• Anonym (Blinkpsykopat)

Ska psykologer med problem verkligen ha yrket?

Jag fick en vikarie för min ordinarie behandlare som var sjuk än längre tid. Den här psykologen hade tics så det hette duga. Hela tiden satt han och blinkade med ögonen, precis som om han tyckte illa om mig. Jag upplevde det som fruktansvärt irriterande och frustrerande. Ska en psykolog som har sådana problem verkligen ha sina yrken? Om de ska ha hand om patienter med problem så kan de ju inte själva ha stora problem?

• Svar på tråden Ska psykologer med problem verkligen ha yrket?
  • Anonym (N)

Var glad att du ej fick en psykolog med grova aggressions problem som jag fick.  

Sedan vet du ej om det var ticks, det kan vara fysiskt

• Anonym (Mina)

Svar ja! Psykologen ges på så vis ett bredare spektrum och ett vidgat perspektiv att jobba utifrån. Inlevelseförmågan i klientens problematik ökar. 

Tänker här på talesättet den bästa läkaren är den kurerade patienten.

Ticsen som du upplever som besvärande går säkert att diplomatiskt lyfta vid nästa konsultation. Är de fysiskt utlösta eller något annat? Oavsett kan terapeutiska arbetet tas upp men nog bäst att prata om saken när ticsen påverkar dig så pass markant. Ges du en god beskrivning av ryckningarna släpper du nog den biten.

• Anonym (gus)
    Anonym (Blinkpsykopat) skrev 2026-01-18 05:19:13 följande:

Jag fick en vikarie för min ordinarie behandlare som var sjuk än längre tid. Den här psykologen hade tics så det hette duga. Hela tiden satt han och blinkade med ögonen, precis som om han tyckte illa om mig. Jag upplevde det som fruktansvärt irriterande och frustrerande. Ska en psykolog som har sådana problem verkligen ha sina yrken? Om de ska ha hand om patienter med problem så kan de ju inte själva ha stora problem?

På vilket sätt är tics stora problem?
    På vilket sätt gör tics att psykologen inte är kunnig och kompetent i sitt yrke?
  • Anonym (Elin)

Jag har ADHD och klarar ärligt inte av en psykolog med grov stamning. Jag blir tokig då det personen ska säga tar 100 år. Och ja, jag vet! Det är inte trevligt av mig att tänka och uttrycka detta. Kanske funkar det bättre på någon annan som har bättre tålamod. 

• Anonym (Blinkpsykopat)
    Anonym (gus) skrev 2026-01-18 12:23:19 följande:
    På vilket sätt är tics stora problem?
    På vilket sätt gör tics att psykologen inte är kunnig och kompetent i sitt yrke?
    Det är ytterst irriterande och frustrerande då han blinkar hela tiden på ett sätt som får det att se ut som att han tycker illa om mig. Jag tror att många skulle upplevt det på samma sätt. Man vill inte ha en psykolog som själv har problem, det gör ju bara att ens egna blir värre.
  • Anonym (Blinkpsykopat)
    Anonym (Elin) skrev 2026-01-19 10:00:08 följande:

Jag har ADHD och klarar ärligt inte av en psykolog med grov stamning. Jag blir tokig då det personen ska säga tar 100 år. Och ja, jag vet! Det är inte trevligt av mig att tänka och uttrycka detta. Kanske funkar det bättre på någon annan som har bättre tålamod. 

En psykolog som stammar är inte kompetent för sitt yrke. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Blinkpsykopat) skrev 2026-01-18 05:19:13 följande:

Kan förstå att det kan vara irriterande innan man vänjer sig vid ticsen. Men tics är neurologiskt. Inte ett tecken på att någon är akut fysiskt sjuk eller mår psykiskt dåligt. 

Så det är inget som ska påverka din behandling, förutom att det verkar vara en distraherande faktor för dig. 

Det är inte konstigare än att någon har diabetes eller behandlad migrän t.ex. 

Kan tom vara så att teraeutens svårigheter har gjort att hen har större förståelse för människors svårigheter i livet. Men det vet man inget om. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Blinkpsykopat) skrev 2026-01-19 10:32:54 följande:
    En psykolog som stammar är inte kompetent för sitt yrke. 
    Dålig match helt enkelt. Jag skulle klara en psykolog som stammar.
  • Anonym (B)
    Anonym (Blinkpsykopat) skrev 2026-01-19 10:32:10 följande:
    Det är ytterst irriterande och frustrerande då han blinkar hela tiden på ett sätt som får det att se ut som att han tycker illa om mig. Jag tror att många skulle upplevt det på samma sätt. Man vill inte ha en psykolog som själv har problem, det gör ju bara att ens egna blir värre.
    Att du distraheras av blinkandet är en sak, inget konstigt. Men du kanske kan vänja dig. 

Men att du tolkar blinkandet som att han inte tycker om dig är en annan sak. Det skulle man ju kunna fundera lite djupare på.

Något hos dig gör att det den första tolkningen du gör är att han inte tycker om dig.  Det finns ju många olika möjliga tolkningar av blinkandet, om du trodde att blinkandet hade någon djupare innebörd, så fundera lite på din egen tolkning av detta. 

Kan det finnas någon orsak till just din automatiska tolkning?
Svar på tråden Ska psykologer med problem verkligen ha yrket?