• Anonym (TS)

Fråga om svinkoppor (impetigo)

Tyvärr har 1-åringen fått det , hon är förkyld och hade lite ekarm på kinden nu i kylan och så måste det kommit in bakterier. Vi har inte träffat någon som har det vad vi vet och hon går inte på förskola än.

Vi behandlar med Klorhexidin och Microcid men nu verkar storebror som är 4 ha fått det också tyvärr. Kanske jag också men inte säker än, jag är ju nära henne nästan hela tiden. 

Jag har haft det som barn och min äldsta har också haft det när hon var liten .. Men det är en sak som jag inte riktigt förstår med hur det smittar. Tänkte om någon kan förklara. Det är ju tydligen väldigt smittsamt, så långt är jag med. Men bakterierna som orsakar det är bakterier som vi alla redan har på huden om jag förstår det rätt. Hur kan vi då bli smittade bara för att vi kommer i kontakt med samma bakterier som vi redan har på huden? 

Vad jag har förstått så blir man lättare smittad om man har sår eller eksem / skadad hud. Men det kan också smitta till hel hud? 

Om någon vet får ni gärna förklara :) Vi är självklart noga med hygien och allt sånt men svårt i en familj med småbarn att se till att det inte smittar. 

• Svar på tråden Fråga om svinkoppor (impetigo)
  • Anonym (TS)

Hon hade eksem på kinden skulle det stå såklart 

• Anonym (Alice)

Aldrig sett att hel hud har drabbats men däremot på redan skadad hud.
    Det vanligaste sättet, som jag har erfarenhet av, är att många barn har dragkedjor och kragar som skaver hål och sår på hakan och med dessa dagliga nötningar och bakterier på det får bakterier snabbare fäste.
    Jag brukar rekommendera mjuka halskragar under jackor och overaller som når upp över hakan för att undvika detta problem, eller/ och vika in kanten.
    Upplever att P.o.p har väldigt hårda kanter på kragarna som går för högt upp på halsen/ hakan. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Alice) skrev 2026-01-18 13:34:21 följande:

Aldrig sett att hel hud har drabbats men däremot på redan skadad hud.
    Det vanligaste sättet, som jag har erfarenhet av, är att många barn har dragkedjor och kragar som skaver hål och sår på hakan och med dessa dagliga nötningar och bakterier på det får bakterier snabbare fäste.
    Jag brukar rekommendera mjuka halskragar under jackor och overaller som når upp över hakan för att undvika detta problem, eller/ och vika in kanten.
    Upplever att P.o.p har väldigt hårda kanter på kragarna som går för högt upp på halsen/ hakan. 

Tack för svar! Sonen fick det faktiskt en gång på hakan när han var 2 ungefär men då behandlade jag direkt och då spred det sig inte som tur är.

På grund av dotterns eksem på kinden förstod jag inte det dorekt den här gången , trodde först att hon bara hade kliat sig så det började blöda och blev sårskorpor. Men nu behandlar vi ju. 

Tror du inte att det smittar till hel hud? Jag har också mest erfarenhet av att det smittar till hud som redan är lite sårig men är inte helt säker. Hoppas att resten av familjen slipper iallafall. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-18 23:30:14 följande:

Tack för svar! Sonen fick det faktiskt en gång på hakan när han var 2 ungefär men då behandlade jag direkt och då spred det sig inte som tur är.

På grund av dotterns eksem på kinden förstod jag inte det dorekt den här gången , trodde först att hon bara hade kliat sig så det började blöda och blev sårskorpor. Men nu behandlar vi ju. 

Tror du inte att det smittar till hel hud? Jag har också mest erfarenhet av att det smittar till hud som redan är lite sårig men är inte helt säker. Hoppas att resten av familjen slipper iallafall. 

Hel hud= att tex den som smittas ej har sår? Ja så kan det ju vara! för när jag tänker efter så hade faktist ett barn en gång (på sov vilan ) som hade ett sår på hakan och hon låg mot mitt bröst ( hade T-shirt med lite urringning) och en tid efter fick jag koppor på bröstet, kopplade det till barnets sår.
    Hade själv hel hud. 
  • intedittfel

Min son drabbades av svinkoppor när han var liten.  Han fick det på sk hel hud och han fick det även på andra ställen än bara ansiktet.   Där emot så fick han det alltid när han hade någon typ ab förkylningsinfektion i kroppen.   Förutom att behandla det med microcid så såg jag till att störa det med en fuktig handuk när sonen hade duschat eller badat. Läst på 1177  tror jag det var att bakterien inte gillar det. Intresant det här med hur det smittar då ingen av oss andra i familjen blev smittade speciellt jag då eftersom sonen ville alltid vara i min närhet och då gärna på mig. 

• Anonym (TS)
    intedittfel skrev 2026-01-19 19:54:28 följande:

Min son drabbades av svinkoppor när han var liten.  Han fick det på sk hel hud och han fick det även på andra ställen än bara ansiktet.   Där emot så fick han det alltid när han hade någon typ ab förkylningsinfektion i kroppen.   Förutom att behandla det med microcid så såg jag till att störa det med en fuktig handuk när sonen hade duschat eller badat. Läst på 1177  tror jag det var att bakterien inte gillar det. Intresant det här med hur det smittar då ingen av oss andra i familjen blev smittade speciellt jag då eftersom sonen ville alltid vara i min närhet och då gärna på mig. 

Tack för svar! 

Mina barn har ju också varit förkylda , det var nog därför de fick det.. Plus dotterns exen då. Tack för tipset med fuktig handduk!
    Ja det är intressant hur det smittar. Jag ammar dottern fortfarande och har ju haft hennes kind där hon har svinkoppor (kinden och armen fick hon det på) mot min hud hur många gånger som helst men inte fått det på brösten. Jag trodde jag hade fått det precis under näsan för det sved lite där och var lite rött men jag är osäker på om det ens är det eller bara på grund av förkylningen. Har smort med Microcid iallafall för säkerhets skull. 

Sonen har ju fått under munnen. Men äldre dottern och pappa verkar ha sluppit helt hitills. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Alice) skrev 2026-01-19 18:28:43 följande:
    Hel hud= att tex den som smittas ej har sår? Ja så kan det ju vara! för när jag tänker efter så hade faktist ett barn en gång (på sov vilan ) som hade ett sår på hakan och hon låg mot mitt bröst ( hade T-shirt med lite urringning) och en tid efter fick jag koppor på bröstet, kopplade det till barnets sår.
    Hade själv hel hud. 

Tack för svar!
    Ja precis , jag tänkte hud som inte är skadad (utan sår, exem eller sprickor till exempel). 

Jag har ju haft dottern mot bröstet väldigt mycket (ammar fortfarande), hon har ju koppor på kinden som är precis mot mitt bröst då. Men har inte fått det på brösten än som tur är iallafal.

Nu verkar det som att det är på väg att bli bra iallafall, får hoppas att det fortsätter åt rätt håll och att fler i familjen slipper få det. 

Svar på tråden Fråga om svinkoppor (impetigo)