha oskyddat sex?

Även ni som använder säkra perioder eller fetilitetsförståelse får gärna svara.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Frågor till er som använder natural cycles eller liknande metod
  • Anonym

Tillämpade också det
    Fick tre barn

• Anonym (Kåta pappan)
    snyggkvinna skrev 2026-01-17 20:49:40 följande:
    Frågor till er som använder natural cycles eller liknande metod

Jag vill inte få barn men det känns trist att förevigt använda kondom och aldrig känna mannen inuti utan något emellan oss...

Ppiller och liknande är inte heller ett alternativ för mig.
    Jag mår skit av det och får minskad sexlust/sexnjutning.

Jag har använt natural cycles under ett år men alltid använt kondom också för att vara säker. Börjar se ett mönster på min ägglossning nu även om det inte alltid är samma dag. Verkar variera mellan dag 21-26 typ. 

Börjar nu fundera på om jag ska våga att någon dag i månaden ha sex utan kondom. Vill ju helst även att han ska kunna spruta i mig men vill ju hitta en säker dag. 

Hur har det funkat för er? Funkar appen som preventivmetod? 
    Vilken dag är den säkraste att ha oskyddat sex?

Även ni som använder säkra perioder eller fetilitetsförståelse får gärna svara.
    Tack på förhand.

Hej
    Vi har nu använt säkra perioder som preventivmedel i tre år. Jag tycker det fungerar helt ypperligt. Vi använder en app som heter Clue Befruktning som visar när man troligast har ägglossning i månaden. Den är egentligen till för att lättare kunna bli gravid men vi använder den för att veta när inte jag får komma i henne. Vi resonerar som så att fem dagar före beräknad ägglossning får jag inte komma inuti henne utan då åker satsen i munnen, på henne eller på någon annat ställe 😅 Tre dagar efter beräknad ägglossning är det fritt fram igen att komma inuti henne. Klart vi tar en risk men hon går som klockan i sina perioder och det märks tydligt när hon har ägglossning. Vi har knullat så tidigt som ett dygn efter ägglossningen men då måste man veta att man har haft ägglossning annars är risken stor att man blir gravid. Vi knullar ofta i snitt var tredje eller varannan dag. Kan tillägga att vi är kring 40 år båda två. Men kroppstyp vältränade båda två så borde inte vara svårt att bli gravid igen. så vi är ju inga ungar längre= svårare att bli gravid men vi tar risken och blir det ett  barn till så tackar vi och tar emot. Kan tillägga att vi har fem barn i familjen så helst inga fler.
    Men känner man sin kropp fungerar det bra. 
    Men då kommer alltid MEN vid obalans i kroppen eller förkylning/flunsatid/ stress så kan kroppen spela ett spratt så då behöver man vara observant. 
    Hos oss märks det tydligt när ägglossningen sker som jag skrev förut så det har fungerat eftersom hon har så tydliga täcken.
  • Anonym (Söndag)

Amvänder appen Maya som har koll på vart i cykeln jag är. Men vi använder nästan alltid kondom alt att han drar sig ur strax innan.
    Har sagt att det skulle funka med säkra perioder  men han vågar inte chansa. 
    Amnars är Billingsmetoden ett bra sätt, där du har koll på dina flytningar, har ej testat själv, men kanske kan vara nåt

• Anonym (Kondom i slutet)

För länge sedan hade vi samlag utan kondom men när det närmade sig utlösning drog jag mig ur och satte på den för att kunna spruta i henne med kondom på. Tröttnade till slut på detta och steriliserade mig. Vi var färdiga med barn och har aldrig ångrat mig. Detta hände för 30 år sedan. Samma fru fortfarande är nu 70+

• Anonym (Marika)

