Fråga om svinkoppor (impetigo)
Tyvärr har 1-åringen fått det , hon är förkyld och hade lite ekarm på kinden nu i kylan och så måste det kommit in bakterier. Vi har inte träffat någon som har det vad vi vet och hon går inte på förskola än.
Vi behandlar med Klorhexidin och Microcid men nu verkar storebror som är 4 ha fått det också tyvärr. Kanske jag också men inte säker än, jag är ju nära henne nästan hela tiden.
Jag har haft det som barn och min äldsta har också haft det när hon var liten .. Men det är en sak som jag inte riktigt förstår med hur det smittar. Tänkte om någon kan förklara. Det är ju tydligen väldigt smittsamt, så långt är jag med. Men bakterierna som orsakar det är bakterier som vi alla redan har på huden om jag förstår det rätt. Hur kan vi då bli smittade bara för att vi kommer i kontakt med samma bakterier som vi redan har på huden?
Vad jag har förstått så blir man lättare smittad om man har sår eller eksem / skadad hud. Men det kan också smitta till hel hud?
Om någon vet får ni gärna förklara :) Vi är självklart noga med hygien och allt sånt men svårt i en familj med småbarn att se till att det inte smittar.