Nu förmodar jag jag att jag är betydligt äldre än dej för på min tid fanns ej hjälpmedel att mäta sin ägglossning.
    Jag åt p piller i kortare perioder och använde kondom när jag var mellan förhållande, förstod efter en tid att jag inte tålde p piller så jag blev tvungen att hitta andra metoder.
    Använde pessar en period, funkade bra i fast förhållande men lite meckit att behöva planera in sexet på förväg men rätt ok ändå.
    Kanske ett allternativ om det bara används någon gång då och då?
    När jag var i 30 års åldern började jag att känna igen min kropps signaler väldigt väl, speciellt ägglossningen.
    Jag förde dagbok noga för att se ett mönster vart i min cykel jag befann mig i, kunde även se förändrat mönster i antal dagar mellan mens och ägglossnig och vi skyddade oss noggrannare under dessa perioder.
    Jag har använt säkra perioder i 25 år och varit uppmärksam på avvikelser i min cykel och inte blivit ofrivilligt gravid.
    Däremot när vi ville bli gravida så blev vi det vid första försöket efter 6 år av säkra perioder, rätt fantastiskt när man lär känna sin kropp så väl.
    Men jag skulle inte rekommendera denna metod till andra utan det måste vara på eget bevåg och man kan inte heller lita på att man kan missa en kroppslig signal, så om man ska köra denna metod är det viktigt att prata med sin partner och diskutera för och nackdelar och vad man gör vid en eventuell graviditet.
    Vi var överens om att välkomna ett barn om vi skulle bli gravida vilket givetvis var en lättnad och vi kunde slappna av ifall vår metod ej skulle funka trots allt.

• snyggkvinna
    Anonym (Marika) skrev 2026-01-18 13:56:35 följande:

Nu förmodar jag jag att jag är betydligt äldre än dej för på min tid fanns ej hjälpmedel att mäta sin ägglossning.
    Jag åt p piller i kortare perioder och använde kondom när jag var mellan förhållande, förstod efter en tid att jag inte tålde p piller så jag blev tvungen att hitta andra metoder.
    Använde pessar en period, funkade bra i fast förhållande men lite meckit att behöva planera in sexet på förväg men rätt ok ändå.
    Kanske ett allternativ om det bara används någon gång då och då?
    När jag var i 30 års åldern började jag att känna igen min kropps signaler väldigt väl, speciellt ägglossningen.
    Jag förde dagbok noga för att se ett mönster vart i min cykel jag befann mig i, kunde även se förändrat mönster i antal dagar mellan mens och ägglossnig och vi skyddade oss noggrannare under dessa perioder.
    Jag har använt säkra perioder i 25 år och varit uppmärksam på avvikelser i min cykel och inte blivit ofrivilligt gravid.
    Däremot när vi ville bli gravida så blev vi det vid första försöket efter 6 år av säkra perioder, rätt fantastiskt när man lär känna sin kropp så väl.
    Men jag skulle inte rekommendera denna metod till andra utan det måste vara på eget bevåg och man kan inte heller lita på att man kan missa en kroppslig signal, så om man ska köra denna metod är det viktigt att prata med sin partner och diskutera för och nackdelar och vad man gör vid en eventuell graviditet.
    Vi var överens om att välkomna ett barn om vi skulle bli gravida vilket givetvis var en lättnad och vi kunde slappna av ifall vår metod ej skulle funka trots allt.

Tack för svar, ja det är fint att kunna ha sådan kontroll på sin menscykel och styra över graviditet. Jag tycker också att du är "duktigare" än "min generation" i och med att du använt en kalender. I appen jag har är det lätt att titta tillbaka på månaderna och få en överblick. Tror jag hade tyckt det varit svårare i en vanlig kalender att ha koll. I vårt fall kommer vi inte att välkomna ett barn. Därför vill jag gärna hitta den där säkra dagen för jag vill ju helst undvika att hamna i en situation där jag behöver välja mellan abort och förlossning. Jag ser ett mönster i hur min menscykel varit under 1 års tid och vad jag förstår så bekräftar ju appen när det har varit ägglossning så då vet man ju att det är ett tag i alla fall fram till det kan bli nästa ägglossning. 
Svar på tråden Frågor till er som använder natural cycles eller liknande metod